یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور آفریقای جنوبی قصد ندارد دیگر در زیمبابوه تک‌نفره میانجیگری کند، برای همین ایجاد یک تیم را پیش کشیده است.

خبرگزاری سوئیس از هراره گزارش داد، به گفته تابو امبکی این تیم باید شامل نمایندگانی از اتحادیه آفریقا، جامعه توسعه جنوب آفریقا و سازمان ملل باشد.

این پیشنهاد در بیانیه کوتاه اتحادیه آفریقا در این خصوص مطرح شده است. در این بیانیه آمده است اتحادیه آفریقا از ایجاد چنین گروهی حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد مورگان چانگیرای، رهبر مخالفان زیمبابوه هم با این مساله باز برخورد می‌کند زیرا سخن از گامی مثبت به میان آورده است.

امبکی تاکنون تنها میانجی‌گر میان دولت زیمبابوه به ریاست جمهوری رابرت موگابه و رهبر مخالفان بوده است. منتقدان این رهبر آفریقای جنوبی را متهم می‌کنند که با آنچه به «دیپلماسی آرام» موسوم است نتوانسته موفقیتی ملموس را کسب کند.

علاوه بر این گفته می‌شود امبکی به موگابه بسیار نزدیک است. چانگیرای شخصا در حمایت از این اقدام سخن گفته بود که اتحادیه آفریقا یک میانجی‌گر برای زیمبابوه تعیین کند. به گفته وی، پس از آن می‌تواند مذاکراتی «چشم‌گیر» را با جبهه موگابه پیش برد. موگابه در انتخاباتی جنجالی در سمت خود ابقا شد. چانگیرای از جنبش تغییر دموکراتیک (MDC) همانند بسیاری از کشورهای غربی نتیجه این انتخابات را نپذیرفت، زیرا او در دور اول انتخابات در ماه مارس به وضوح آرای بیشتری را نسبت به موگابه به دست آورده بود.

وی در اعتراض به خشونت در زیمبابوه حاضر نشد در دور دوم انتخابات شرکت کند

کد خبر 58428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز