کمتر کسی از ساکنان شرق تهران است که راسته لوسترفروشان در خیابان ذوالفقاری را نشناسد؛ محوری که بزرگ‌ترین قطب تولیدات لوستر و منسوجات برنزی در منطقه ۱۵ محسوب می‌شود و تعداد زیادی از کارگاه‌های تولید محصولات برنزی در این خیابان و کوچه‌پسکوچه‌هایش قرار دارد.

رونق به بازار لوستر فروشان بازگشت

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: این خیابان تا چندی پیش حال و هوای قدیمی خود را همچنان حفظ کرده بود. وجود نهرهای روباز و پیاده‌روهای کم‌عرض و باریک یکی از ویژگی‌های بارز این معبر محسوب می‌شد که دیگر جایی در استانداردهای شهرسازی و طراحی معابر ندارد. به همین دلیل، طرح بهسازی و تعریض پیاده‌راه ذوالفقاری با هدف اجرای پروژه‌های توسعه محلی توسط معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۵ انجام شد و اکنون این معبر حال و هوای متفاوتی نسبت به چند سال قبل پیدا کرده است.  

علیرضا حلاجیان/معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه 15

اگر در گذشته نه چندان دور مسیرتان به خیابان ذوالفقاری افتاده باشد حتماً متوجه یکی از بزرگ‌ترین معضلات این خیابان یعنی پیاده‌روهای کم‌عرض و نهرهای روباز ‌شده‌اید و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بالایی که این محدوده دارد افسوس خورده‌اید که چرا مطابق با استانداردهای شهری به انواع مبلمان شهری تجهیز نمی‌شود. ویترین‌های لوسترفروشی این بازار محلی در خیابان ذوالفقاری به قدری زیباست که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند.

البته در آن زمان، این همه زیبایی در پشت ظاهر نامناسب پیاده‌روهای کم‌عرض و باریک پنهان شده بود. خیابان ذوالفقاری در جنوب خیابان خاوران واقع شده و از طریق ۳ مسیر می‌توان به بازارلوسترفروشان رسید؛ یکی از مسیرها از سمت شرق به غرب بزرگراه بعثت است. همچنین از مسیرهای خیابان خاوران و بزرگراه امام علی(ع) هم به راحتی می‌توان به خیابان ذوالفقاری در محله اتابک رسید. از گذشته‌های نسبتاً دور تا اکنون در این خیابان کارگاه‌های تولیدی لوسترهای برنزی فعالیت می‌کنند که بخش عمده‌ای از لوسترهای خیابان لاله‌زار را تأمین می‌کنند و حتی عمده تولیدات آنها به شهرستان‌ها هم ارسال می‌شود.  

  • بهسازی خیابان ذوالفقاری 

در ماه‌های اخیر بهسازی خیابان ذوالفقاری در حالی انجام شد که عده‌ای از شهروندان و حتی مشتریانی که به بازار لوسترفروشان مراجعه می‌کردند از وضعیت پیاده‌راه این خیابان ناراضی بودند. «علیرضا حلاجیان» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «طرح بهسازی و تعریض پیاده‌راه خیابان ذوالفقاری با هدف اجرای پروژه‌های توسعه محلی، افزایش رضایتمندی شهروندان، ایجاد فضای حرکتی ‌و مکث، ارتقای کسب و کار و فضای عمومی انجام شده است.»

به گفته این مقام مسئول، در این پروژه عرض پیاده‌راه ضلع شرق و غرب خیابان ذوالفقاری حد فاصل خیابان رضایی و بزرگراه بعثت از یک و نیم‌متر به سه‌متر و نیم‌متر افزایش یافت و همچنین نهر روباز این محور تخریب وطرح سر پوشیده کردن نهر با ۳۶۰‌متر طول و نصب ۵۲ دریچه الیافی بتنی بر روی آن برای بهسازی معبر اجرا شده است. در مجموع، پیاده‌راه خیابان ذوالفقاری به مساحت هزار و ۳۰۰‌مترمربع بهسازی و مرمت شده است.  

  • احیای بازار اقتصادی محله اتابک

فعالیت لوسترفروشان در خیابان ذوالفقاری بر رونق اقتصادی محله تأثیرگذار است و از همین رو اقدامات عمرانی در این محور باعث توسعه بازار اقتصادی محله اتابک می‌شود. «محمد زمانی» یکی از کاسبان قدیمی این خیابان که در صنف لوسترفروشی فعالیت می‌کند، در این‌باره می‌گوید: «درخیابان ذوالفقاری بهترین اجناس و لوسترهای برنزی تولید و عرضه می‌شود.

شاید یکی از دلایل کم رونقی این بازار به دلیل شکل ظاهری پیاده‌روهای این خیابان در گذشته بوده است. به تازگی شهرداری بعد از چند سال اقدام به بهسازی پیاده‌راه خیابان ذوالفقاری کرده است. اقدامی مثبت که در جذب مشتری تأثیر فراوان دارد.» این کاسب هم‌محله‌ای یادآوری می‌کند: «حتی اگر لوکس‌ترین و شیک‌ترین ویترین‌ها در این خیابان باشد، اما پیاده‌راه مقابل واحدهای صنفی جایی برای عبور ۲ عابر همزمان نداشته باشد فایده ندارد و مشتری رغبتی برای خرید نشان نمی‌دهد. احیای اقتصادی راسته لوسترفروشان می‌تواند آینده خوبی را برای محله رقم بزند و در واقع هنوز هم این خیابان جای کار دارد و لازم است مسئولان نگاه ویژه‌ای به این راسته اقتصادی داشته باشند.»

  • جای خالی پارکینگ طبقاتی 

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در این محور وجود دارد، کمبود پارکینگ برای خودروهای مشتریانی است که در روزهای پایانی هفته برای خرید به بازار لوسترفروشان خیابان ذوالفقاری می‌آیند. «مصیب محمدی» یکی از معتمدان محله اتابک در این‌باره می‌گوید: «ما در این محله ظرفیتی مانند بازار بزرگ لوسترفروشان داریم، حیف است که خودمان با دست خودمان باعث رکود اقتصادی این بازار شویم. روزهای پایانی هفته با خودروهایی در خیابان ذوالفقاری روبه‌رو می‌شویم که به‌صورت دوبله توقف می‌کنند تا از بازار خریدی داشته باشند. در واقع جای پارک مناسبی برای توقف پیدا نمی‌کنند. به نظرم بهتر است در این شرایط یک پارکینگ عمومی در این محله ایجاد شود که هم آسایش مشتری‌ها هنگام مراجعه به بازار فراهم شود و هم شاهد ترافیک و توقف‌های دوبله نباشیم.»

  • بهسازی معابر منطقه ۱۵ با اجرای پیاده‌روسازی

بهسازی و مرمت پیاده‌راه ۸ معبر مهم منطقه ۱۵ به مساحت ۱۷ هزار و ۱۵۰‌مترمربع طی ۶ ماه نخست سال انجام شد. «علیرضا حلاجیان» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «در ۶ ماه نخست سال، ۳۵۰‌مترمربع پیاده‌روسازی در خیابان شیاسی آرانی، ۲ هزار و ۱۰۰‌مترمربع درضلع غرب خیابان نبرد، حدفاصل خیابان بقایی تا خاوران، ۵۰۰‌مترمربع در خیابان ابراهیمی، حدفاصل خیابان خوب بخت تا بزرگراه امام علی(ع)، ۲ هزار و ۴۰۰‌مترمربع در خیابان احدی و ۲ هزار و ۵۰۰‌مترمربع در خیابان بوعلی حدفاصل خیابان شیرودی تا کانال سرخه حضار به اجرا درآمده است.»

حلاجیان ادامه می‌دهد: «پیاده‌راه خیابان ذوالفقاری به مساحت هزار و ۳۰۰‌مترمربع، خیابان ناصری به مساحت ۴ هزارمترمربع و نیز خیابان خوب بخت حدفاصل خیابان خاوران تا خیابان منصور به مساحت ۴ هزارمترمربع نیز توسط سازمان عمران مناطق شهرداری تهران بهسازی و مرمت شده است. این اقدامات در راستای انسان محورشدن پایتخت، افزایش کیفیت زندگی، تسهیل در تردد عابران پیاده و بازگشت عرصه خیابان‌ها به شهروندان انجام شده است.»
 

  1. ۸  معبر مهم در منطقه ۱۵ بهسازی و مرمت شد.  
  2. ۱۷۱۵۰‌  مترمربع پیاده‌روسازی در طی ۶ ماه نخست سال انجام شده است.  
  3. ۴۰۰۰‌  مترمربع پیاده‌روسازی در خیابان ناصری انجام شده است.  
  4. ۲۵۰۰‌   مترمربع پیاده‌روسازی در خیابان بوعلی انجام شده است.
کد خبر 558495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha