همزمان با هشتادویکمین سالروز ثبت ملی برج تاریخی طغرل در تهران، اعضای کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران و مشاور شهردار تهران در امور میراث فرهنگی در تور ویژه برج‌های تهران حضور یافتند.

برج طغرل

در این تور که با حضور اصحاب رسانه از برج تاریخی طغرل در شهرری شروع شد و در برج میلاد تهران به‌عنوان نمادی از مدرنیته در شهرسازی پایان یافت مشخصات هر دو برج به‌عنوان نمادهای تاریخ و مدرنیته در تهران تشریح شد. مازیار علوی نماینده شهردار تهران در حوزه میراث فرهنگی در نشست پایانی تور برج‌های تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به مشخصات تاریخی برج طغرل تهران گفت: برج طغرل متعلق به قرن ششم هجری است که سلجوقیان با استفاده از موادی همچون زاغ و ساروج آن‌را ایجاد کرده‌اند.

علوی همچنین با تشریح مختصات نجومی برج طغرل و کاربری رصدی برج‌های موجود در ایران گفت: یکی از کاربری‌های بروج فلکی در سازه‌های بلند کشور محاسبه زمان و ساعت بود.نماینده شهردار تهران در موضوع میراث فرهنگی افزود: غیراز مقبره استاد محمد محیط طباطبایی گفته می‌شود در سرداب برج طغرل، شخص طغرل و مادرش دفن شده‌اند. جدای از این بازهم به نوشته آقای محیط طباطبایی تعدادی از شعرا و بزرگان عهد سلجوقیان در آن دفن شده‌اند.مازیار علوی گفت: بازسازی برج در زمان ناصرالدین شاه انجام شد و کتیبه آن نیز در همان زمان به سفارش ناصرالدین شاه بر بنا نصب شد.

علوی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در شهر تهران افزود: در پنج سال اخیر شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به سوی یک نهاد اجتماعی حرکت کرد. وی گفت: شهرداری در حوزه‌های مختلف ورود کرده است تا به موازات فعالیت‌های عمرانی به‌عنوان یکی از وظایف خود، حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز متبلور کند.

مازیار علوی حوزه میراث فرهنگی را یکی از حوزه‌های بسیار مهم برای شهرداری تهران خواند و گفت: میراث فرهنگی برای شهرداری تهران بسیار مهم است و به همین دلیل است که اکنون محوطه پیرامونی برج طغرل را که پیش‌تر تبدیل به مکان‌های بدون ارتباط با کاربری این برج بود و مساحت آن به 30هزار مترمربع می‌رسد خریداری و آزادسازی کرد.

نماینده شهردار تهران در ادامه به کاربری نقاط آزاد‌سازی‌ شده در حریم برج تاریخی طغرل تهران اشاره کرد و افزود: کاربری‌های فرهنگی متناسب با برج طغرل در طرح ساماندهی و توسعه این نقطه تاریخی از شهر تهران درنظر گرفته شده و تا دو سال آینده یک سالن همایش با ظرفیت دو هزار شرکت‌کننده، یک موزه، فرهنگسرا، آمفی‌تئاتر و شهربازی در این نقطه از شهر تهران با بام‌هایی به سبک برج طغرل راه‌اندازی می‌شود تا موجب توسعه اجتماعی در این منطقه شود. مازیار علوی، آموزش اعضای کانون‌های گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی و تدوین سند چشم‌انداز تهران را نیز از دیگر فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه گردشگری خواند.

خارج از برج تاریخی طغرل در منطقه 20تهران نزدیک به گورستان تاریخی ابن بابویه، فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل برج میلاد تهران در سخنانی در محل این برج با تأکید بر رعایت شاخصه‌های مدرنیته در طراحی برج میلاد گفت: برج میلاد تهران به‌عنوان ششمین برج بلند جهان و دارای رنکینگ در میان برج‌های جهان در دنیا شناخته‌شده و این برج قطورترین برج مخابراتی جهان است. وی برج میلاد تهران را یادمان ملی ایرانیان خواند و گفت: مایه افتخار است که بدانید چنین برج‌هایی را در جهان شرکت‌های چند ملیتی می‌سازند درحالی‌که برج میلاد تهران در دهه سوم انقلاب، حاصل تلاش و فعالیت‌های مهندسی فرزندان ایران در بیش از 13رشته مهندسی است و در سند راهبردی نیز به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی شناخته می‌شود.

هوشیار پارسیان با اشاره به برج‌های تاریخی شهر تهران که نماد این شهر بوده‌اند، افزود: در گذشته یادمان شهر تهران شمس العماره بود که بعدها سردر باغ ملی به‌عنوان یادمان ملی ایرانیان شناخته شد و بعد برج آزادی و از دهه 90نیز برج میلاد نماد شهر تهران شناخته می‌شود.

به گفته مدیرعامل برج میلاد، روزانه بیش از دوهزار گردشگر از برج میلاد بازدید می‌کنند و بیش از 40راهنمای مسلط به زبان انگلیسی و شش زبان زنده دنیا گردشگران را در این مجموعه راهنمایی می‌کنند. هوشیار گفت: برج میلاد تهران ریشه در تاریخ این شهر دارد و باید دانست که اگر برج طغرل نبود برج میلاد نیز شکل نمی‌گرفت.

مدیرعامل برج میلاد تهران همچنین به برگزاری تورهای ری‌گردی و تور برج‌های تهران و بافت تاریخی شهر از محل برج میلاد خبر داد و با اشاره به طرح توسعه برج میلاد تهران افزود: مجموعه پیرامونی برج میلاد تهران بیش از 60هکتار است که در طرح توسعه آن دو هتل و یک مرکز تجارت جهانی در حال احداث است. همچنین ایجاد باشگاه پینت بال، دلفیناریوم و رصدخانه شهر تهران در این مجموعه در حال ایجاد است.

کد خبر 197044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز