گروه ورزشی: «دوپینگ دو فوتبالیست لیگ برتر مثبت اعلام شد»؛ این خبر در حالی مورد تأیید رئیس ستاد مبارزه با دوپینگ قرار گرفته که از قرار معلوم چالش میان محمدرضا شریف با مسئولان فدراسیون فوتبال همچنان به قوت خود باقی است.

در واقع ماجرا از آنجایی شروع شد که ۵ ماه پیش اختلافات بین فدراسیون جهانی فوتبال و آژانس جهانی ضددوپینگ (وادا) درخصوص مبارزه با دوپینگ به اوج خود رسید.

فیفا حاضر نبود در این خصوص زیرمجموعه وادا فعالیت کند. در نهایت پس از امضای تفاهم‌نامه میان فیفا و وادا، کلیه مسئولیت‌های مبارزه با دوپینگ در فوتبال به وادا واگذار شد.

کیومرث هاشمی ضمن بیان این مطلب تأکید کرده است: «بر همین اساس تصمیم گرفتیم کارهای مبارزه با دوپینگ به طور مستقل تحت نظر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ صورت بگیرد.»

وی ادامه می‌دهد: «با هماهنگی به عمل آمده در شورای مرکزی نادو که با حضور کفاشیان برگزار شد، کار نمونه‌گیری به شکل متمرکز به ستاد واگذار شد و رسماً از سوی رئیس سازمان ورزش نیز مورد تأیید و ابلاغ قرار گرفت.

واگذاری مسئولیت در بخش مبارزه با دوپینگ که تاریخ آن به اواخر فروردین‌ماه برمی‌گردد اما آغاز محدود شدن فعالیت‌های محمدرضا شریف و به دنبال آن کناره‌گیری وی نیز محسوب می‌شود.

موضوعی که کیومرث هاشمی اینگونه بدان پرداخت: «در اساس‌نامه جدید فدراسیون فوتبال، دیگر کمیته‌ای به نام کمیته مبارزه با دوپینگ در فدراسیون وجود ندارد و تمام فعالیت‌ها در این خصوص توسط کمیته پزشکی انجام خواهد شد. این در حالی است که در برخی مسابقات حضور همزمان مأموران هر دو کمیته گویا مشکلاتی را به همراه داشته است.طوری که هر دو طرف ماجرا مدعی شده‌اند تست دوپینگ باید توسط آنها انجام شود.»

هاشمی با تأیید این موضوع در مصاحبه‌اش گفته است: «در این خصوص هم به رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کردیم که برای جلوگیری از موازی‌کاری مأموران کمیته پزشکی نمونه‌گیری نکنند.»

رئیس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ همچنین از انجام بیش از ۱۱۰۰ نمونه‌گیری خبر داده و تأکید کرده که از این تعداد ۸۷ نمونه مثبت در رشته‌های مختلف وجود دارد که در اطلاعیه‌ای رسمی از سوی ستاد اعلام شده است.

انتقادهای شریف

شریف ضمن بازخوانی اتفاقات یکی، دو ماه اخیر درخصوص تغییرات کلی مبارزه با دوپینگ در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند: «اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ناقض ادامه فعالیت کمیته مبارزه با دوپینگ نیست، اما متأسفم که بگویم آقایان بدون تشکیل مجمع شکل کار را به طور قانونی تغییر دادند.»

شریف در توضیح بیشتر این مسئله گفت: «برای اعمال تغییرات در شکل فعالیت کمیته مبارزه با دوپینگ می‌بایست مجمع تشکیل می‌شد، اما متأسفانه رئیس فدراسیون فوتبال به همراه چند تن از همفکرانش در تصمیمی یک‌سویه به لغو اختیارات این کمیته پرداخت.»

محمدرضا شریف که اخیراً از سمت خود کناره‌گیری کرده است، درباره نمونه‌گیری‌های انجام‌شده توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تأکید کرد: «از فعالیت آنها بی‌خبرم، چون فدراسیون با تحمیل خواسته‌های نه‌چندان معقول خود حتی اجازه نداده است که ما نمونه‌گیری‌های به عمل آمده در کمیته مبارزه با دوپینگ را جهت تشخیص نهایی به آزمایشگاه لوزان سوئیس ارسال کنیم.با این وجود از مثبت بودن تست دوپینگ دو بازیکن لیگ برتری هیچگونه خبری ندارم.»

رئیس سابق کمیته مبارزه با دوپینگ ادامه می‌دهد: «نکته اینجاست که فدراسیون فوتبال علاقه‌مند نیست که کمیته مبارزه با دوپینگ به حیات و فعالیت خودش ادامه بدهد. البته این تصمیم آنجایی طبیعی جلوه می‌کند که باخبر می‌شویم افرادی خارج از فدراسیون در این باره اظهارنظر کرده‌اند، چراکه هیچ مرجعی به جز خود مجمع حق تغییر در چارت سازمانی و نوع فعالیت کمیته مبارزه با دوپینگ را ندارد.

نکته جالب توجه اینجاست که رئیس جدید کمیته پزشکی به خودش اجازه می‌دهد که به شخصیت حقیقی و حقوقی من توهین کند.»

تاج: اظهارات شریف مورد تأیید ما نیست

مهدی تاج گفت: «اظهارات دکتر شریف مورد تأیید فدراسیون فوتبال نیست و او به دلیل کنار گذاشته شدن از معادلات مدیریتی، اخیراً در مقام انتقاد از تصمیمات فدراسیون فوتبال برآمده است.»

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: «متأسفانه بعضی‌ها عادت دارند تا از سمتی برکنار می‌شوند، در نقش منتقد ظاهر شوند و از وجود مافیا حرف بزنند و ...»

تاج تأکید کرد: «همه چیز مشخص است. اینطور نیست که برای تغییر‌شکل کار در بحث مبارزه با دوپینگ تشکیل مجمع ضروری باشد. اتفاقاً هیأت‌رئیسه هم می‌تواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند.»

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال از ادامه فعالیت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ حمایت کرد و گفت: «کمیته پزشکی ورزشی تحت ریاست کیومرث هاشمی به همراه 4 مدیر زیرمجموعه که در بخش‌های توسعه و آموزش فعالیت خواهند داشت، مورد تأیید فدراسیون فوتبال است.»

با مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ دو بازیکن تیم فوتبال پاس همدان، این بازیکنان در آستانه محرومیت دوساله قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاری ایسنا پس از بررسی 20 نمونه آزمایش شده در رقابت‌های دور برگشت لیگ برتر فوتبال کشور، دو نمونه گرفته شده از بازیکنان تیم فوتبال پاس همدان مثبت اعلام شده است.

سعید دقیقی و اختیاروویچ بازیکنان تیم پاس همدان که در جریان بازی برگشت تیم‌های پاس همدان و راه‌آهن تهران از سوی ستاد ملی مبارزه به دوپینگ از آنها نمونه گرفته شده بود، اکنون با مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ‌شان طبق قانون در آستانه محرومیتی دوساله قرار گرفتند.

در نمونه دقیقی و اختیاروویچ استفاده، از داروهای نیروزا (محرک) دیده می‌شود که طبق قانون استفاده از این دارو می‌تواند دو سال محرومیت از میادین فوتبال را برای این دو بازیکن به همراه داشته باشد.

طی روزهای آینده جلسه رسیدگی اولیه با حضور این دو فوتبالیست در محل ستاد برگزار و سپس رأی آن صادر خواهد شد. مهدی تاج در این باره می‌گوید: «فدراسیون فوتبال شدیداً با فوتبالیست‌های دوپینگی برخورد خواهد کرد و ما در این باره تعامل خوبی با ستاد ملی مبارزه با دوپینگ خواهیم داشت.»

با این حال مسئولان باشگاه پاس همدان هنوز درخصوص مثبت بودن آزمایش دوپینگ دقیقی و اختیاروویچ موضعی اتخاذ نکرده‌اند. این درحالی است که دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو)  و رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: «2 فوتبالیست شاغل در مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور جزو نفراتی هستند که به استفاده از مواد نیروزا محکوم شده‌اند.»

سعید دقیقی: من دوپینگ نکرده‌ام

مهاجم تیم پاس  که نتیجه آزمایش دوپینگ‌اش مثبت اعلام شده، گفت: «با شنیدن این خبر در حال نابود شدن هستم.»

دقیقی که اطلاعی از مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش دوپینگ‌اش نداشت، پس از شنیدن این خبر گفت: «من اصلا در بازی با راه‌آهن یک دقیقه هم بازی نکردم و تنها نامم در میان هجده نفر بود، بنابراین دلیلی نداشت که من بخواهم از مواد نیروزا استفاده کنم.

حتی در بازی با ابومسلم هم به دلیل آسیب‌دیدگی جزو 18 نفر نبودم و شب قبل از بازی با راه‌آهن هم از پورحیدری خواستم که به دلیل دردی که از ناحیه کشاله ران داشتم و همچنین مشکل شخصی، اسم من را از فهرست ۱۸ نفره خارج کند که این کار انجام نشد و من بر روی نیمکت نشستم اما یک دقیقه هم برای تیمم بازی نکردم.» 

دقیقی با تایید گرفتن تست دوپینگ در روز بازی با راه‌آهن گفت: «دلیلی نداشت که بخواهم بترسم، چرا‌که من هیچ عمل خلافی مرتکب نشده بودم و از مواد نیروزا استفاده نکرده بودم.» 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در این مدت داروی مشکوکی استفاده نکرده است، گفت: «من تنها از موادی که «ر.چ» به من می‌داد استفاده می‌‌کردم، حتی نمی‌خواستم از آنها هم استفاده کنم و در تعجبم که چرا چنین چیزی اعلام کرده‌اند. من شخصاً از هیچ دارویی استفاده نکرده‌ام.»

کد خبر 55776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز