چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

الهام مرادی: همیشه وقتی صحبت از تهران به میان می‌آید، تصاویر ذهنی مشخصی پیش روی چشم‌مان می‌نشیند.

تهرانگردی

ساختمان‌هاي بلند، ترافيك و هواي نه چندان پاك، بوستان‌هاي متعدد و بزرگراه‌ها، تونل‌ها و البته مترو. اما شايد جاذبه‌هاي خاص اين شهر براي خيلي از ما ناشناخته مانده باشد؛ اينكه در شهري نفس مي‌كشيم كه بيش از ۲۰۰ سال پايتخت ايران بوده يا مثلا فرهنگ خاص خودش را در كوچه پسكوچه‌هاي قديمي آن مي‌توان جست‌وجو كرد. اين بار مي‌خواهيم از شهري صحبت كنيم كه ديدني‌هاي زيادي دارد. شهري كه جزو ۲۰ پايتخت جذاب جهان به شمار مي‌رود و شهري كه هويت تاريخي، فرهنگي، هنري، مذهبي و اجتماعي آن مي‌تواند براي ميليون‌ها گردشگر داخلي و خارجي مورد توجه قرار گيرد. اين روزها، تورهاي تهرانگردي «مهمان طهران» دوباره راه افتاده است؛ اينجا مي‌توانيد با اين تورها آشنا شويد و براي حضور در آنها برنامه‌ريزي كنيد.

  • كجاها خواهيم رفت؟

اگر مي‌خواهيد زيبايي‌هاي تهران را ببينيد بهترين راه اين است كه با تورهاي تهرانگردي همراه شويد. اگر تصميمتان براي شركت در اين تور‌ها قطعي شده، حالا نياز به يك تصميم و البته انتخاب داريد؛ شما بايد از ميان ۱۰ مسير گردشگري درنظر گرفته شده، يكي را انتخاب كنيد و راهي گشت و‌گذار شويد. اين ۱۰ مسير در قالب تورهاي نيم‌روزه و يك روزه درنظر گرفته شده كه بايد متناسب با وقت‌تان يكي را انتخاب كنيد. در ضمن، هم گردشگري طبيعي داريم، هم گردشگري تاريخي و هم گردشگري مذهبي. باز هم متناسب با سليقه‌تان، يكي را بايد انتخاب كنيد. جدول زير فهرست تورها و جاهايي است كه در اين گردشگري خواهيد ديد.

عنوان تور جاهاي ديدني اين تور
مدت تور
قيمت تور
تور تهران قديم ميدان امام خميني(ره)، ميدان مشق، سردر كاخ ملي و كاخ گلستان
نيم روزه
20800 تومان
تور صنعت و طبيعت موزه خودرو، باغ گياه شناسي و برج آزادي
يك روزه
34200 تومان
تور 3 برج برج طغرل، برج آزادي و برج ميلاد
يك روزه
37500 تومان
تور شميران گردي كاخ نياوران، كاخ سعدآباد و جماران
يك روزه
32700 تومان
تور تاريخي موزه جواهرات،‌ موزه مقدم و ميدان حسن آباد
نيم روزه
20300 تومان
تور آسمان تهران برج ميلاد، گنبد مينا و پل طبيعت
نيم روزه
32100 تومان
تور ري باستان برج طغرل، چشمه علي، كوه بي بي شهربانو و حرم حضرت عبدالعظيم (ع) يك روزه
25700 تومان
تور عباس آباد گردي باغ موزه دفاع مقدس، پل طبيعت، بوستان آب و آتش و بوستان بنادر
يك روزه
25200 تومان
تورهاي زيارتي امامزاده قاسم (ع)، امامزاده عينعلي و زينعلي (ع) و حرم حضرت عبدالعظيم يك روزه
22700 تومان
تور باغ موزه باغ پرندگان و باغ موزه قصر نيم روزه
28200 تومان

 

  • چطور با تورها همراه شويم؟
  • نگران كيفيت خدماتي كه در اين تورها به شما داده مي‌شود نباشيد. ۸ آژانس تهرانگردي براي اين تورها درنظر گرفته شده كه از ميان جمع قابل‌توجهي برپا‌كننده تور انتخاب شده‌اند. ۶۲ آژانس درخواست برپا كردن اين تورها را داشتند كه ۳۰ آژانس مورد تأييد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران بود و پس از بررسي‌هاي مديريت شهري، ۸آژانس‌براي فعاليت در شهر تهران انتخاب شد. اين تور‌ها تا پايان تابستان فعاليت خواهند كرد و برنامه‌ريزي شده در ماه‌هاي ديگر سال هم با شرايط ويژه‌اي ادامه داشته باشد. نكته ديگر اين است كه شما در هر نقطه تهران كه باشيد بايد به نزديك‌ترين ايستگاه گردشگري شهر برويد. در اين ايستگاه‌ها، اتوبوس‌ها منتظر شما هستند و شما را به مسيرهاي گردشگري مي‌برند. فهرست ايستگاه‌هاي گردشگري براساس جدول زير است.

    موقعيت جغرافيايي فهرست ايستگاه‌ها
    ايستگاه‌هاي شمال تهران ايستگاه تجريش،‌ايستگاه ميدان ونك،‌ ايستگاه چهارراه پاسداران، ايستگاه فلكه دوم تهرانپارس
    ايستگاه‌هاي غرب تهران ايستگاه فلكه دوم صادقيه، ايستگاه ميدان صنعت،‌ ايستگاه ميدان آزادي
    ايستگاه‌هاي شرق تهران ايستگاه هفت حوض، ايستگاه متروي پيروزي، ايستگاه ميدان خراسان
    ايستگاه‌هاي جنوب تهران ايستگاه ميدان بهمن، ايستگاه ميدان ابوذر، ايستگاه ميدان معلم، ايستگاه عبدل آباد، ايستگاه شهرري
    ايستگاه‌هاي مركز تهران ايستگاه ميدان هفت تير، ايستگاه ميدان فاطمي، ايستگاه چهارراه وليعصر، ايستگاه ميدان امام خميني

     

  • چه خدماتي در تورها ارائه مي‌شود؟
  • مهم‌ترين خدمت در يك تور گردشگري، راهنماهاي تور هستند كه اطلاعات كاملي از مكاني را كه مورد بازديد قرار مي‌گيرد در اختيار شما قرار مي‌دهند. در همه تورهاي تهرانگردي، راهنمايان حرفه‌اي حضور دارند كه همه آنها در دوره‌هاي آموزشي مربوط به مسير خود شركت كرده‌اند. حتما سعي كنيد كه در طول گردشگري كوتاه‌مدت خود از حضور آنها و اطلاعاتي كه به شما مي‌دهند استفاده كنيد تا گردشگري پرباري داشته باشيد. از ديگر خدمات اين تورها، بيمه است؛ يعني شما به محض آنكه سوار اتوبوس‌هاي گردشگري تهران مي‌شويد تا وقتي كه به پايان اين سفر يك روزه يا نيم‌روزه مي‌رسيد بيمه خواهيد بود. براي تورهاي نيم روزه، يك ميان وعده و براي تورهاي يك روزه، ۲ ميان وعده درنظر گرفته شده است. مي‌توانيد با خودتان يك ناهار سبك هم ببريد و در طول زمان گردشگري ميل كنيد.

    • چطور در اين تورها ثبت‌نام كنيم؟

    ۲ روش براي ثبت‌نام در تورهاي تهرانگردي وجود دارد؛ روش تلفني و روش اينترنتي. ثبت‌نام با هر ۲ روش بسيار ساده است و به راحتي مي‌توانيد در تورها ثبت‌نام كنيد. اگر تعدادتان زياد هم باشد كه چه بهتر، چون بلافاصله در اولويت قرار مي‌گيريد و راهي تهرانگردي مي‌شويد. در روش تلفني بايد با شماره چهاررقمي ۴۳۷۹ تماس بگيريد. اپراتورهاي هوشمند اين تلفن، اطلاع كاملي را از مسير‌ها، ايستگاه‌ها و آژانس‌هاي گردشگري به شما مي‌دهند. در ضمن بخشي نيز براي دريافت پيشنهادها و نقطه نظرهاي شما پس از حضور در تورها درنظر گرفته شده تا صدايتان به گوش مسئولان اصلي برگزاري اين تورها برسد.براي ثبت‌نام اينترنتي هم بايد به نشاني visit.tehran.ir برويد و با كليك روي بخش سامانه فروش تورها، ثبت‌نام كنيد. از هر روشي كه ثبت‌نام كنيد با تشكيل نخستين تور، راهي گردشگري خواهيد شد.

    • جشنواره مردمي تهران‌شناس چيست؟

    دوست داريد نام‌تان به‌عنوان يك تهران‌شناس ثبت شود؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است مي‌توانيد در كنار حضور در تورهاي تهران‌گردي در جشنواره‌ بزرگ مردمي تهران‌شناس هم شركت كنيد. در گام نخست براي حضور در اين جشنواره بايد به سايت visit.tehran.ir برويد و به بخشي كه براي اين جشنواره درنظر گرفته شده سر بزنيد. گردشگران در اين بخش مي‌توانند در قالب گروه‌هاي ۳ نفره، يكي از اماكن گردشگري پايتخت را انتخاب كنند و سپس مكان گردشگري مورد نظر را در قالب يك گزارش توصيفي و با ارائه ۵ قطعه عكس در ابعاد ۲۰در ۳۰ به‌صورت ديجيتال و با فرمت jpg به‌طور دقيق معرفي كنند. گردشگران راه يافته به بخش نهايي جشنواره، گواهي ثبت اثر و تهران‌كارت، دريافت خواهند كرد و از نفرات بر‌تر در اختتاميه اين جشنواره تقدير مي‌شود.

    • نقشه شهر در دست شماست

    يكي از كاركردهاي مهم نقشه اين است كه در يك نگاه كلي اطلاعات مناسب و خلاصه شده‌اي را در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد. براي تورهاي گردشگري پايتخت هم بسته‌اي فرهنگي درنظر گرفته شده كه در آن مي‌توان نقشه مسيرهاي گردشگري را با جزئيات بيشتر مشاهده كرد. كاركرد اين نقشه اين است كه شايد شما براي دفعه‌هاي بعدي بخواهيد خودتان راهي اين مسيرهاي گردشگري شويد و با تورها همراه نشويد. در اين نقشه‌هاي گردشگري اطلاعات كامل مسيرها، وسايل حمل‌ونقل عمومي، هتل‌ها و رستوران‌ها، مراكز مهم تاريخي، مذهبي، هنري و فرهنگي و اقتصادي با علامت‌هاي ويژه نشان داده شده تا به‌صورت يك راهنما همراه گردشگران پايتخت باشد. در طراحي اين نقشه‌ها از علامت‌ها و رنگ‌ها به‌گونه‌اي استفاده شده كه با يك نگاه بتوان به حداكثر اطلاعات مورد نياز و اوليه دست يافت.

    • انتخابي پيش روي شما

    با دسته‌بندي گردشگري آشنا شويد

    ما در يك دسته‌بندي كلي، ۳ نوع گردشگري داريم كه در تورهاي تهرانگردي، امكان حضور در هر ۳نوع گردشگري مهيا شده است. اينجا مي‌توانيد با اين دسته‌بندي آشنا شويد و سپس با توجه به علايق خود مسيرهاي گردشگري تهران را انتخاب كنيد.

    گردشگري مذهبي
    وجود امامزاد‌ها، مساجد و تكاياي باسابقه در نقاط مختلف شهر تهران سبب شده تا همه‌ساله بخش قابل‌توجهي از گردشگران داخلي، خارجي و عموم مردم از آنها بازديد كنند. موقعيت خاص تهران به لحاظ وجود زيارتگاه‌هاي مختلف از مهم‌ترين دلايلي است كه به توسعه توريسم مذهبي در پايتخت انجاميده است. به عقيده كار‌شناسان و صاحب‌نظران، گردشگري ديني ازجمله باسابقه‌ترين روش‌هاي جذب مسافر به شمار مي‌رود و از گذشته‌هاي بسيار دور در اغلب نقاط جهان به‌ويژه در مناطق آسياي غربي رواج داشته است؛ اما از ۵۰ سال پيش تاكنون اين مسئله با تلفيق علم جهانگردي رنگ و بوي ديگري پيدا كرده و توسعه آن در برخي كشور‌ها ازجمله تركيه، مالزي، عراق، سوريه، عربستان و البته ايران باعث شده كه حجم قابل‌توجهي از مهمانان خارجي در كنار ديد و بازديدهاي تاريخي خود از اماكن باستاني اين مناطق، سري به مكان‌هاي ديني، مذهبي و زيارتگاه‌ها بزنند و از بناهاي اين زيارتگاه‌ها نيز ديدن كنند. در واقع گردشگري ديني فقط در يك مسجد تاريخي يا زيارتگاه باستاني خلاصه نمي‌شود بلكه معماري، فضاسازي‌هاي بيروني، آداب و رسوم بومي، سنت‌ها، آيين‌ها و مواردي از اين دست را هم در برمي‌گيرد.

    گردشگري طبيعي
    در سال‌هاي گذشته با ورود بيش از اندازه انسان به محيط‌هاي طبيعي و توسعه شهر به سمت ارتفاعات شمالي پايتخت، تخريب بافت‌ها و پوشش‌هاي اكوزيستي در ناحيه شمالي تهران به‌شدت افزايش يافت و به موجب آن ميزان آلاينده‌ها نيز در بخش‌هاي وسيعي از اين منطقه چشمگير شد. آنچه براي برون‌رفت از اين اوضاع و احياي نسبي جاذبه‌هاي طبيعي در اين منطقه پيشنهاد شده رونق بخشيدن و ساماندهي عملكرد روددره‌ها به‌عنوان مهم‌ترين شاخه اكوزيستي شميران است. به‌نظر مي‌رسد با اين اقدام، بخش قابل‌توجهي از حريم آلوده شده يا به تصرف در آمده اين منطقه با انجام كارهاي مختلف عمراني به دامن طبيعت بازمي‌گردد و در ضمن يك قطب گردشگري بسيار مولد نيز در اختيار عموم مردم قرار مي‌گيرد. درضمن در تهران كلي بوستان و پارك زيبا ساخته شده و وجود دارد كه نگاه ويژه‌اي در طرح «مهمان طهران»به آنها شده است. در حقيقت اين فضاهاي سبز كه در نقاط مختلف پايتخت پراكنده‌اند هم جزو نقاط مناسب براي گردشگري طبيعي محسوب شده‌اند. در سال‌هاي اخير اقدامات مختلفي براي توسعه گردشگري طبيعي انجام شده كه ازجمله آنها مي‌توان به مناسب‌سازي روددره‌هاي شمالي پايتخت، ايجاد گذرراه‌ها و اقامتگاه‌هاي مناسب براي مردم و ايجاد مسيرهاي جديد گردشگري اشاره كرد.

    گردشگري تاريخي
    شايد مهم‌ترين بخش گردشگري در تهران، مربوط به همين گردشگري تاريخي باشد. در تهران، موزه‌ها و آثار تاريخي بسياري، مخصوصا از دوره قاجاريه به بعد وجود دارد كه هر يك مي‌توانند پذيراي مردم باشند. در طرح «مهمان طهران» هم اهميت ويژه‌اي براي اين بخش درنظر گرفته شده است و منطقه ۱۲ كه محدوده تهران قديم را در بر مي‌گيرد به‌عنوان محور اصلي اين نوع گردشگري درنظر گرفته شده. تا به حال به گردشگري تاريخي فكر كرده‌ايد؟ اينكه يك روز يا يك نصف روز وقت بگذاريد و چرخي در همين موزه‌ها و مكان‌هاي تاريخي دور و بر خودتان بزنيد، كم خرج و كم هزينه. خيلي از كشور‌ها، از راه همين گردشگري تاريخي، درآمد‌هايي روانه مملكتشان مي‌كنند كه در حساب نيايد و در كتاب نگنجد! به هر حال منطقه۱۲، محدوده تهران‌قديم به‌حساب مي‌آيد و گردشگاه‌هاي تاريخي خيلي خوبي هم دارد، مثل بازار تهران، كاخ گلستان، محدوده ارگ سلطنتي و... .

    کد خبر 303168

    برچسب‌ها

    دیدگاه خوانندگان امروز

    پر بیننده‌ترین خبر امروز

    نظر شما

    شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
    captcha