جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۰

کدبانو‌های قدیمی در غذا‌های خود همیشه از مواد تازه استفاده می‌کردند

به عنوان مثال اگر بنا بود برای ناهار قورمه سبزی بپزند، سبزی آن را تازه می‌خریدند و این تازگی در عطر و طعم غذا تاثیر زیادی داشت.

اما امروزه آنقدر سرعت زندگی زیاد شده است که پختن غذا‌ها با سبزیجات تازه بیشتر به موارد استثنا محدود شده و اغلب خانم‌های شاغل از سبزیجات یخ‌زده و یا به اصطلاح فریزشده استفاده می‌کنند.

برخی سبزی را خریداری کرده و خودشان آن را پاک  و فریز می‌کنند و برخی دیگر که وقت کمتری دارند، سبزیجات فریز شده آماده را از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنند.

اگر چه یخ زدن یا انجماد ، بهترین شیوه نگهداری سبزی‌ها از جمله سبزی‌های فصلی است، ولی این روش نیز دارای معایبی است؛

از جمله تغییر رنگ سبز سبزی‌ها به رنگ قهوه ای و یا تغییرات مزه که شاید ناشی از حل شدن مواد قابل حل در آب در مرحله جوش دادن باشد و یا از بین رفتن ساختمان منظم بافت های زنده گیاهی و غیره.

با این حال گروهی معتقدند منجمد کردن، یکی از آسان ترین و قابل قبول ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است.

یخ زدن باعث از بین رفتن میکروب‌ها در مواد غذایی نمی شود، بلکه سبب کندشدن عمل میکروارگانیسم‌ها شده و با کند کردن تغییرات شیمیایی که بر کیفیت غذا تأثیر می گذارند، از خراب شدن آنها جلوگیری می‌کند.

شاید به همین دلیل باشد که این روزها حتی خلال سیب زمینی نیز به صورت فریز شده عرضه می‌شود.

از فواید فرآورده‌های فریز شده می‌توان به مدت ماندگاری بیشتر و طولانی‌تر این محصولات و در دسترس‌بودن آنها اشاره کرد، به‌طوری که هر وقت بخواهید می توانید آنها را به عنوان افزودنی آماده به غذای اصلی‌تان اضافه کرده و برای تهیه شام یا نهارتان از آن‌ها استفاده کنید.

البته باید توجه داشت که هیچگاه طعم پخت غذا با سبزیجات تازه با غذایی که با سبزیجات فریز شده پخته شده است، قابل مقایسه نیست.

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که بیشتر از میوه ها و سبزی‌های منجمد استفاده می‌کنید، حتما برچسب روی مواد غذایی آماده را بخوانید تا از تاریخ مصرف آنها آگاه شوید.

کد خبر 58302

برچسب‌ها