برج «آزادی» در چهل و نهمین سالروز افتتاح خود، میزبان جمعی از عکاسان و علاقه‌مندان به سازه‌های هنری و فرهنگی شهر بود که دستاورد آن در قالب تصاویر دیدنی ثبت شد تا در آینده‌ای بسیار نزدیک ضمن برگزاری نمایشگاه عکس، سرگذشت این نمای فاخر معماری فرامنطقه‌ای به‌طور کامل و جامع بررسی شود.

جشن تولد بالا بلند دلربا

همشهری آنلاین_سحر جعفریان:در این گزارش به گفت‌وگو با مهمانان ویژه «تور عکاسی برج آزادی» پرداختیم و برج را از لنز دوربین آنها به تماشا نشستیم. ساعت ۱۵ بعدازظهر ۲۴ مهر ۱۳۹۹ است. درست ۴۹ سال پیش در چنین روز و ساعتی، بخش‌های اصلی برج آزادی «شهیاد سابق» با حضور سران وقت کشور و دیگر کشورها افتتاح شد.

به همین بهانه، عکاسان و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و هویت شهری گرد هم آمده‌اند تا هم این نخستین عمارت سنگی شهر را از سایه کم‌توجهی برخی مسئولان و شهروندان بیرون آورند و هم تصاویر ثبت شده از آن را بروزرسانی کنند.  

  • مغفول ماندن در عصر ارتباطات!  

«شایان محرابی»، یکی از عکاسان فعال در حوزه شهر است که تاکنون بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری پایتخت را از دریچه دوربین او دیده‌ایم. محرابی، برج نوگرای آزادی را شکوهی از معماری می‌داند و می‌گوید: «رعایت اصول مهندسی سازه‌سازی، آن هم نزدیک به ۵۰ سال پیش می‌تواند از افتخارات ما باشد.

افتخاری که متأسفانه امروز نام و نشانی از آن نه در الگوهای معماری شهری می‌بینیم و نه در خاطره‌های جمعی به یاد داریم. این مغفول ماندن در عصری که به ارتباطات با همه تکنولوژی‌هایش شهرت دارد، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.»

محرابی وجه تمایز این اثر برجسته تاریخی که در میانه منطقه ۹ جای گرفته است اصول و استانداردهای همه‌جانبه می‌داند و می‌افزاید: «پایتخت‌نشینان باید این برج را که هم زیبایی‌هایش هم فرهنگ معماری‌اش رعایت شده، به خوبی درک کنند و پس از گذران روزهای «کرونا» یی به بازدید از آن بپردازند. این یک پیشنهاد درجه یک گردشگری است که می‌تواند دیدتان را به تهران بهبود ببخشد.»

  • پیچ و خم‌های صدور مجوز

«فریدون قربانی»، مدیر آژانس عکس تهران، به‌عنوان یکی از مجریان برنامه تور عکاسی آزادی با تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از هنر در اجرای اهداف شهری، می‌گوید: «این کار یکی از بازوان قدرتمند برای تأثیرگذاری و پیشبرد اهداف برنامه‌ریزی شده در شهر است. این بازوی قدرتمند نباید در پیچ و خم وصول مجوزهای اداری و سازمانی‌گیر کند.

برای رفع بخشی از این موانع، آژانس عکس تهران براساس تقویم‌کاری خود، تورهای عکاسی از اماکن مطرح تهران برگزار می‌کند تا ضمن معرفی کامل این جاذبه‌های گردشگری، فرصت مناسبی برای تهیه آرشیو تصویری هنرمندان از تهران فراهم شود.»

قربانی ادامه می‌دهد: «تهران سرریز از زیبایی‌های تاریخی و سنتی نهفته است که شاید همین موانع غیرضروری اداری تاکنون مانع از شناسایی‌شان شده است و ما بیشتر، پایتخت را با جمعیت و آلودگی شناخته‌ایم. نمونه بارزش نیز همین برج عظیم آزادی است که مجموعه‌ای از شگفتی‌ها و نخستین‌ها را در خود جای داده است و هنوز بسیاری از شهروندان از بخش‌های متنوع آن به‌عنوان یک قطب تفریحی، بی‌اطلاع هستند و این مغایر با طرح‌های تدوین یافته با هدف حفظ هویت اجتماعی و همبستگی تاریخی است.»

  • معضلات ترافیکی را رفع کنیم

«سید عباس عظیمی»، مدیر برج فرهنگی و هنری آزادی، درباره برگزاری تور عکاسی برج آزادی می‌گوید: «برج آزادی به‌عنوان نخستین جاذبه مدرنیته گردشگری تهران هنوز در آن جایگاهی که باید قرار بگیرد، جای نگرفته است.  
برای همین، ما از هر مناسبت بهترین استفاده را می‌کنیم تا این شاهکار معماری به خوبی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی معرفی شود.

چراکه به گواه بسیاری از کارشناسان حوزه‌های مختلف شهری و فرهنگی، تهران با برج آزادی آغاز می‌شود. رویکرد مجموعه بر همین مبنا پیش خواهد رفت که از هنرمندان و صاحبان استعدادها دعوت به عمل آید تا با حضور در برج به برگزاری مراسم و برنامه‌های خود بپردازند تا بیش از ۶۰‌درصد شهروندان تهرانی که هنوز از فضاهای داخلی برج مطلع نیستند، از ظرفیت‌های گوناگون آن آگاهی پیدا کنند.

عکس‌های گرفته شده در این تور قرار است با تأمین بودجه لازم به‌صورت کتابچه در اختیار شهروندان قرار گیرد.» عظیمی هم‌چنین می‌افزاید: «البته برای رسیدن به این هدف، نیازمند تعامل‌ بین بخشی سازمان‌ها و نهادهای دیگر هستیم. برای مثال، از مهم‌ترین موانع بر سر راه معرفی شایسته و بهره‌برداری ایده‌آل از این برج لوکس، معضلات ترافیکی، دسترسی‌ها و معبرهای اطراف است. نداشتن پارکینگ مناسب نیز از دیگر مواردی است که تاکنون در مهجور ماندن برج دخیل بوده‌اند. امیدواریم مذاکرات و جلسات با همین موضوع به سرانجام برسد.»

  • بازدیدی خاطره‌انگیز 

مهمانان به همراه راهنمایان برج به بخش‌های مختلف از جمله سالن ایرانشناسی، تالار آینه‌ها، موزه‌های تخصصی، سالن آمفی‌تئاتر، گالری‌ها و نگارخانه، کتابخانه، سالن کنسرت، تالارهای کهن و ایران‌نما، سالن تشریفات، طبقات بالایی و پشت‌بام هدایت می‌شوند. اطلاعات مربوط به بخش‌های گوناگون نیز بازگو می‌شوند تا مهمانان به درستی در جریان تاریخی که بر برج گذشته است، قرار بگیرند. «محمد ایمانی»، یکی از راهنمایان می‌گوید: «اینجا نخستین و بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی کشور است که بیشتر کتاب‌های مرجع را در هر رشته‌ای دارد.»

«لیلا علاقه‌مند»، مدیر روابط‌عمومی برج نیز می‌گوید: «در سالن ایرانشناسی، بر روی نقشه بزرگی از ایران ایستاده‌ایم که هر شهر با بزرگ‌ترین نماد هنری، مذهبی و صنعتی خود معرفی می‌شود. برای مثال، «مشهد» با بارگاه حضرت «رضا» (ع)، درست در ضلع شرقی «ایران»، خودنمایی می‌کند.» عکاسان یکی پس از دیگری تند تند عکس می‌گیرند و زاویه لنز دوربین‌هایشان را تغییر می‌دهند.

سوژه برای عکاسی بسیار است و آنها لحظه‌ای را نمی‌خواهند از دست دهند. از نوع سیمان‌های به کار رفته در دیواره‌های داخلی برج تا نخستین آسانسور مرتفع در ایران، همگی برایشان جاذبه دارد. درهای ۲ و نیم تنی سالن‌ها که رویشان گشوده می‌شود، عظمت تلفیق معماری ایرانی و مدرنیته، آنها را به وجد می‌آورد. ساعت ۱۷ است و مهمانان از آخرین بخش برج یعنی پشت‌بام دیدن می‌کنند. در ارتفاع ۴۶ متری بزرگ‌ترین نماد گردشگری پایتخت ایستاده‌اند و به تاریخی که در این چند ساعت شنونده بوده‌اند، فکر می‌کنند و اینکه چگونه می‌توانند تهران‌نشینان را به شنیدنش مشتاق کنند.  

کد خبر 559031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha