سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمونیست‌های هند به خاطر اعتراض به طرح انعقاد پیمانی با آمریکا در خصوص همکاری‌ در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای، ائتلاف دولتی مانموهان سینگ، نخست‌وزیر این کشور را ترک کردند.

خبرگزاری اتریش از دهلی نو گزارش داد، پراکاش کارات (Prakash Karat)، دبیرکل حزب کمونیست هند (مارکسیست‌ها) اعلام کرد این حزب چپگرا روز چهارشنبه به صورت رسمی از این ائتلاف جامع 12 حزبی کناره‌گیری می‌کند.

کمونیست‌ها این انتقاد را مطرح می‌کنند که این پیمان سیاست خارجی مستقل هند را تضعیف می‌کند و این کشور را به آلت دست «امپریالیسم آمریکا» بدل خواهد ساخت.

دولت اقلیت به خطر نیفتاد
دولت اقلیت به رهبری حزب کنگره حتی پس از کناره‌گیری چپگرایان به سرعت به خطر نمی‌افتد. این دولت بدون 59 کرسی کمونیست‌ها همچنان بیش از 226 کرسی را از پارلمان 543 عضوی این کشور در اختیار خواهد داشت که بدین ترتیب 46 رای تا کسب اکثریت مطلق 272 نفری فاصله دارد.

در صورت برگزاری جلسه رای اعتماد، سوسیالیست‌ها (حزب سامایوادی) که در صف مخالفان هستند، با 39 کرسی، حمایت خود را از دولت اعلام کرده‌اند. علاوه بر این سینگ بر اساس ارزیابی ناظران می‌تواند بر روی آرای نمایندگان مستقل هم حساب باز کند. دوره پنج ساله قوه مقننه در این هند در ماه مه سال آینده میلادی پایان می‌یابد.

توافقنامه هسته‌ای موسوم به «Nuclear Deal» پروژه‌ای حیثیتی برای سینگ محسوب می‌شود که در حال حاضر در اجلاس گروه هشت در ژاپن شرکت دارد. با این توافقنامه این کشور جنوب آسیایی می‌تواند به طور بالقوه به عنوان قدرت هسته‌ای مشروع به رسمیت شناخته شود و علاوه بر دیگر مزایا به بازار سوخت هسته‌ای جهانی دسترسی یابد.

کد خبر 57434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز