کشتی از ورزش‌های پرمخاطب و موردعلاقه نوجوانان و جوانان ساکن محله خلیج‌فارس است.

کشتی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : کشتی از ورزش‌های پرمخاطب و موردعلاقه نوجوانان و جوانان ساکن محله خلیج‌فارس است. شهروندانی که ساکن این محدوده از منطقه۱۸هستند، می‌دانند که تنها محل زورآزمایی علاقه‌مندان رشته کشتی، مجموعه ورزشی شهید کاظمی واقع در ناحیه۵ است که در بوستان پروین اعتصامی قرار دارد. البته در شرایط کرونایی، فعالیت این مجموعه محدود شده و کشتی‌گیران زمان کمی را اینجا می‌گذرانند. با این وجود، این ویروس منحوس نتوانسته این ورزش پرمخاطب را به‌طور کامل تعطیل کند و همچنان جوانان و نوجوانان زیادی زیرنظر استاد «سردار مولوی» پیشکسوت و مربی باسابقه کشتی به تمرینات خود ادامه می‌دهند و بخشی از فوت و فن‌ها و شگردها را از طریق صفحه مجازی می‌آموزند.

محله خلیج‌فارس و مجموعه ورزشی شهید کاظمی با وجود کمبود امکانات کارنامه درخشانی در استعدادیابی، قهرمان‌پروری و فتح قله‌های ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی دارد.
به گفته «سردار مولوی» که سابقه مربیگری در تیم‌های ملی در رده سنی نونهالان و نوجوانان کشور را دارد، منطقه۱۸ در رشته کشتی یک سر و گردن از مناطق همجوار بالاتر است و شاید علتش این باشد که مجموعه ورزشی شهید کاظمی به خوبی توانسته به پایگاه قهرمانی کشتی تبدیل شود و قهرمانان بسیاری را تربیت کند.

  • کرونا روی تشک کشتی فیتیله پیچ می‌شود!

مولوی عنوان می‌کند که کشتی‌گیران ساکن محله خلیج‌فارس با وجود امکانات محدود توانسته‌اند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بدرخشند؛ بچه‌هایی که قدر مسلم در سال‌های پیش رو اسامی و عناوین قهرمانی‌شان را بیشتر در رسانه‌ها می‌شنویم، مثل «محمدرضا اسدی»، «علیرضا رضایی»، «عرفان جهانی»، «محمدرضا حسن‌زاده»، «محمد حیدری»، «علیرضا نوری»، «حسین خسروی» و... که توانایی برافراشتن پرچم مقدس کشورمان را در اقصی نقاط جهان دارند. این مربی باسابقه کشتی در لفافه این نکته را هم یادآوری می‌کند که اگر متولیان امر بیش از اینها به این کشتی‌گیران توجه داشتند و از آنها حمایت می‌کردند، خیلی زودتر از این به نتیجه دلخواه‌مان می‌رسیدیم. به گفته این پیشکسوت کشتی، قهرمانان کشتی محله خلیج‌فارس حتی در محل زندگی خودشان گمنام هستند و کمتر کسی آنها را می‌شناسد. مولوی می‌گوید: «کاش در بزرگراه‌ها و معابر پررفت و آمد منطقه جایی برای نصب عکس این قهرمانان ورزشی در نظر گرفته شود.»مولوی هر روز با شاگردانش ارتباط دارد و ساعاتی را با آنها می‌گذراند.

  • یک وجب از خاک اینجا را با جای دیگری عوض نمی‌کنم

بدون‌ تردید اگر به دنبال کشف فرد تأثیرگذاری در رشته کشتی باشیم، باید نگاهی به مجموعه ورزشی شهید کاظمی در ناحیه ۵ منطقه۱۸ بیندازیم.   «سردار مولوی» پیشکسوت کشتی ۴۲سال دارد و از ۱۳سالگی با تشویق ۲برادر بزرگش «یاور مولوی» و «دلاور مولوی» با رشته ورزشی کشتی آشنا شده است. وی در باشگاه ورزشی ایزد مهرآباد زیرنظر استاد «رضا احمدی» به تمرین پرداخت و طولی نکشید که در رده نوجوانان مقام‌های مختلفی به دست آورد. عناوینی همچون قهرمانی استان تهران در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴، نفر سوم نوجوانان جهان در سال ۱۳۷۷ در وزن ۵۰کیلو گرم، مقام اول استان تهران در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷، کسب عنوان کشتی‌گیر برتر کشور در سال ۱۳۷۷ و نفر چهارم جهان در جام «آکرو پلیس یونان» گوشه‌ای از افتخارات این مربی دلسوز محله خلیج‌فارس است. مولوی به منطقه۱۸ و محله‌ای که در آن متولد و بزرگ شده علاقه بسیاری دارد و برای همین انتخاب کرده تا در همین نقطه از شهر به مردم خدمت کند.

او تمام وقت و انرژی خود را صرف استعدادیابی و تربیت نسل جوان و نوجوان علاقه‌مند به رشته کشتی کرده است. وی بعد از موفقیت شاگردانش در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی به مربیگری تیم‌های ملی نونهالان و نوجوانان انتخاب شد و جالب اینکه همزمان پیشنهادهای زیادی برای مربیگری باشگاه‌های مناطق شمالی شهر داشت، اما دوست داشت در خدمت شهروندان محروم منطقه۱۸ باشد و به قول خودش یک وجب خاک محله‌اش را با جای دیگری عوض نمی‌کند. اکنون شاگردان مولوی که در مجموعه ورزشی شهید کاظمی تمرین کرده‌اند، پس از درخشش در مسابقات مختلف استانی و کشوری به اردوهای انتخابی تیم‌ملی نونهالان و نوجوانان کشور دعوت شده‌اند و جزو نخستین گزینه‌ها برای حضور در میادین برون مرزی هستند.

  • تاریخچه فعالیت مجموعه ورزشی شهید کاظمی

محله‌های خلیج‌فارس شمالی و جنوبی که در منطقه۱۸ قرار دارند، از امکانات و خدمات محدودتری برخوردارند. در سال ۱۳۸۵ مجموعه ورزشی شهید کاظمی در ۲طبقه ساخته شد و دراختیار شهروندان قرار گرفت. اکنون بعد از گذشت ۱۴سال از آن زمان، به تنهایی میزبان علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی از جمله کشتی است. تنها مجموعه ورزشی محله خلیج‌فارس حدود هزار و ۶۰۰مترمربع مساحت دارد که ۱۸۰مترمربع آن مربوط به سالن کشتی است که در طبقه اول واقع شده و طبقه دوم آن دراختیار علاقه‌مندان ورزش‌های میدانی و توپی قرار گرفته است. به گفته «مرتضی کریمی»، مدیر مجموعه ورزشی شهید کاظمی، این باشگاه چندمنظوره در شرایط عادی یعنی زمانی که جامعه درگیر بیماری کووید۱۹ نشده بود، در شبانه‌روز ۴۵۰ تا ۵۰۰نفر از امکانات آن استفاده می‌کردند و اکنون بیشتر در فضای مجازی زیرنظر استادانی از جمله «بهنام چراغ سو»، «شکیبا آقایی»، «محمد آجرلو» و... آموزش می‌بینند.

  • قبل از قهرمانی باید پهلوان باشیم

«عرفان جهانی» از کشتی‌گیران ساکن محله خلیج‌فارس است که توانسته رتبه دوم و سوم کشوری را کسب کند. او عنوان می‌کند که الگوی ورزشکاران به‌ویژه کشتی‌گیران باید جهان پهلوان تختی باشد و قبل از قهرمانی به فکر رفتار ومنش پهلوانی در جامعه باشند تا نام آنان ماندگار شود. وی آرزو دارد روزی امکانات ورزشی محله خلیج‌فارس آنقدر افزایش پیدا کند که نوجوانان و جوانان دغدغه ورزش کردن نداشته باشند. او که از کشتی‌گیران موفق مجموعه ورزشی شهید کاظمی است، تلاش می‌کند تا خوب درس بخواند و معتقد است که آموختن ورزش به‌صورت علمی و تئوری او را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.

عرفان جهانی
  • در آرزوی محو کرونا

از شاگردان سردار مولوی است که در این شرایط کرونایی یک ساعت و نیم از وقت روزانه خود را صرف تمریناتی می‌کند که استادش در فضای مجازی به آنها آموزش می‌دهد تا در هر برهه از زمان آمادگی جسمانی لازم را برای شرکت در مسابقات داشته باشد. «علیرضا نوری» کشتی‌گیر نونهال با اینکه کم‌سن است، توانسته در کارنامه ورزشی خود عناوین و افتخارات مختلفی به دست آورد. او ۳سال پیاپی در رده نونهالان قهرمان کشور شده و امسال نیز با محدودیت و شرایط سخت کرونایی در مسابقات جهانی کودک رتبه اول را کسب کرده است. او عقیده دارد که اگر تعداد مجموعه‌های ورزشی در محله‌ها افزایش یابد، کودکان و نوجوانان هم‌محله‌ای شانس بیشتری برای رشد و پیشرفت پیدا می‌کنند. این پهلوان نونهال آرزو می‌کند که هرچه زودتر ویروس کرونا محو و او و دوستانش بتوانند در تشک کشتی مجموعه ورزشی شهید کاظمی به تمرینات خود ادامه دهند.

علیرضا نوری
  • هدفم کسب سهمیه المپیک است

باهوشی و زیرکی را می‌توان در چشمان «علیرضا رضایی» یکی از کشتی‌گیران نونهال محله خلیج‌فارس دید. ظرف چند دقیقه لباس ورزشی تن می‌کند و به سمت تشک کشتی قدم برمی‌دارد. او از ورزشکاران شناخته شده و قهرمانان تهران و پای ثابت مسابقات و تمرینات ورزشی این مجموعه ورزشی است و از نظر مربی‌اش به یکی از ستاره‌های ورزشی تهران بدل شده است. خانواده خسروی برای موفقیت او وقت و انرژی زیادی صرف می‌کنند تا هم در درس و هم در رقابت‌های ورزشی موفق باشد. هدف این کشتی‌گیر نوجوان کسب عناوین قهرمانی در جهان و حضور در مسابقات المپیک است.

علیرضا رضایی

کد خبر 558798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha