همشهری آنلاین: اولین سفر تاریخی ناو هواپیمابر اتمی آمریکا "نیمیتز" به هند با موج شدیدی از اعتراضات مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی از  دهلی نو، شخصیت های با نفوذ احزاب  دست چپ و اتحادیه های کارگری هند با این مسئله مخالفت کرده اند.

عدم رضایت نیروهای چپ گرا و اتحادیه های کارگری به خاطر دعوت دولت هند از ابزار خطرناک برای محیط زیست به آب های این کشور است.

دولت هند و دولت آمریکا برای آرام کردن مخالفان سیاسی و معترضان اجتماعی  پیشدستی کردند. وزارت دفاع یادآوری نمود که پیش از این بنادر هند بارها میزبان کشتی هایی با راکتور اتمی از فرانسه، آمریکا و انگلستان بوده که در بنادر "گائو" و "مومبایی" لنگر انداخته بودند.دولت هند همچنین اعلام کرده که این کشتی به سلاح هسته ای مسلح نیست.

سخنگوی سفارت آمریکا در دهلی نو اعلام کرده که "نیمیتز" روز دوشنبه صبح در سه کیلومتری بندر جنوبی "چنایی" (مدرس) لنگر انداخته است.

این دیدار تا روز 5 ژوئیه ادامه پیدا خواهد  کرد و بدین ترتیب خدمه این کشتی غول پیکر احتمالا روز استقلال خود یعنی روز 4 ژوئیه را در ساحل جشن خواهند گرفت.

"نیمیتز" در سال 1975 وارد تسلیحات ارتش امریکا شد. این ناو جهت پشتیبانی از نیروها در عراق در خلیج فارس مستقر شده است. تا 90 فروند هواپیما و هلی کوپتر می توانند در حالت آماده باش نظامی در این ناو حضور داشته باشد. خدمه این ناو هواپیمابر اتمی آمریکا 5 هزار نفر است.

کد خبر 25625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز