همشهری آنلاین: رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با بیان اینکه زندگانی‌ای که در آن حکمت نباشد، زندگی نیست، گفت: یکی از افتخارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا این است که فلسفه را به صورت راستین یعنی حکمت عملی به اجتماع آورد و مسایل اجتماعی را از چشم فلسفه بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت بیستمین سال تأسیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا عصر روز گذشته 8 آبان با حضور اساتید فلسفه و علاقه مندان در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا طی سخنانی گفت: مایه مباهات است امروز ادعا کنیم پس از 20 سال راهنوردی در مسیری دشوار بر بامی ایستاده‌ایم که با وجود راه گذشته خود می‌توانیم احساس کنیم کاری کرده‌ایم که سودمند بوده است.

وی افزود: 20 سال پیش در جلسه‌ای غیررسمی با حضور چند تن از بزرگان دانش و فلسفه بود که مطرح شد آیا می‌شود برای فلسفه کاری کرد و نام ملاصدرا را برد و او را معرفی کرد. امروز آن نگاه پرسؤال نشان می‌دهد به جهت رسیدن به اهداف چرخیده است و ما از وقوع این اتفاق خرسندیم.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با بیان اینکه ملاصدرا مرد بزرگ و حکیمی بود که باید در دنیا معرفی می‌شد و فرزندان این خاک و بام او را می‌شناختند، اظهار داشت: این فیلسوف اکسیری را که کشف شد باید در اختیار دنیا قرار می‌گرفت و حیف بود که ملت بزرگ ایران از حکمت دور بماند، البته هر چند در مدارس فلسفه و حکمت تدریس می‌شود اما آنچنان که باید و شاید جایگاه خود را در دلها نداشت.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانش تصریح کرد: می‌توان ادعا کرد فلسفه‌ای که امروز جوانان آنرا تکمیل می‌کنند و بزرگان قدر آنرا می‌دانند و بسیاری از جوانان از دوره دبیرستان تصمیم می‌گیرند که وارد این رشته شوند همان فلسفه‌ای است که روزی موهن شمرده می‌شد.

وی عنوان کرد: فلسفه مقامی دارد که باید ملت آنرا شناخته و کارهای زیادی در این راستا انجام شود؛ امروز خوشحال هستیم که مانند گذشته نیستیم و این مؤسسه به همراه مؤسسات دیگر که به شوق آمدند موجب شیوع جریان مناسب فلسفه در کشور شدند و از جمله اقداماتی که در این راستا انجام شد تدوین مجلات تخصصی فلسفی در دانشگاه‌ها بود.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با تأکید بر اینکه حکمت حیات است و از این نفسی که می‌کشیم کمتر نیست، بیان کرد: زندگانی‌ای که در آن حکمت نباشد، زندگی نیست؛ ما باید در محیط زندگی از کودکی تا بزرگسالی و از مدرسه تا دانشگاه و در محیط کار حکمت را جاری کنیم.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: یکی از افتخارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا این است که فلسفه را به صورت راستین یعنی حکمت عملی به اجتماع آورد و مسایل اجتماعی را از چشم فلسفه بررسی می‌کند و ثابت می‌کند فلسفه برای اداره اجتماعات و رفاه حال بشر و کامیابی اوست.

کد خبر 237061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز