دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: شنیدن خبر خیلی دردناک بود. 9 تن از اعضای تیم ملی وزنه برداری ایران در آستانه شرکت در رقابت های قهرمانی جهان در دومنیکن از سوی آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ (وادا WADA) و فدراسیون جهانی وزنه برداری (IWF) متهم به استفاده از مواد نیروزا شده و با دوپینگی شناخته شدن حق حضور در پیکارهای جهانی از آن ها گرفته شده است.

مثبت شناخته شدن نمونه اول آزمایش 9 وزنه بردار تیم ملی که مستقیما توسط نمایندگان رسمی وادا گرفته شده است درحالی صبح یک‌شنبه 2 مهر  اعلام شد که قرار بود اعضای این تیم در نخستین ساعت های بامداد امروز عازم دومنیکن شوند.

از قرار معلوم علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری و یوردان گئورگی ایوانف سرمربی بلغاری تیم ملی عازم دومنیکن شده اند تا با حضور در اجلاس سالیانه فدراسیون جهانی وزنه برداری از نزدیک با تاماش آیان رییس (IWF) گفت وگو و مذاکره کرده و درخواست تخفیف در محرومیت های احتمالی کنند. البته باتوجه به این که 2 سال قبل وزنه برداران ایرانی به دلیل مشابهی با یک محرومیت طولانی یکساله روبه رو شده بودند بعید به نظر می رسد که مذاکره مستقیم با آیان تاثیر زیادی در تصمیم گیری های آتی فدراسیون جهانی داشته باشد.

درپی این اتفاق دیروز ایوانف و مرادی با مسوولان سازمان تربیت بدنی دیدار کردند و به دنبال آن ایوانف مسوولیت دوپینگ وزنه برداران تیم ملی را به عهده گرفت.

او گفت:  از مکمل های آلوده در غذای ورزشکاران استفاده شده که این مساله به صورت عادی همیشه انجام می شده است. حال سئوال این است که چگونه مربی سرشناسی نظیر ایشان که در طول مدت برپایی اردو آن هم در این فاصله نزدیک تا شروع مسابقات جهانی می بایستی تمامی مسایل ریز و درشت وزنه برداران را به طور دقیق کنترل می کرده اجازه داده است که مکمل های آلوده در غذای وزنه برداران ریخته شده و آن ها را این چنین بی اعتبار و بی حیثیت کند.

مگر ایوانف همان مربی نبود که بسیاری از وزنه برداران نامی و قدیمی ایران را در طول یک سال گذشته به دلیل آنکه نمی توانستند خود را با برنامه های او هماهنگ سازند از اردوهای تیم ملی اخراج کرد و حتی اجازه نداد که آن ها حرف دل شان را به مسوولین فدراسیون برسانند و همیشه دقت و هوشیاری و انضباط را سرلوحه برنامه هایش قرار می داد!؟

حال با این افتضاح به وجود آمده وی خیلی راحت از مکمل های آلوده در غذای وزنه برداران صحبت می کند و هیچ توضیح محکمه پسندی هم برای آن ندارد.
ظاهرا مشکل اصلی تر در بروز این واقعه اختیارات بیش از اندازه ای است که این مربی بلغاری از آن برخوردار بوده و این ضعف بزرگی است که بارها و بارها دلسوزان وزنه برداری آن ها را به مسوولین این ورزش در کشور گوشزد کرده بودند.باتوجه به اتفاق موجود، این که تیم ملی وزنه برداری ایران حق حضور در مسابقات جهانی را از دست داده است یک بعد این قضیه است و شکل تلخ تر آن احتمالا مدت زمان محرومیتی است که برای حداقل آن یک دوره یکساله پیش بینی می شود.

حال اگر چنین وضعیتی پیش آید به طور قطع و یقین این عده شانس حضور در بازی های آسیایی دوحه را نیز از دست می دهند که این خود آثاری زیانبار و تلخ تر را به همراه دارد.

حسین رضازاده سالم است
درپی دوپینگی شناخته شدن وزنه برداران تیم ملی مهم ترین نگرانی اطلاع از وضعیت و شرایط قوی ترین مرد جهان حسین رضازاده بود که خوشبختانه وی و اصغر ابراهیمی تنها وزنه برداران آزمایش شده ای بودند که توانستند با سلامت از آزمایش دوپینگ بگذرند.درهمین ارتباط رضازاده دیروز به خبرنگاران گفت:  من از خود مطمئن هستم و همه مردم بدانند که قهرمان شان سالم است.

بیانیه سازمان تربیت بدنی
دیروز سازمان تربیت بدنی هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تا روشن شدن قطعی موضوع دوپینگ وزنه برداران تیم ملی این تیم به رقابت های جهانی اعزام نمی شود و بدیهی است که با اعلام نتایج نهایی آزمایش ها و درصورت مثبت بودن با عاملان و مسببان این قضیه برخورد قانونی به عمل خواهد آمد. در این بیانیه آمده است که بررسی های ثانوی و دقیق تر جهت تعیین نتیجه قطعی ادامه دارد.

کد خبر 4759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز