گروه بین‌الملل: با ادامه مخالفت احزاب چپ با قرارداد هسته‌ای میان هند و آمریکا اکنون این کشور در یک بحران سیاسی به سر می‌برد.

دولت هند همچنان با وجود مخالفت احزاب چپگرای هندی و تهدید آنها به خروج از ائتلاف،
 بر نهایی کردن توافق هسته‌ای با آمریکا پافشاری می‌کند، تا جایی که انتظار می‌رود درصورت حل نشدن این بحران مان موهان سینگ، نخست وزیر، استعفای خود را به کنگره این کشور تسلیم کند.

روزنامه دیلی تایمز چاپ پاکستان، به نقل از منابع آگاه در کنگره هند گزارش داد که نخست وزیر هند به‌دنبال یک دیدار بسیار فوری با سونیا گاندی، رئیس کنگره این کشور برای تشریح اوضاع و پیدا کردن راهی برای حل این بحران است.

این در حالی است که مان موهان سینگ از روز پنجشنبه به بهانه بیماری تمامی جلسات مهم کاری خود را لغوکرده است.

بن بست توافقنامه هسته‌ای

جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در مارس سال ۲۰۰۶ درسفر خود به دهلی‌نو توافقنامه‌ای را با سینگ امضا کرد که براساس آن آمریکا متعهد شد تا به هند فناوری هسته‌ای و سوخت بدهد و در مقابل، هند برنامه‌های هسته‌ای نظامی و غیرنظامی خود را تفکیک کرده و تاسیسات اتمی غیرنظامی این کشور را به روی بازرسان بین‌المللی باز کند.

متحدان کمونیست دولت هند با این توافقنامه مخالفند و عقیده دارند که این توافقنامه می‌تواند برنامه تسلیحات هسته‌‌ای هند را تهدید کند و به آمریکا اجازه دخالت در سیاست خارجی این کشور را بدهد.

به همین خاطر احزاب چپگرای دولت ائتلافی بارها تهدید کرده‌اند که با پافشاری دولت هند،  به حضور خود در دولت سینگ پایان می‌دهند. آنها اعتقاد دارند که سینگ در مقابل فشارهای آمریکا برای اجرای این توافقنامه تسلیم شده است.

منابع نزدیک به دفتر نخست وزیری هند همچنین اعلام کرده‌اند که احتمال دارد سینگ سفر ماه آینده خود به توکیو پایتخت ژاپن برای شرکت در اجلاس سران 8کشور صنعتی را  درصورت تصویب نشدن این قرارداد، در کنگره هند لغو کند؛ چون وی باید در این اجلاس با جورج بوش دیدار کند.

پیش‌بینی می‌شود که سینگ در جلسه با گاندی مسئله کناره‌گیری خود را به‌صورت جدی مطرح کند. وی در تلاش است تا دلیل استعفای خود را مشکلات جسمی مطرح کند تا به‌عنوان عامل انتخابات زود هنگام در این کشور شناخته نشود.

در این صورت انتخابات پارلمانی در ماه دسامبر یا نوامبر برگزار خواهد شد.  اما در مقابل، مقام‌های آمریکایی در حال فشار به دولت هند برای نهایی کردن این توافق هستند.

روز گذشته ‌شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به مقام‌های هند هشدار داد که زمان آنها در حال تمام شدن است و تاخیر آنها برای همکاری در این مورد، اجرای این توافقنامه را سخت خواهد کرد.

جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار امیدوار است تا این توافقنامه را به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی خود قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، برای جبران سرشکستگی جنگ عراق و افغانستان، تبدیل کند.

بسیاری از تحلیلگران اما عقیده دارند بوش در این مورد هم موفق نخواهد بود و به احتمال زیاد این مسئله در میان دولت‌های آینده ۲ کشور حل می‌شود.

کد خبر 55671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز