یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همین چند وقت پیش بود که ایتالیایی‌ها در اعتراض به افزایش قیمت ماکارونی که از نان شب هم برایشان واجب‌تر است،

دست به تحریم این رشته‌های زرد رنگ و خوشمزه زدند اما  موج گرانی ماکارونی که به مواد اولیه آن باز می‌گردد، خیلی زود به کشور‌های دیگر و حتی ایران هم سرایت کرد.

شاید خود مخترع ماکارونی هم تصور نمی‌کرد که اختراعش تا این اندازه بین مردم محبوب شود که به خاطرش دست به تظاهرات بزنند.

اما باید اعتراف کرد که محصول اختراعی او از هر نظر با ذائقه افراد از نژاد‌ها و ملیت‌های گوناگون هماهنگی دارد. گفته می‌شود تاریخچه تولید ماکارونی به سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد که چینی ها نوعی غذای پاستا مانند را مصرف می کردند، باز می‌گردد.

بر خلاف تصور عام، مارکوپولو پاستا را به ایتالیا نیاورده است، بلکه حتی ۱۶۰۰ سال قبل از متولد شدن مارکوپولو، ایتالیایی‌ها ماکارونی می‌خورده‌اند.

هر چند ماکارونی در ایران یک غذای وارداتی به شمار می‌آید اما طرفداران آن کم نیستند و تقریبا می‌توان گفت که این ماده غذایی، مطلوب همه بچه‌‌ها و البته مهد کودک‌‌هاست.

در واقع در منوی غذایی اکثر مهدکودک‌ها، روز‌هایی که ماکارونی سرو می‌شود چند بار در هفته تکرار می‌شوند. این در حالی است که این ماده غذایی به تنهایی سرشار از نشاسته است و تنها ترکیب آن با دیگر مواد غذایی از جمله گوشت و سبزیجات آن را به یک غذای کامل تبدیل می‌کند.

امروزه همزمان با پیشرفت صنایع غذایی، کارخانه‌های تولید کننده ماکارونی آن را به صورت غنی شده و با طعم‌های مختلف به بازار ارائه می کنند. حتی ماکارونی‌های رنگی‌هم به بازار آمده‌اند که جلوه زیبایی به سفره می‌دهد.

از سوی دیگر این روز‌ها علاوه بر قابلمه می‌توان ماکارونی را در دستگاه‌های ویژه پخت ماکارونی طبخ کرد.

ماکارونی یک غذای ساده است که به سرعت آماده می‌شود و به همین دلیل سرانه مصرف آن در اغلب کشور‌ها بالاست؛ البته باید توجه داشت که مصرف زیاد ماکارونی همانند دیگر غذا‌های نشاسته‌ای توصیه نمی‌شود.

کد خبر 55786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز