اگر به دور و برمان با دقت نگاه کنیم افرادی را می‌بینیم که وجودشان برای محله نعمت است

کریکت

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  شهروندانی که با همت و تلاش خود پله‌های‌ترقی را طی کرده و اکنون که به جایگاه ومقامی رسیده‌اند، محله و زادگاه‌شان را فراموش نکرده‌اند و می‌خواهند به هر طریقی که شده به اهالی محله خود خدمت کنند. «الهه فتحی» چهره ورزشی محله جوادیه، یکی از این افراد است که با وجود مسئولیت‌های مختلف برای اشاعه ورزش بین اهالی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و می‌گوید یکی از آرزوهایش این است که جوادیه را با ورزش کریکت به دنیا معرفی کند.

تاکنون توانسته چند تیم دررشته ورزشی کریکت در محله‌ها تشکیل دهد و قصد دارد پس از کرونا نخستین دوره مسابقات قهرمانی کریکت را به میزبانی منطقه ۱۶ برگزار کند. الهه فتحی به شناسایی استعدادهای محلی باور دارد و به همین دلیل با راه‌اندازی طرح استعدادیابی تلاش می‌کند کودکان و نوجوانان مستعد در رشته کریکت را کشف کند و تحت حمایت قرار دهد.
قهرمان، مربی و داور مسابقات کشوری رشته ورزشی کریکت برای ما توضیح می‌دهد که در مجموعه فرهنگی‌ورزشی شهربانو و باشگاه ورزشی شهید شاطری چند کارگاه استعدادیابی و آموزش برای علاقه‌مندان به رشته ورزشی کریکت راه‌اندازی شده که خدماتش برای اقشار مختلف رایگان است و در دوران کرونا، که مجموعه‌های ورزشی معمولاً تعطیلند، بخشی از دوره‌های آموزشی‌اش را به‌صورت مجازی در شبکه‌های اجتماعی محله‌ها از جمله «جوادیه‌نیوز»، «نازی‌آباد گرام»، «یاخچی‌آباد» و... راه‌اندازی کرده است. بانوی ورزشکار و مربی باسابقه کریکت در طول این سال‌ها شاگردانی تربیت کرده که اکنون عضو تیم‌ملی کریکت هستند و بارها در مسابقات برون‌مرزی افتخارآفرینی کرده‌اند.

  •  امکانات ورزشی جوادیه خوب، ولی ناکافی

فتحی فرزند آخر خانواده است و ۲ برادر بزرگ‌تر از خودش دارد. او تعریف می‌کند که ابتدا از طریق برادرانش که فوتبالیست هستند، با ورزش آشنا شده و به همین دلیل در کودکی بر خلاف دختران هم‌سن و سالش به جای اینکه با عروسک‌هایش بازی کند، بیشتروقت‌ها با برادرانش فوتبال بازی می‌کرده است.   می گوید: «آن وقت‌ها در بیشتر کوچه‌های محله جوادیه فوتبال گل کوچک به راه بود، چون امکاناتی وجود نداشت تا بچه‌ها سرگرم شوند با چند تکه سنگ یا قوطی حلبی روغن، تیردروازه می‌ساختیم و با توپ پلاستیکی چندلایه ساعت‌ها مشغول بازی می‌شدیم و یک دل سیر فوتبال بازی می‌کردیم.»
فتحی که کمبود امکانات ورزشی را به خوبی درک کرده با مقایسه وضعیت کنونی محله جوادیه نسبت به گذشته، می‌گوید: «بچه‌های نسل امروز شرایط بهتری دارند. اگر بخواهید آمار بگیرید در هر محله حداقل یک یا ۲ مجموعه ورزشی وجود دارد. مجموعه ورزشی «شهدای جوادیه» تا اندازه‌ای توانسته نیاز شهروندان را برآورده کند، هر چند با توجه به جمعیت زیاد این محله نیاز است که امکانات ورزشی بیشتر شود، اما مهم‌ترین چالش در این زمینه که حتی مدیریت شهری را هم به نوعی درگیر کرده، نبود زمین فضای مناسب برای ساخت ورزشگاه‌های جدید است.»

  • هر محله، یک تیم ورزشی کریکت

فتحی از چگونگی اجرای طرح شناسایی استعدادهای محلی صحبت می‌کند و می‌گوید: «با هماهنگی انجام شده با مدیران مجموعه‌های ورزشی و مربیان ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی منطقه ۱۶، بانوان مستعد در رشته ورزشی کریکت جذب شده و در قالب تیم‌های محلی در مجموعه شهربانو و باشگاه شهید شاطری تحت آموزش قرار می‌گیرند. ویژگی بارز این رشته نداشتن محدودیت سنی است، یعنی افراد علاقه‌مند از ۱۰ تا ۶۰ سال می‌توانند این رشته ورزشی را انجام دهند.»
آنطور که مربی باسابقه رشته ورزشی کریکت عنوان می‌کنداهالی در این مدت از اجرای طرح استعدادیابی ورزش در محله‌ها استقبال کرده‌اند و تقریباً در بیشتر محله‌های منطقه ۱۶ می‌توان یک تیم در رشته کریکت راه‌اندازی کرد تا در آینده با هم به رقابت بپردازند. می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌های کرونایی شهروندان به ۲ صورت حضوری و غیرحضوری از طریق شبکه‌های مجازی در طرح استعدادیابی مشارکت می‌کنند.

از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۵۰ شهروند در رده‌های سنی مختلف در طرح استعدادیابی شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۸۰‌درصد آن با آزمون و تست غیرحضوری از طریق شبکه‌های مجازی و ۲۰‌درصد باقیمانده با مراجعه حضوری به مجموعه شهربانو و ورزشگاه شهید شاطری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی شناسایی شده‌اند.»
فتحی عنوان می‌کند که در بین محله‌های منطقه ۱۶؛ جوادیه، نازی‌آباد، خزانه بخارایی، بعثت، شهید بهشتی، علی‌آباد شمالی و جنوبی در استقبال از طرح استعدادیابی رتبه‌های اول تا پنچم را دارند و در این میان محله‌های یاخچی‌آباد و باغ آذری به‌طور مشترک در جایگاه ششم ایستاده‌اند.
او از انتخاب تیم ورزشی کریکت در محله جوادیه صحبت می‌کند و می‌گوید: «تیم‌های ورزشی منتخب در دوره سنی نوجوانان و جوانان تحت آموزش قرار گرفته و برای شرکت در مسابقات ورزشی آماده می‌شوند. تعدادی از این افراد در صورت موفقیت لباس تیم‌ملی به تن می‌کنند و به امید خدا در رقابت‌های جهانی افتخارآفرین خواهند شد. همه تلاشم این است که جوادیه را با ورزش کریکت به دنیا معرفی کنم.»

  • چهره ورزشی جوادیه در یک نگاه

«الهه فتحی» مربی باسابقه رشته ورزشی کریکت ۳۳ ساله و ساکن محله جوادیه است از افتخارات ورزشی او می‌توان به این موارد اشاره کرد: کسب عنوان برترین بازیکن در مسابقات کشوری از سال ۸۲ تا ۸۶، دارنده مقام اول تا چهارم رشته ورزشی کریکت در سال‌های مختلف، فارغ‌التحصیل رشته تربیت‌بدنی در مقطع کارشناسی ارشد، مربی باسابقه تیم کریکت تهران در سال‌های متمادی، داور مسابقات کشوری کریکت، مجری طرح استعدادیابی رشته کریکت در محله‌ها، دبیر رشته ورزشی کریکت تهران و دارنده حکم مربیگری آسیایی و...

  • رشته ورزشی کریکت را بشناسید

این رشته ورزشی سابقه دیرینه‌ای در کشور ما داردو درمسجدسلیمان و سیستان و بلوچستان از طرفداران بیشتری برخوردار است. کریکت یک ورزش تیمی است و از ابزار و وسایل آن می‌توان به چوپ مخصوص و توپ اشاره کرد. زمین بازی کریکت بیضی شکل با شعاع ۷۵‌مترمربع است که در آن محوطه مستطیل‌مانندی قرار گرفته که بازی اصلی در آن انجام می‌شود. در هر طرف ۳ چوب(استام) است که روی آنها بلزهای کوچکی قرار گرفته و با ۲ تیم ۱۱ نفری بازی آغاز می‌شود.


بانوی ورزشکار و مربی باسابقه کریکت در طول این سال‌ها شاگردانی تربیت کرده که اکنون عضو تیم‌ملی کریکت هستند و بارها در مسابقات برون‌مرزی افتخارآفرینی کرده‌اند

کد خبر 573026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha