چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

روز دوشنبه بار دیگر انفجاری مرگبار کابل، پایتخت افغانستان را تکان داد و ده‌ها کشته و صدها مجروح به جا گذاشت.

اما این بار محل انفجار معنایی تازه به این عملیات انتحاری بخشیده‌است. این انفجار در ورودی سفارت هند در افغانستان اتفاق افتاده‌است و به همین دلیل معنای دیپلماتیک دارد. اما چرا این بار سفارت هند در افغانستان هدف چنین حمله‌ای قرار گرفته است؟

شبکه خبری بی‌بی‌سی در تحلیلی با اشاره به اینکه تحقیقات جامع در باره انفجار سفارت هند در کابل در جریان است، نوشت؛حتی پیش از اینکه دود برخاسته از ویرانی‌ها از آسمان پاک شود می‌توان تاحدی متوجه شد که چرا هند هدف عملیات انتحاری قرار گرفته است.
هند هم مثل دیگر قدرت‌های منطقه‌ای از مدت‌ها قبل به صحنه سیاسی همیشه آشفته افغانستان کشیده شده است.

در دهه نود میلادی که رژیم طالبان بر افغانستان حکومت می‌کرد، دولت هند متحد نزدیک احمد شاه مسعود فرمانده مقتدر مجاهدین تاجیک تبار در مبارزه طولانی مدتش با طالبان بود.

7 سال پیش که نیروهای غربی طالبان را از کابل بیرون راندند نیروهای ائتلاف شمال به قدرت غالب در دولت جدید افغانستان تبدیل شدند. هندی‌ها متحد طبیعی دولت نوپای افغانستان بودند و با آن رابطه نزدیکی داشتند و دهلی نو در امدادرسانی و بازسازی  افغانستان مشارکت جدی داشت، مثلا هندی‌ها در حال احداث ساختمان مجلس افغانستان هستند.

بنابراین نباید چندان جای تعجب باشد که چرا طالبان ممکن است هند را بخشی از دشمن بزرگ خود بداند. بسیاری از نیروهای طالبان در اردوگاه‌های پناهندگان افغان در پاکستان، بزرگترین رقیب منطقه‌ای هند، پرورش یافته‌اند.مهم‌تر اینکه پاکستان در سال‌های اول شکل گیری طالبان از آنها حمایت می‌کرد. دولت افغانستان به شدت مشکوک است که بین شبه نظامیان طالبان و برخی اعضای ارتش پاکستان رابطه نزدیکی وجود داشته باشد.وزیر کشور افغانستان تقریبا به‌طور علنی سرویس امنیتی پاکستان را به دخالت در انفجار سفارت هند متهم کرده است. پاکستان هم بی‌تردید این اتهام را تکذیب خواهد کرد.

کد خبر 57493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز