دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

اعضای پارلمان هند پس از دو روز بحث داغ و در برخی موارد توأم با جو اتهام به یکدیگر در نهایت در رای‌گیری به دولت ائتلافی هند به رهبری حزب کنگره رای اعتماد دادند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی،  آنچه که باعث شد دولت هند مجبور شود به این رای‌گیری اعتماد پارلمانی،  تن در دهد اصرار دولت بر توافق‌نامه هسته‌ای با آمریکا بود.  بر اساس این توافقنامه هند تاسیسات اتمی نظامی و غیر نظامی خود را از یکدیگر جدا می‌کند و در چارچوب توافقنامه‌ای حفاظتی- امنیتی با آژانس بین‌المللی هسته‌ای،  تاسیسات غیر‌نظامی خود را در اختیار بازرسی آژانس قرار می‌دهد.  مخالفان معتقدند که با این توافقنامه هند مجبور خواهد شد از سیاست‌های آمریکا حمایت کند؛ چیزی که البته دولت آن را رد می‌کند.

سرانجام دولت با رای اعتماد از این مخمصه خارج شد، اما آیا این رای‌گیری پایان مشکلات بر سر راه توافقنامه هسته‌ای است؟اگرچه دولت هند اکنون اصولا می‌تواند به تلاش‌ها برای نهایی شدن کامل این توافقنامه ادامه دهد اما هنوز تا پایان قضیه راه درازی در پیش است.

هند اکنون باید با آژانس بین المللی هسته‌ای درخصوص تصویب چارچوب توافقنامه‌ای حفاظتی-  امنیتی که به آن ارائه داده مذاکره و چانه زنی کند. درصورت تصویب این چارچوب امنیتی سپس هند و آژانس باید توافق ۴۵ کشور عضو گروه بین‌المللی ارائه تجهیزات هسته‌ای را به دست آورند. این توافق راه را برای تحصیل تجهیزات اتمی و سوخت (اورانیوم) از سوی هند هموار می‌کند.

برخی از کشورهای عضو این گروه با مثلا دادن اورانیوم به هند به دلیل اینکه هند معاهده ان پی تی را امضا نکرده است مخالفند. هند پیمان ان‌پی‌تی را آپارتاید هسته‌ای می‌خواند و با آن مخالف است.  علاوه بر این مشکلات به خصوص،  موضوع توافق نهایی با گروه بین‌المللی ارائه تجهیزات هسته‌ای که می‌تواند زمانبر باشد و تقویم کاری کنگره آمریکا برای نهایی کردن کامل این توافقنامه از دیگر مشکلات است.

کد خبر 59705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز