«رضا نورمحمدپور»، بازیکن اسبق تیم‌های «نساجی قائمشهر»، «داماش»، «پاس تهران» و «هما»، به‌عنوان مربی به کادر فنی «امیدهای نیروی زمینی» که در منطقه ۹ حضور دارند، اضافه شد.

استعداد فوتبالی

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:   به همین بهانه با این ورزشکار و مربی ساکن «تهرانسر» که سابقه مربیگری در تیم «نفت تهران» را نیز در کارنامه خود دارد، درباره فوتبال، امکانات و شرایط محله گفت‌وگویی انجام دادیم.  

رضا نورمحمدپور درباره سابقه ورزشی خود به همشهری محله می‌گوید: «فوتبالم را از شمال کشور آغاز کردم. تا ۱۹ سالگی ساکن «قائمشهر» بودم و در تیم نساجی بازی می‌کردم. پس از آن به تهران آمدم و فوتبال را در تیم «برق تهران» دنبال کردم. سپس ۳ سال بازیکن تیم داماش بودم. دوران خدمت سربازی‌ام را در سال ۱۳۸۴ در تیم پاس تهران گذراندم. پس از داماش به تیم‌های هما و سپس «سایپا» و «پاس همدان» رفتم. متأسفانه سال ۱۳۹۱ در ناحیه پا دچار مصدومیت شدم و باید جراحی بر روی آن انجام می‌شد، برای همین در ۲۷ سالگی مجبور شدم فوتبال را کنار بگذارم. پس از خداحافظی از دنیای بازیکنی برای دریافت مدرک مربیگری اقدام کردم و موفق به کسب مدرک B و C آسیا شدم. قرار است آذرماه در کلاس‌های مربیگری A آسیا حضور پیدا کنم و مدرک این سطح از مربیگری را نیز دریافت کنم.» مربی جوان اما باسابقه فوتبال تهرانسر درباره فعالیت‌اش در کسوت مربیگری این‌گونه توضیح می‌دهد: «تحصیلاتم کارشناسی «تربیت‌بدنی» است. در تیم‌های پایه «پدیده غرب تهرانسر» و در رده‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان مربیگری می‌کنم و در حوزه شمال غرب و جنوب غرب لیگ استان تهران نیز حضور دارم. سال گذشته سرمربی زیر ۱۷ ساله تیم نفت تهران بودم. اکنون هم سرمربی تیم امیدهای نیروی زمینی هستم.»

  • سکونت در تهرانسر پس از ازدواج

نورمحمدپور پس از آنکه ازدواج کرد به تهرانسر آمد و بیش از ۱۵ سال است که در این محله سکونت دارد: «از سال ۱۳۸۵ که ازدواج کردم، به این محله آمدم. در تهرانسر استعدادهای خوبی در زمینه فوتبال وجود دارد. سال گذشته چند بازیکن از تیم ما به تیم‌های لیگ برتر رفتند. از جمله «محمدحسین علیپور» که در تیم «پایه‌های استقلال» بازی می‌کند، شاگرد من در پدیده غرب تهرانسر بود. تعداد افرادی که به لحاظ فنی قوی هستند، در منطقه ۲۱ بسیارند، اما برخی از آنها از وضع مالی خوبی برخوردار نیستند و نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری دارند. سال گذشته بازیکنانی داشتم که خودم برای آنها کفش «استوک» خریداری کردم تا به نوعی کمک‌شان کرده باشم. امسال همان بچه‌ها در تیم نوجوانان لیگ برتر بازی می‌کنند.»
مربی فوتبال فعال و قدیمی تهرانسر بر این باور است که این محله استعدادهای ورزشی بسیاری به‌ویژه در زمینه فوتبال دارد که تنها نیاز است به آنها توجه و بر رویشان سرمایه‌گذاری شود: «تهرانسر بچه‌های مستعدی فراوانی دارد و تعدادشان آنقدر زیاد است که می‌توان از آنها ۲ تیم خوب در لیگ برتر داشته باشیم. این تنها تهرانسر را شامل می‌شود، بچه‌ها با استعداد دیگری نیز در شهرک‌ها و محله‌های منطقه ۲۱ هستند.

به اندازه دو تیم لیگ برتری استعداد فوتبالی داریم

اگر اراده‌ جدی وجود داشته باشد و همه مربی‌های فعال در منطقه با هم همکاری کنند، شرایط فوتبال در منطقه بسیار بهتر از این می‌شود، اما متأسفانه در کار گروهی ضعیف هستیم. گاهی سر تمرین از دیدن بازی بچه‌های ۷، ۸ ساله محله لذت می‌برم که در این سن و سال، چقدر مهارت دارند و با تکنیک هستند. بچه‌های با استعدادی که تنها با دیدن تلویزیون و تماشای فوتبال یاد گرفته‌اند که چگونه توپ را حمل یا به چه شکلی توپ را لمس ‌و کنترل کنند. این بچه‌ها نمونه‌های خاصی هستند که در هر منطقه‌ای پیدا نمی‌شوند. همیشه در جنوب شهر فوتبالیست‌های خوبی وجود دارد، اما می‌بینم که بچه‌های تهرانسر در این زمینه چیزی کم ندارند. فقط نیاز است به آنها کمک کنیم و مورد توجه قرار دهیم.»

  • امکانات منطقه برای فوتبال و فوتسال مناسب است

رضا نورمحمدپور امکانات ورزشی منطقه به‌ویژه در رشته فوتبال و فوتسال را در مقایسه با دیگر مناطق خوب و مناسب می‌داند: «در مجموع امکانات ورزشی منطقه مناسب است. هم از نظر تعداد فضاهای ورزشی، هم از نظر سالن و هم به لحاظ زمین چمن امکانات خوبی وجود دارد. البته در تهرانسر تنها یک زمین چمن بزرگ داریم. در «وردآورد» و «چیتگر شمالی» نیز ۲ زمین چمن بزرگ وجود دارد. به نسبت مناطق دیگر، امکانات منطقه ما کم نیست. مناطقی وجود دارند که شاید فقط یک زمین بزرگ فوتبال داشته باشند، اما همان‌گونه که اشاره کردم، منطقه ما ۳ تا ۴ زمین چمن بزرگ دارد.»

  • منطقه‌ای به این بزرگی یک سینما و شهربازی ندارد!

رضا نورمحمدپور درباره نقاط ضعف و قوت محله نیز می‌گوید: «تهرانسر محله خوبی است که شرایط مناسبی برای سکونت دارد، اما تراکم جمعیت آن زیاد شده است و گمان می‌کنم نسبت جمعیت به مساحت آن زیاد است و محله کشش ساخت‌وساز بیشتر را ندارد. یکی از مزیت‌های تهرانسر این است که خیابان‌های فرعی موازی با خیابان اصلی هستند که این موضوع در کاهش ترافیک تأثیر بسزایی دارد.» نبود «سینما» و مراکز تفریحی مناسب یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های این محله از دیدگاه این ورزشکار سرشناس تهرانسری است: «از نظر امکانات، نقطه قوت تهرانسر این است که در هیچ یک از محله‌های تهران به این میزان مراکز خرید و ‌تجاری وجود ندارد. دسترسی منطقه نیز خوب است. ما بین ۲ بزرگراه قرار گرفته‌ایم و دسترسی به محله بسیار مطلوب است. با این وجود، بخش فرهنگی و تفریحی محله ضعیف است. نقطه ضعف محله هم این است که به نسبت جمعیت امکانات آموزشی تفریحی و رفاهی وجود ندارد. برای مثال، در تهرانسر سینما نداریم. سینما «ققنوس» بود که آن را هم تعطیل کردند. یا یک شهربازی یا خانه کودک قوی و مجهز وجود ندارد و مجبوریم بچه‌های خود را برای بازی و تفریح به «بام لند» ببریم. در بین بوستان‌ها تنها پارک «نرگس» است که مقداری وسایل بازی در آ”‌وجود دارد. وقتی جمعیت زیاد می‌شود باید به فکر توسعه امکانات و زیرساخت‌های لازم نیز بود.»

  • بیش از ۱۰ سال است که مربیگری می‌کنم

این مربی فوتبال می‌گوید بیش از یک دهه است که مربیگری می‌کند و در این سال‌ها آنقدر شاگرد تربیت کرده که حساب آنها از دستش در رفته است: «حدود ۱۰ سال است که مربیگری می‌کنم و در نقاط مختلف تهران کار کرده‌ام. علاوه بر تهرانسر، یک تیم نونهالان در شرق تهران و تیم نونهالان دیگری در زمین «گیاه‌شناسی» دارم و در مجموع تعداد تیم‌هایی که در این سال‌ها داشته و دارم، زیاد است. زمانی در ورزشگاه «شهید حیدرنیا» نیز فعالیت داشتم. در این سال‌ها آنقدر شاگرد و بازیکن داشتم که حساب و کتاب‌شان از دستم دررفته است.»

کد خبر 626214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha