همشهری آنلاین: بدنبال سمینارهای محققین و هم‌اندیشی‌ها، سومین نشست علمی ـ تخصصی «تاریخ فلسفه» بابتکار بنیاد حکمت اسلامی صدرا و با حضور اعضای برگزیده هیئت علمی چهارگروه مرکز «تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه» بنیاد برگزار شد.

در این نشست، حدود ۱۰۰ نفر از اساتید مطرح گروه‌های فلسفه، باستان‌شناسی، تاریخ و زبان‌شناسی برخی دانشگاه‌های تهران و نیز حوزه علمیه و دانشگاه‌های قم و همچنین چند تن از دانشمندان و محققان غیر ایرانی شرکت داشتند.

این جلسه با حضور آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، ریاست بنیاد حکمت اسلامی صدرا و آقایان دکتر کلباسی، دکتر محمدتقی راشد محصل، دکتر محمد ایلخانی، دکتر علی بیگدلی، دکتر حکمت الله ملاصالحی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن معلمی، دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی و خانم‌ها دکتر ژاله آموزگار و دکتر ژانت بلیک که از اعضای هیئت علمی مرکز تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه به شمار می‌روند، با موضوعات مرتبط با طرح، به ایراد سخن پرداختند.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، طی سخنان خود اظهار داشت: سلسله نشستهای مرکز تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه این بنیاد با هدف ایجاد مجمعی برای تبادل افکار و اندیشه‌های اساتید و دانشمندان رشته‌های مختلف و مرتبط با طرح تدوین تاریخ جامع فلسفه و پیش بردن هر چه سریعتر این کار مهم و فراموش شده برگزار می‌شود و نوعی نشست میان رشته‌ای محسوب می‌شود که برگزاری جلساتی از این دست، در کشور ما تاکنون کمتر دیده شده است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: اعضای هیئت علمی و محققان این بنیاد بدنبال یافتن ریشه‌های تاریخ حکمت و فلسفه حتی با کشورهای دیگر از جمله چین، روسیه، کشورهای بالکان و جنوب شرقی آسیا نیز ارتباط برقرار کرده‌اند و دغدغه بنیاد، تدوین جامع و بدور از هرگونه تعصب تاریخ فلسفه و تفکر و مشخص کردن سهم واقعی هر ملت و قومی در آن می‌باشد.

از موضوعات مطرح شده در سخنرانی‌ها می‌توان به چرایی تاریخ فلسفه، معرفی متون فلسفی ـ کلامی ایران باستان، اشاره‌ای به اصطلاحات تخصصی فلسفی و کلامی در متون پهلوی، نوآوری‌های فلسفه اسلامی نسبت به فلسفه یونانی و دورنماهای اجتماعی و فرهنگی در یونان باستان اشاره کرد.

لازم به ذکر است، سخنرانی‌های اساتید در این نشست طی دو برنامه زمانبندی انجام شد که در پایان هر برنامه، زمانی برای انجام بحث و گفتگوی علمی در نظر گرفته شده بود که در زمان بحث و گفتگو، محققان و دانشمندان رشته‌های گوناگون، آزادانه به تبادل افکار و آراء و اندیشه‌های خود پرداختند.

به گفته ریاست بنیاد حکمت اسلامی صدرا، این نشست‌های علمی و تحقیقاتی در آینده ادامه خواهد داشت و سخنرانی‌ها چاپ و منتشر خواهد شد.

کد خبر 56214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز