فرقی نمی‌کند روز عادی باشد یا تعطیلات رسمی. آنها هر روز برای تمرین به باشگاه یا بوستان قائم(عج) می‌روند. رزمی‌کارانی که از کودکی با این ورزش خو گرفته‌اند و بعد از کسب موفقیت‌های پی‌درپی، اکنون افتخار بچه‌های جنوب پایتخت محسوب می‌شوند.

جودوكاران موفق منطقه18

همشهری آنلاین/زهرا بلندی: «علیرضا احمدبیگی» و «محمدمهدی مرادی» جودوکاران موفق محله یافت‌آباد هستند که بعد از سال‌ها تمرین نزد «عباس» و «محمدمهدی کرمی» مربیان برجسته جودو، چندی پیش در مسابقات کشوری رده سنی نوجوانان و نونهالان موفق به کسب مقام دوم شدند.

لباس‌های سفید مخصوص رزم را به تن کرده‌اند و روی چمن در حال گرم کردن هستند که سراغشان می‌رویم. در روزهای تعطیل و هر زمان شرایط ورود به باشگاه فراهم نباشد، برای تمرین به این بوستان می‌آیند. مربی‌ها در حال اجرای حرکت‌های ورزشی هستند و هر دو شاگرد از آنها تبعیت می‌کنند. علیرضا احمدبیگی که فعالیت در این رشته را از ۱۲سالگی در کنار این استادان در مجموعه ورزشی ناطق نوری آغاز کرده، می‌گوید: «همیشه دوست داشتم در یک رشته ورزشی که هم هیجان داشته باشد و هم قدرت بدنی‌ام را بالا ببرد فعالیت کنم. به پیشنهاد یکی از دوستان با رشته جودو آشنا شدم و زیرنظر مربیان خوبم فعالیتم را شروع کردم.» این ورزشکار که طی این سال‌ها در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان مقام اول، دوم و سومی استان و کشور را کسب کرده، ۲سال در تیم‌ملی نوجوانان عضویت داشته و آخرین مقامی که به دست آورد، مدال نقره مسابقات کشوری جودو است. می‌گوید: «در رشته جودو این یک قانون است که افراد در آخرین سال عضویت‌شان در یک رده سنی به تیم‌ملی دعوت نمی‌شوند، من هم به همین دلیل امسال مجوز بازی در تیم‌ملی را ندارم.» او حین انجام حرکت‌های نمایشی جودو از سختی‌های رشته ورزشی‌اش این‌طور می‌گوید: «علاوه بر آسیب‌دیدگی‌های شدیدی که در این رشته ورزشی وجود دارد کسب نتیجه‌ مطلوب در کنار تحصیل نیز کار دشواری است.» او که با وجود مشغله‌های زیاد یک دوره آموزش جودو را در پایگاه بسیج برگزار می‌کند، ادامه می‌دهد: «از انجام این کارها لذت می‌برم و قصد دارم در آینده همچون استادانم در این منطقه کلاس‌های جودو برگزار کنم.» این دانش‌آموز رشته الکتروتکنیک پایه دوازدهم که به دلیل فعالیت حرفه‌ای در رشته جودو باید هر روز بعد از مدرسه ورزش کند، می‌گوید: «علاوه بر حضور انفرادی، برخی از روزهای تعطیل یا خاص مربی‌ها هم با ما همراه می‌شوند.»‌ درخواست ایجاد باشگاهی مجهز به امکانات ورزش جودو مهم‌ترین مطالبه او از مسئولان محلی است. احمدبیگی با بیان این موضوع می‌گوید: «متأسفانه وضعیت باشگاه‌های منطقه رضایتبخش نیست، ما از کمترین امکانات که وجود یک تشک تاتامی در باشگاه است محرومیم. ما فقط به عشق استاد عباس و محمدمهدی کرمی در این منطقه فعالیت می‌کنیم و اگر روزی آنها بخواهند از اینجا بروند، ما هم همراه آنها خواهیم رفت.»

آموزش جودو به بچه‌های مدرسه

محمدمهدی مرادی، نایب قهرمان سنگین وزن نونهالان هم در جمع ما حضور دارد. این جودوکار ۱۴ساله ورزش را از ۴سالگی با ژیمناستیک آغاز کرده و بعد از ۵سال فعالیت در این رشته موفق به کسب مقام اول منطقه و سوم تهران شده است. او با اشاره به اینکه در خانواده‌ای ورزشی بزرگ شده، می‌گوید: «به واسطه پدرم که در رشته‌های کونگ فو و جودو فعالیت می‌کند، کم‌کم به این رشته علاقه‌مند شدم و خوشبختانه در مسابقات منطقه‌ای، استانی و کشوری جودو هم رتبه آوردم.» مرادی که از آموزش این رشته به ساکنان محله لذت می‌برد، در این‌باره می‌گوید: «از ۲ سال پیش به پیشنهاد معلم ورزش‌مان با تهیه لباس جودو و تمرین در زنگ‌های ورزش سعی می‌کنم همکلاسی‌هایم را به این رشته علاقه‌مند کنم و در صورت تمایل این ورزش را به آنها یاد بدهم.» وقتی از تأثیر این رشته به ظاهر خشن بر رفتار و زندگی آنها سؤال می‌کنیم، مرادی پاسخ می‌دهد: «برخلاف چیزی که شاید اغلب از آن برداشت می‌شود این رشته ورزشی نه تنها خشن نیست، بلکه بیشتر افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند خوی آرامی دارند. به قول مربی‌ام سفیدی لباس جودو نشانه روح پاک جودوکار است. یک جودوکار در اوج قدرت می‌تواند حریفش را ببخشد و این موضوع ریشه کینه را در وجود او می‌خشکاند.» مرادی با اشاره به اینکه از تمرین در کنار استادانش لذت می‌برد، می‌گوید: «مطمئن هستیم با وجود همه سختی‌ها و کمبودها با حمایت استادان‌مان موفق خواهیم بود. آنها نقش مهمی در موفقیت ما داشتند و برای حضورشان در زندگی‌مان قدردان خدا هستیم.»

ارادت خاص به بچه‌های جنوب شهر

آنقدر موفقیت بچه‌های منطقه برایش اهمیت دارد که وقت و بی‌وقت در جلسه‌های تمرین‌شان حاضر می‌شود. همه حرکت‌های این ۲شاگرد را زیرنظر دارد و در حال اصلاح تکنیک‌هایشان است. «عباس کرمی» مربی ۵۰ساله جودو و دبیر هیئت جودو جنوب غرب تهران را می‌گوییم که بعد از مدتی فعالیت در رشته کشتی و کسب عنوان نایب قهرمانی کشور در رده سنی نوجوانان، از سال۱۳۶۲ فعالیت در رشته جودو را آغاز کرده است. کرمی می‌گوید: «فعالیتم در باشگاه ۸شهریور آغاز شد و بعد از ۱۶سال از سال۱۳۷۸ مربیگری را شروع کردم.» مربی جودویی که در تربیت جودوکاران افتخارآفرین منطقه۱۸ نقش بسزایی داشته، می‌گوید: «به دلیل سال‌ها سکونت در این منطقه ارادت خاصی به بچه‌محل‌هایم دارم. از مناطق مختلف با شرایط و دستمزدهای بالاتر به من پیشنهاد مربیگری شده و علاوه بر این منطقه در مناطق۱۰و۱۷ هم مربیگری می‌کنم. با این حال بیشتر زمانم را به منطقه۱۸ اختصاص می‌دهم.» او با بیان اینکه از فعالیت در این رشته ورزشی بسیار خرسند است و همه نزدیکانش را به انجام این ورزش ترغیب می‌کند، می‌گوید: «۲ پسر دارم که جودوکار می‌کنند و مقام دوم کشوری در رده نونهالان و مقام قهرمانی منطقه در رده نوجوانان را در کارنامه ورزشی خود به ثبت رسانده‌اند.»

نیازمند امکانات ورزشی هستیم

برادر ۳۶ساله که روزگاری شاگرد برادر بزرگ‌تر بوده است، حالا در کنار او ایستاده و نقش مربی را ایفا می‌کند. او با اشاره به ۲شاگرد افتخارآفرینی که بهانه حضور ما در جلسه تمرین هستند، می‌گوید: «بچه‌های جنوب غرب تهران استعداد زیادی در این رشته دارند که با حمایت مسئولان باید مورد حمایت قرار بگیرند.» «محمدمهدی کرمی» با اشاره به اینکه از سال۱۳۷۴ فعالیت در این رشته را آغاز کرده، می‌گوید: «زیرنظر برادر و استادم «علی‌اصغر عابدی» فعالیت در این رشته را شروع کردم. در سال۷۴ و ۷۵ مقام قهرمانی استان تهران را کسب کردم، کسب عنوان قهرمانی کشور در سال۱۳۷۸ افتخاری دیگر بود، سال۱۳۷۹ در دوران سربازی مقام قهرمانی مسابقات نیروهای مسلح را کسب کردم و سال۱۳۸۵ به‌عنوان مربی در باشگاه ناطق نوری مشغول به کار شدم.» کرمی با بیان اینکه افزایش فضاهای ورزشی مهم‌ترین مطالبه ورزشکاران منطقه محسوب می‌شود، می‌گوید: «بسیاری از ورزشکاران برای انجام تمرین‌های هوازی و تمرین‌های سبک به این بوستان می‌آیند و شرایط خوبی در اینجا حاکم است، اما برای اجرای هرچه بهتر تمرین‌ها نیازمند امکانات ورزشی بیشتر در منطقه هستیم.»

کد خبر 468222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha