همشهری آنلاین: دولت هند پس از آنکه احزاب چپ گرای دولت مخالفت خود را با قرار داد اتمی این کشور با آمریکا اعلام کردند از پارلمان درخواست رای اعتماد کرد.

به گزارش بی بی سی، قرار است موضوع رای اعتماد به دولت هند از روز دوشنبه 21 ژوئیه طی دو روز در پارلمان این کشور مورد بحث وبررسی قرار گیرد.

البته آنگونه که کارشناسان سیاسی اعلام کرده‌اند انتظار می‌رود آرای موافقان و مخالفان دولت بسیار نزدیک به یکدیگر باشد، از این رو پیش بینی درباره پیروزی مخالفان و یا موفقان دولت دشوار می‌نماید.

دولت هند در حالی از پارلمان این کشور درخواست رای اعتماد کرده است که کمتر از یکسال به برگزاری انتخابات عمومی در این کشور زمان باقی است، اما در صورتی که دولت هند نتواند از پارلمان کسب رای اعتماد کند آنگاه انتخابات عمومی زود هنگام در این کشور برگزار خواهد شد و دولت جدیدی در این کشور بر سر کار خواهد آمد.

در حالی که مخالفت‌ها در هند علیه قرار داد  همکاری اتمی دهلی نو وواشنگتن افزایش یافته است، دولت هند با ادعای اینکه قرار داد همکاری اتمی با آمریکا در راستای تامین منافع هند قرار دارد، از آن دفاع کرده است.

بر مبنای قرار داد اتمی هند با آمریکا این کشور به سوخت اتمی و تکنولوژی هسته‌ای وارداتی دسترسی پیدا خواهد کرد.

اما در مقابل هند باید برای اولین بار در‌های برخی از تاسیسات اتمی خود را بر بازرسان بین‌المللی بگشاید.

مخالفان دولت نیز به دلایل مختلفی با قرار داد همکاری اتمی هند و آمریکا مخالفت خویش را ابراز داشته‌اند.

در حالی که حزب کمونیست هند مخالف هرگونه همکاری با آمریکا است، حزب ملی هندو (BJP) معتقد است اجرای قرار داد همکاری اتمی با آمریکا در آینده موجب خواهد شد هند دیگر نتواند آزمایشات هسته‌ای انجام دهد.

اما احزاب کوچکتر در هند که به احزاب مخالف و موافق دولت این کشور تمایل دارند در حال بررسی دو گزینه مخالفت و یا حمایت از دولت هند هستند، این احزاب در این راستا منافع خود را در نظر می‌گیرند و در صورتی که منفعت آن‌ها ایجاب نماید با احزاب مخالف و در غیر این صورت با احزاب موافق دولت همراهی خواهند کرد.

کد خبر 58549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز