محله شمیران‌نو در یک دهه اخیر به دلایلی از جمله توسعه پاساژها و مراکز خرید، پارک دوبله مغازه‌دارها و مشتری‌ها، تراکم جمعیت، فراوانی خودرو و... درگیر معضلی به نام ترافیک کلافه‌کننده شده است.

ترافيك شميران نو

همشهری آنلاین_پریسا نوری: ترافیک سنگینی که بیش از ۱۰ سال‌ بر زندگی و کسب و کار مردم سایه انداخته و موجب قفل شدن خیابان‌ها و فرسایش اعصاب اهالی شده است. البته در این سال‌ها شهرداری و پلیس راهور طرح‌های‌ریز و درشتی برای ساماندهی این معضل اجرا کرده‌اند، اما از شواهد پیداست که هیچ‌کدام درمان مؤثری برای ترافیک محله نبوده‌اند.

هر چند سال گذشته معابر فرعی به‌صورت یک در میان، یکطرفه و اتوبوس‌های عریض با مینی‌بوس‌های کوچک جایگزین شدند، اما باز هم گره ترافیک محله باز نشد تا اینکه چند ماه پیش شهرداری و پلیس راهور نوید اجرای طرحی مشترک برای پایان دادن به ترافیک شمیران‌نو را دادند؛ ولی با گذشت ماه‌ها خبری از اجرای این طرح نشده است. با چند نفر از اهالی، شورایاران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و رئیس پلیس راهور منطقه در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • کلاف سردرگم
 تب ترافیک شمیران‌نو فروکش می‌کند 
مهدی کریمی/فعال محلی و عضو شورایاری

گره اصلی ترافیک شمیران‌نو در خیابان وارباز است. خیابانی که ورودی محله و حد فاصل خیابان هنگام تا میدان پاکدامن است و در دو طرفش صدها مغازه و پاساژ و مرکز تجاری قرار دارد. به نظر می‌رسد متهم اصلی ترافیک این محله، وجود این راسته تجاری است، چون همین که مغازه‌ها باز می‌شود تا پاسی از شب بار ترافیک محله سنگین می‌شود.

«مهدی کریمی» فعال محلی و عضو شورایاری در این‌باره می‌گوید: «در این خیابان صدها مغازه وجود دارد و مغازه‌دارها از صبح تا شب ماشینشان را در حاشیه خیابان پارک می‌کنند. مشتری‌ها هم که می‌آیند چون جای پارک پیدا نمی‌شود دوبله پارک می‌کنند و همین موضوع موجب تشدید ترافیک محله می‌شود.» کریمی می‌افزاید: «قرار بود شهرداری در وسط خیابان رفیوژ نصب کند تا خودروها نتوانند دوبله پارک کنند؛ اما معلوم نیست چرا این طرح اجرا نشده است.» او ادامه می‌دهد: «اهالی با نصب رفیوژ و سامان دادن به ترافیک محله موافق هستند و درخواست تسریع در اجرای طرح را دارند.» 

  • وانت بارها هم مقصرند

 تب ترافیک شمیران‌نو فروکش می‌کند 


سد معبر وانت‌بارهای میوه‌فروش در اطراف میدان پاکدامن تا انتهای خیابان غفاری از دیگر موضوعاتی است که به ترافیک و راه بندان این محله دامن زده است. «زهرا اربابیان» عضو شورایاری شمیران‌نو در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه معضل وجود وانت‌بارهای میوه‌فروش از سال‌ها پیش در محله وجود داشته و عاملی است برای تشدید ترافیک. چون آنها در کنار خیابان به‌صورت دوبله می‌ایستند و موجب راه بندان می‌شوند.» او ادامه می‌دهد: «وانتی‌های میوه‌فروش اکثراً محلی نیستند و از نقاط مختلف شهر می‌آیند و متأسفانه در این سال‌ها هیچ نهاد و سازمانی نتوانسته آنها را ساماندهی کند.»

اربابیان می‌افزاید: «اگر آنها شناسنامه‌دار و ملزم به فعالیت در یک بخش از محله شوند، مشکل ترافیک تا حدودی کمتر می‌شود.» به گفته این عضو شورایاری کمبود جای پارک یکی از مشکلاتی است که منجر به ترافیک می‌شود. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «اینجا یک مرکز خرید است مردم برای خرید می‌آیند و دوبله پارک می‌کنند و چون خیابان عریض نیست توقف چند دقیقه‌ای هم موجب ترافیک می‌شود.» اربابیان پیشنهادی برای افزایش جای پارک حاشیه‌ای و کاهش بار ترافیک دارد. او می‌گوید: «مردم برای خرید احتیاج به جای پارک دارند، اگر حاشیه خیابان وارباز را به صورت پارک مورب تعریف و خط‌کشی کنند وسط خیابان رفیوژ بگذارند، تعداد بیشتری خودرو می‌تواند پارک کند و پارک دوبله هم انجام نمی‌شود.»

پارک مورب منسوخ است 

 تب ترافیک شمیران‌نو فروکش می‌کند 
مهدی اناری/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۴

موضوعات مطرح شده درباره ترافیک شمیران‌نو را با «مهدی اناری» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۴ در میان می‌گذاریم. اناری درباره پیشنهاد ایجاد خط‌کشی برای پارک مورب در حاشیه خیابان وارباز می‌گوید: ‌ «این موضوع امکان‌پذیر نیست، چون پارک مورب از نظر کارشناسی و قانونی نامناسب و منسوخ است.» او در ادامه می‌گوید: «خودروهایی که از صبح تا شب در حاشیه خیابان پارک کرده و فضای پارک حاشیه‌ای را اشغال می‌کنند، موجب ایجاد ترافیک می‌شوند چون فضایی برای پارک حتی چند دقیقه باقی نمی‌ماند و مشتریان مغازه‌ها ناچارند دوبله پارک کنند از این‌رو یکی از برنامه‌هایی که برای کنترل ترافیک شمیران‌نو داریم نصب پارکومتر در حاشیه خیابان است تا مانع از پارک حاشیه‌ای طولانی مدت شود.»

او در توضیح بیشتر می‌گوید: «سازمان حمل‌ونقل و ترافیک متولی نصب پارکومتر است و ما از این سازمان درخواست کردیم در حاشیه این خیابان پارکومتر نصب کند که به‌زودی انجام می‌شود.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه با اشاره به طرح نصب رفیوژ در وسط خیابان برای جلوگیری از پارک دوبله که چند ماه پیش مصوب شده می‌گوید: «این طرح به‌زودی اجرا می‌شود اما پیش از آن قرار است مدتی تیم پلیس راهور تمام وقت در محله مستقر شوند و همه توقف‌های دوبله را جریمه کنند و تا فرهنگ ممنوعیت توقف دوبله جا بیفتد و پس از آن در وسط خیابان رفیوژ نصب شود.» اناری تأکید کرد با اجرای این طرح‌ها معضل ترافیک محله رفع می‌شود.

  • مهار ترافیک شمیران‌نو از هفته آینده

 تب ترافیک شمیران‌نو فروکش می‌کند 


اما چه زمانی قرار است تیم پلیس راهور در محله مستقر شود. سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهور منطقه در پاسخ به این سؤال می‌گوید: ‌»از آنجایی که مهم‌ترین دلیل ترافیک محله پارک دوبله است، از هفته آینده چند تیم ضربتی راهور از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۱ در محله مستقر می‌شود تا مانع توقف دوبله در خیابان‌های محله شوند. علاوه بر این دو جرثقیل در اختیار نیروهاست تا خودروهای متخلف را به پارکینگ منتقل کنند.»‌

سرهنگ دریکوند در ادامه می‌افزاید: «متأسفانه محله شمیران‌نو زیرساخت‌های مناسبی از نظر محورهای ترافیکی و پارکینگ ندارد از طرفی به دلیل تراکم بالای جمعیت حجم‌ ترددها زیاد است از این‌رو دستمان برای اجرای طرح‌های ترافیکی باز نیست.» دریکوند از نصب پارکومتر به‌عنوان یک راهکار مناسب برای کاهش ترافیک نام برده و می‌گوید: ‌»مغازه‌دارها از صبح تا ۱۰ شب پارک حاشیه‌ای را در اختیار دارند و مشتریان ناچارند دوبله پارک کنند از این‌رو نصب پارکومتر مانع از توقف طولانی مدت و اشغال پارک حاشیه‌ای می‌شود.»

کد خبر 612254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha