همشهری آنلاین: حمله تروریستی روز دوشنبه ۱۷ تیر در نزدیکی سفارت هند در پایتخت افغانستان بیش از ۱۸۰ کشته و زخمی بر جا گذاشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور افغانستان با محکوم کردن انفجار روز دوشنبه مقابل سفارت هند در کابل؛ این حمله تروریستی را به دشمنان دوستی هند و افغانستان نسبت داد.حامد کرزای مشخص نکرد که این دشمنان چه کسانی هستند.

این انفجار بزرگ نزدیک در ورودی سفارت هند جایی که دهها تن از افاغنه هر روز برای تقاضای ویزا به صف می‌ایستند، روی داد.

سفارت هند در خیابان شلوع و پر تردد نزدیک وزارت کشور و در مرکز شهر واقع شده است.

بر اساس این گزارش، کابل معمولا برای توصیف کردن طالبان از این واژه بهره می برد.

در همین حال وزارت کشور افغانستان اعلام کرد : شمار تلفات حمله تروریستی صبح امروز به سفارت هند در کابل به ۴۱ نفر رسید.

۱۴۱ نفر نیز در این حمله تروریستی زخمی شدند.

شبکه خبری بی بی سی نیز به نقل وزیر خارجه هند اعلام کرده وابسته نظامی سفارت هند در کابل که یک ژنرال بوده و یک دیپلمات و دو نگهبان سفارت در بین قربانیان حادثه قرار دارند.

هند یکی از مهم‌ترین متحدان کابل به شمار می‌رود و در بازسازی افغانستان نقشی مهم برعهده دارد.

از سوی دیگر به گزارش ایرنا کابل، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه حمله انتحاری به سفارت هند در کابل را به شدت تقبیح کرد.

سلطان احمد بهین در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این اقدام از سوی دشمنان روابط کابل و دهلی نو صورت گرفته است، افزود: وزیر خارجه افغانستان لحظاتی پس از این اقدام به سفارت هند رفته و ضمن دیدار از محل با دیپلمات‌های هندی همدردی مردم افغانستان را با آنان اظهار کرده است.

وی تصریح کرد: رنگین دادفر اسپنتا به معاون سفیر هند در کابل گفته است که چنین حملاتی هیچگاه باعث تیره شدن روابط خوب این دو کشور نمی گردد.

به گفته سلطان احمد بهین، وزیر خارجه افغانستان اعلام کرده است که مبارزه این دو کشور با تروریسم ادامه دارد و اینگونه حملات بر مبارزه آنها اثری نخواهد داشت.

انفجار صبح دوشنبه ناشی از وقوع حمله انتحاری در مقابل ورودی سفارت هند که توسط یک فرد در یک دستگاه خودرو بمب گذاری شده صورت گرفت، حدود ۲۸ کشته و ۱۴۱ زخمی بر جا گذاشت.

این انفجار علاوه بر تخریب بخشی از سفارت هند سبب انهدام حدود ۱۲ خودرو متعلق به این سفارت شده است.

عبدالله فهیم سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان نیز در همین ارتباط گفته است که نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان از جمله کشته شدگان این اقدام انتحاری هستند.

در همین حال برخی منابع شمار قربانیان را بیش از این اعلام کرده اند.

برخی رسانه ها در افغانستان به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کردند که این حمله از سوی گروه طالبان انجام نشده است.

فرد و یا گروهی تاکنون مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

کد خبر 57302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز