گروه سیاسی: رویکرد مغرضانه اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که در نشست روز دوشنبه وزرای این اتحادیه مورد موافقت قرار گرفت، با واکنش اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

برخی منابع خبری از افزوده‌شدن نام برخی از مقامات رسمی ایران در فهرست تحریم‌های اروپا خبر داده بودند.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه موضع‌گیری‌ اتحادیه اروپا نشان‌دهنده بی‌اعتمادی این اتحادیه به رایزنی‌های خاویر سولانا در تهران است، گفت: نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی حامل پیامی به امضای وزرای خارجه 1+5 بود و اکنون هم منتظر پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب و آغاز مذاکرات است، اما بدیهی است که موضع کنونی در تناقض با سفر سولاناست و حکایت از وجود نوعی آشفتگی در تصمیم‌گیری‌های کشورهای اروپایی دارد.

وزیران کشاورزی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ با ممنوع‌شدن فعالیت بانک ملی ایران در اروپا و همچنین ممنوعیت سفر و مسدودشدن دارایی‌های 20 مقام عالی‌رتبه و 15 سازمان ایرانی موافقت کردند.

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی نیز به همشهری گفت: برخی با دادن آدرس غلط تصمیمات شتابزده‌ای را در عرصه جهانی اتخاذ می‌کنند و آگاه نیستند که آنچه در پرونده هسته‌ای ایران راهگشاست، قطعا فشار و تهدید نیست.

وی افزود: ایران به خاطر گرایش به چندجانبه‌گرایی همواره خواهان اتحادیه اروپایی قدرتمند است، اما متأسفانه چند کشور اروپایی در راستای سیاست یکجانبه‌گرایی ایالات متحده حرکت می‌کنند و طبعا این رویکرد، منافع اروپا را تامین نمی‌کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون مذکور هم خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که اروپاییان تصمیم‌ گرفته‌اند آنها را علیه ایران اعمال کنند، بسیار شتابزده است؛ چراکه ایران اکنون در حال بررسی بسته پیشنهادی 1+5 است و سولانا هم از بررسی بسته پیشنهادی ایران در اروپا خبر می‌دهد.

محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه نیز روز گذشته در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید مالی علیه ایران، تأکید کرد که اعمال این تحریم‌ها، عزم ملت و دولت ایران برای تثبیت حقوق مسلم خویش را راسخ‌تر کرده و فرصت‌های مرتبط با منافع اروپاییان را تضییع خواهد کرد.

جالب آنکه آمریکا از تصمیم اتحادیه اروپا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: موافقت با اعمال این تحریم‌ها نشان داد که فرایند انزوای ایران با سرعت ادامه دارد و جامعه‌ بین‌المللی نیز برای افزایش فشار علیه تهران به‌دلیل بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های سازمان ملل جدی است.

کد خبر 56040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز