یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

سیروس برزو: داستان بی پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد.همان طور که در شش شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی»، سیروس برزو، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

   27 ژانویه 1967

   سه فضانورد «آپولو-1» به نام‌‌های «ویرجیل گریسام»، «ادوارد وایت» و «راجر چافی» ضمن یک تمرین در ناو خود، به علت آتش‌سوزی در داخل سفینه، خاکستر شدند. این حادثه که به دلیل کوتاهی برخی مقام‌های ناسا و تعجیل در کار صورت گرفت، صدمه جانی، مالی و حیثیتی بدی به ناسا زد. در این رابطه سفینه‌‌های آپولو 2 تا 7 برای بررسی و تحقیق هر چه بیشتر راهی مدار زمین شدند.

   23 آوریل 1967

   «ولادیمیر کمارف» با سفینه «سایوز-1»- سومین نسل سفینه‌‌های سرنشین‌دار شوروی – راهی مدار شد. این ناو از همان دقیقه‌‌های اول پرواز خود در فضا دچار اشکال فنی شد و  بدون اتمام کارهای پیش‌بینی شده، 26 ساعت و 48 دقیقه بعد از پرتاب به زمین بازگشت، اما هنگام فرود، به علت بروز نقص در سیستم چتر نجات، نتوانست به آرامی بر زمین بنشیند و سقوط کرد و تنها سرنشین آن کشته شد.

   11  اکتبر 1968

   پس از چند پرتاب آزمایشی بدون سرنشین، ناو کیهانی آپولو-7 با سه سرنشین راهی مدار زمین شد. «والتر شیرا»، «دان ایزل» و «والتر کانینگهام» نخستین پرواز سرنشین‌دار آپولو را در مدار زمین انجام دادند. آنها طی 260 ساعت پرواز، زمین را 163 بار دور زده و کلیه تجهیزات و ادوات آپولو را آزمایش کردند. آپولو-7 سرانجام روز 22 اکتبر در اقیانوس اطلس فرود آمد.

   26   اکتبر 1968

   «گئورگی برگووی» با «سایوز-3» به فضا پرواز کرد. این اولین پرواز سرنشین‌دار سفینه‌‌های سایوز ،پس از حادثه کشته شدن ولادیمیر کمارف بود. قرار بود وی ناو خود را به سفینه بدون سرنشین «سایوز-2» متصل کند، اما به دلیل مشکل فنی در سامانه ردیابی، این کار صورت نگرفت و سایوز-3 بعد از 61 بار گردش به دور زمین بدون به پایان‌رساندن ماموریت اصلی، سرانجام در ناحیه قرقنده فرود آمد.

   سفر سایوز-3، جمعا 3 روز و 22 ساعت و 50 دقیقه و 45 ثانیه طول کشید.

   21 دسامبر 1968

   ناسا سفینه «آپولو-9» را به فضا پرتاب کرد. سه سرنشین این ناو، ناوچه «مه‌نشین» و عملیات مربوط به فرود در ماه را در مدار زمین آزمایش کردند. این بررسی توسط «مک دیویت»، «اسکات» و «شوایکارت» انجام شد. سفر فضانوردان آپولو-9 تا روز 13 مارس ادامه یافت. آنها در طی این مدت کلیه سامانه‌‌های سفینه اصلی و ناوچه مه‌نشین و روش‌‌های ردیابی، اتصال، جدا شدن و نجات احتمالی کیهان‌نورد گرفتار در فضا را آزمایش کردند. آپولو-9 سرانجام روز 13 مارس 1969 پس از یک سفر فضایی که 10 روز و 1 ساعت و 54 ثانیه طول کشید به فاصله 5 کیلومتری محل برنامه‌ریزی شده در اقیانوس اطلس فرود آمد.

کد خبر 55924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز