کنترل و مدیریت «پارک حاشیه ای» در شهر تهران امری اجتناب‌ناپذیر است؛ شهری که روز به روز بر ترافیک خیابان‌هایش افزوده می‌شود و هر روز شهروندان بیشتری به دنبال جای پارک معابر پر ترددش را بالا و پایین می‌کنند.

توقف

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:   به هر حال نباید حاشیه‌های خیابان را به چشم پارکینگ عمومی رایگان دید و برای ساعت‌های طولانی در آنجا توقف کنند چراکه سبب تضییع حقوق دیگر شهروندانی می‌شویم که آنها هم از این مکان عمومی سهمی دارند. بر همین اساس با پیگیری‌های شهرداری و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۱، طرح کنترل و مدیریت پارک حاشیه‌ای برخی از معابر پر تردد این محدوده با همکاری پلیس «راهور» مصوب و برای اجرا ابلاغ شده است. به این‌ترتیب، منطقه ۲۱ یکی از معدود مناطقی است که این طرح در آن اجرا خواهد شد. اکنون سؤال اینجا است که طرح مذکور چیست و از چه زمانی و به چه شکلی اجرا خواهد شد؟

محمدرضا سالمی / معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه

یکی از مهم‌ترین مشکلات ترافیکی منطقه ۲۱ به‌ویژه در محدوده «تهرانسر» به فضای پارک حاشیه‌ای به‌ویژه در معابر پر ترددی مانند بلوار اصلی بر می‌گردد که با توجه به بافت تجاری و اداری آنها، روزانه تعداد زیادی از شهروندان با هدف گردش وخرید، انجام کارهای بانکی و مراجعه به مراکزی مانند شهرداری در آنجا تردد و توقف دارند. نبود و کمبود جای پارک در حاشیه خیابان موجب شده تا شاهد توقف دوبله و گاهی سوبله وسایل نقلیه یا تردد و حرکت اضافی آنها برای یافتن جای پارک باشیم که خود این هم سبب ایجاد ترافیک وبند آمدن راه و شلوغ شدن معبر می‌شود.

برخی‌ها دلیل این موضوع را کمبود پارکینگ عمومی می‌دانند، اما نه تعداد پارکینگ‌های عمومی به‌ویژه در محدوده تهرانسر کم است، نه ظرفیت همین تعداد پارکینگ موجود تکمیل و پر می‌شود. دلیلش هم مشخص است، شهروندان به سبب هزینه‌ای که استفاده از پارکینگ دارد و هم­چنین چند قدم اضافه‌ای که باید از پارکینگ تا محل مورد نظرشان بردارند، توقف درحاشیه معبر را ترجیح می‌دهند، حتی اگر این توقف دوبله و سوبله باشد و عبور و مرور دیگر وسایل نقلیه را با مشکل مواجه کند. از دید شهرداری منطقه که متولی رسیدگی به این موضوع است، ساخت پارکینگ‌های جدید چاره کار نبود و بیش از آن فرهنگسازی و البته مدیریت و کنترل پارک حاشیه‌ای می‌تواند گره‌گشا باشد.

بر همین اساس، اجرای طرحی مصوب شد که بر اساس توقف وسایل نقلیه در حاشیه برخی از معابر پر تردد و شلوغ برای مدت زمان طولانی، دیگر مفت و مسلم نخواهد بود. هدف از انجام و اجرای این طرح، مدیریت توقف‌های حاشیه معابر است.

  • توقف تا نیم ساعت، رایگان است

  «محمدرضا سالمی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، درباره این طرح به همشهری محله می‌گوید: «در روزهای گذشته، طرحی در «شورای عالی ترافیک» مصوب شد که براساس آن گنجایش ۶ هزار و ۱۰۰ واحد پارکینگ حاشیه‌ای در ۲۳ محور در منطقه ۲۱ در نظر گرفته شد تا کنترل و مدیریت شود. البته ما ۳۳ محور را پیشنهاد داده بودیم که هم­اکنون ۲۳ محور آن مصوب شده است. برخلاف گذشته که کنترل و مدیریت پارک حاشیه‌ای از سوی نیروی انسانی و پارکبان‌ها انجام می‌شد، این­بار به شکل مکانیزه و به همت پلیس راهور انجام می‌شود. به این صورت که روی خودرو پلیس، دوربینی نصب می‌شود که پلاک خودروهای توقف کرده در حاشیه این ۲۳ محور را ثبت می‌کند.

خودرو پلیس در این محورها تردد می‌کند و اگر توقف وسیله نقلیه تا نیم ساعت باشد، هزینه‌ای ندارد و استفاده از پارک حاشیه‌ای رایگان است. اما پس از نیم ساعت با توجه به مدت زمان توقف و براساس نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران، وسیله نقلیه باید مبلغی را به‌عنوان هزینه پارکینگ پرداخت کند. پرداخت این هزینه هم از طریق سایت «تهران من» انجام می‌شود و لازم است تا شهروندان حساب کاربری خودشان را در این سامانه شارژ کنند. متأسفانه پس از اینکه فعالیت پارکبان‌ها متوقف شد، در پارک حاشیه‌ای دچار مشکل شدیم و به همین دلیل پیگیر بودیم تا اجرای این طرح هرچه سریع‌تر در منطقه ۲۱ مصوب شود.

طرح مدیریت پارک حاشیه‌ای به شکل پایلوت درحال اجرا بوده و پیش از منطقه ما در منطقه ۲ اجرا شده است. با اجرای این طرح، مشکل پارک دوبله تا حدود زیادی حل خواهد شد.»

  • با کاسبان متخلف برخورد قانونی می‌شود

 در معابری مانند بلوار اصلی، یکی از دلایلی که با کمبود فضای پارک حاشیه‌ای روبه­رو هستیم، این است که اغلب فروشندگان و مغازه‌داران این راسته‌ها که با وسیله نقلیه شخصی به محل کسب و کارشان می‌آیند، از ساعت‌های ابتدایی صبح تا آخر شب که تعطیل می‌شوند، در حاشیه خیابان و اغلب مقابل مغازه خود پارک می‌کنند و در عمل، این فضای عمومی به‌طور کامل در اختیار و اشغال آنها است. سالمی براین باور است با مدیریت پارک حاشیه‌ای این مشکل تا حدود زیادی برطرف می‌شود. او می‌گوید: «برای انتخاب این ۲۳ محور، کارشناسی و بررسی‌های لازم صورت گرفته و مدت‌ها روی آن کار شده است.

در این محورها، واقعاً معضل پارک حاشیه‌ای داریم. یکی از مهم‌ترین دلایلش هم این است که اغلب مغازه‌داران وسیله شخصی خودشان را از صبح تا شب در حاشیه معبر پارک می‌کنند و دیگر برای کسی که برای خرید و انجام‌کاری آمده جایی برای توقف باقی نمی‌ماند و شاهد توقف‌های دوبله و سوبله هستیم. این درحالی است که برای توقف‌های طولانی باید از پارکینگ‌های عمومی استفاده کرد. پارکینگ هم به تعداد کافی وجود دارد و مشکلی از این بابت نداریم. حاشیه خیابان یک فضای عمومی است و به شخص خاصی تعلق ندارد. با اجرای این طرح با مغازه‌دارهایی که حاشیه خیابان را با مانع‌گذاری مسدود می‌کنند نیز برخورد قانونی می‌شود.

کسانی هم که به نحوی پلاک خودرو را مخفی یا مخدوش کنند تا دوربین پلیس نتواند شماره‌اش را ثبت کند، از سوی پلیس راهور که داخل خودرو مجهز به دوربین است، بلافاصله اعمال قانون شده و پلاک برای اعمال قانون، کنده می‌شود.»

  • کاهش ترافیک با نصب دوربین و اصلاح هندسی

 
با مشارکت مشترک پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل شهرداری منطقه ۲۱، مشکل ترافیک خیابان شهید «رجایی» تهرانسر تا حدودی کم شده است. «محمدرضا سالمی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «پس از آنکه انتهای خیابان «مالک اشتر» به بلوار «یاس» باز و این دسترسی ایجاد شد تا حدودی از حجم بار ترافیکی خیابان شهید رجایی کاسته شده است. از سوی دیگر با همکاری پلیس راهور مدتی است که با خودروهایی که در این محور توقف دوبله دارند، برخورد قانونی می‌شود که این موضوع هم به روان‌تر شدن ترافیک این خیابان کمک کرده است.

هم­چنین، دوربین نظارت تصویری پلیس راهور در برخی از معابر از جمله بلوار یاس و اطراف میدان «کمال الملک»، شماره پلاک خودروهایی که توقف ممنوع را رعایت نمی‌کنند یا پارک دوبله دارند ثبت می‌کند و این خودروها جریمه می‌شوند.» سالمی معتقد است با اجرای این طرح ترافیک بلوار اصلی کاسته شده است.

  •  آغاز طرح در چند ماه آینده

سؤال بعدی این است که طرح فوق از چه زمانی اجرایی و عملیاتی خواهد شد؟ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ در این‌باره هم به همشهری محله می‌گوید: «پس از اینکه شورای عالی ترافیک شهر تهران اجرای این طرح را در منطقه ۲۱ مصوب کرد و موضوع صورتجلسه و ابلاغ شد، جلسه‌ای با پلیس راهور داشتیم و هماهنگی‌های لازم انجام شد. قرار است به‌زودی یک خودرو پلیس به دوربین مجهز شود. ما هم درحال انجام کارهای لازم برای خط‌کشی و نصب تابلو در ۲۳ محور منتخب این طرح هستیم تا طی چند ماه آینده، طرح اجرای شود. امیدوارم در پایان سال و برای شب‌عید، دیگر مشکل نبود فضای پارک خودرو برای شهروندانی که به این محورهای می‌آیند، برطرف شود.»

کد خبر 558125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha