ادوارد بروک هیچینگ، کتابدار و نویسنده انگلیسی مجموعه‌ای از عجیب‌ترین کتاب‌های جهان را از سراسر دنیا در کتابی با نام Madman’s Library جمع‌آوری کرده است. در این اثر از کتابی خیالی درباره آبزیان در قرن ۱۸، کتابی با پنیر آمریکایی و کتابی صحافی‌شده با پوست انسان دیده می‌شود.

کتابخانه عجیب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ادوارد بروک-هیچینگ (Edward Brooke-Hitching) در یک فروشگاه کتاب‌های نادر و کمیاب بزرگ شد؛ با پدری که کارش پیدا کردن این‌طور کتاب‌ها بود. او که نویسنده کتاب‌های اطلس آسمان، اطلس شبح و اطلس طلایی (The Phantom Atlas ،The Golden Atlas و The Sky Atlas) است، همیشه مجذوب کتاب‌هایی پنهان در دل تاریخ بوده است. ۱۰ سال قبل، او پروژه «کتابخانه نهایی» را آغاز کرد. هیچ نسخه اولیه‌ای از آثار جین آستین در این کتابخانه نیست اما در کتابخانه مرد دیوانه (Madman’s Library) ادوارد بروک-هیچینگ، عجیب‌ترین و خارق‌العاده‌ترین کتاب‌ها از سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند. 

ادوارد بروک هیچینگ می‌گوید: «از خودم می‌پرسیدم، اگر بتوانی کتابخانه نهایی را جمع و جور کنی، بدون در نظر گرفتن اهمیت آکادمیکشان، با فرض داشتن ماشین زمان و بودجه نامحدود، چه کتاب‌هایی را در قفسه‌هایش می‌چیدی؟» کتابخانه ادوارد بروک هیچینگ سفری جالب به عمیق‌ترین و عجیب‌ترین نقاط ذهن انسان است. و بالاتر از همه به شما می‌گوید مردم همیشه شوخ‌طبع، عجیب و در هر زمینه ممکن کنجکاو بوده‌اند.

او با پیگیری داستان‌ها، صحبت با کتابفروشان و کتابدارها و زیر و رو کردن کاتالوگ حراج‌ها، به کتاب‌های عجیب و قصه‌هایشان رسید. او می‌گوید داستان را برای یک کتابفروش تعریف کرده است و او هم پیشنهادش دفترچه خاطرات یک کاپیتان کشتی‌غرق‌شده بود که برای نوشتن فقط روزنامه‌های باطله و پنگوئن‌ها را در اطرافش داشت و این شد که «سرنوشت بلندن‌ هال» (Fate of the Blenden Hall) تماما با خون پنگوئن نوشته شد. 

کتابی در پوست انسان

کتاب De integritatis et corruptionis virginum نوشته  Séverin Pineau، رساله‌ای در باب بکارت، بارداری و زایمان به چاپ آمستردام و نوشته شده در سال ۱۶۶۳ است. صاحب این کتاب دکتر لودویک بولاند در یادداشتی توضیح داده است: «این کتاب کوچک نادر...در تکه‌ای از پوست یک زن که برای من دباغی شده، دوباره صحافی شده است.» هر چند که این مسئله در دنیای مدرن امروز عجیب و غیر قابل پذیرش است، در امریکا و اروپای قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی، صحافی کتابی در پوست انسان، هنگام انتشار گزارشاتی از جنایات قاتلان و یا گزارشات پزشکی، امری تزئینی و قابل قبول بوده است. در اواخر قرن ۱۹ این کار به یک استعاره عاشقانه بدل شد، تا همان‌طور که بدن فانی روح را محصور می‌کند، نوشتار عالی را هم در پوست بپیچانند. (هر چند صادقانه بگوییم، یک کتاب از پوست انسان، چیز خوبی برای خودنمایی در مهمانی‌ها بوده است.)

کتاب De integritatis et corruptionis virginum نوشته Séverin Pineau

کتاب هفدهم یادداشت‌ها- سفرهای سال ۱۸۱۸ کنستانتین ساموئل رافینسک

سال ۱۸۱۸ رافینسک، مورخ طبیعی فرانسوی به کنتاکی سفر کرد تا با همکار خود جان جیمز آدوبون دیدار کند. رافینسک تبدیل به مهمانی عذاب‌آور شد و آدوبون تصمیم گرفت تا با جعل کردن موجودات محلی سرکارش بگذارد. مهمان فرانسوی هم بدن هیچ سوالی با وفاداری تمام این اطلاعات را ثبت و ضبط کرد. در این تصویر ۴ ماهی تقلبی می‌بینید.

۴ ماهی که وجود خارجی ندارند

کتاب مثلثی کنت سن ژرمن در حدود سال ۱۷۵۰

این یک اثر با نوشتار رمزی است که توسط کنت سن ژرمن ماجراجو کیمیاگر فرانسوی درباره راز افزایش طول عمر نوشته شده است. او با ادعای کشف راز طول عمر سطوح بالای اجتماعی اروپای قرن ۱۸ را به وجد آورد. (او ادعا می‌کرد آن‌قدر پیر است که زمان مسیح زنده بوده است.) هوراس والپول درباره او نوشت: او می‌خواند، به طرز شگفت‌انگیزی ویولن می‌نوازد، آهنگسازی می‌کند، دیوانه است. 

کتاب مثلثی کنت سن ژرمن

کتابی درباره ماهی‌ها و خرچنگ‌ها اثر لوئی رنارد سال ۱۷۱۹

در قرن ۱۸ اروپایی‌ها از حیات وحش اندونزی بسیار کم می‌دانستند، و لوئی رنارد از آن هم کمتر. اما این موضع سبب نشد که کتابفروش هلندی با اعتماد به نفس تمام، دست به کار نوشتن مجموعه‌ای درباره آبزیان در دو جلد نشود. سی سال برای تدارک کتاب و ۴۶۰ تصویر از آبزیان ویژگی این کتاب است که در جلد دوم کاملا ذوق هنری جایگزین دقت علمی شده است.  او در کتابش با تصاویر عجیب و غریبش از یک ماهی چهار پا نوشته که در ساحل به دام انداخته، سه روز در خانه زنده نگهش داشته و ماهی مثل یک سگ کوچک باوفا دنبالش بوده است. 

تصویری از کتاب لوئی رنارد

خلاصه‌ای بر دیوشناسی و جادو، نویسنده و تاریخ نگارش نامعلوم

هرچند در ابتدای کتاب، تاریخ ۱۰۵۷ و البته در کنارش جمله «من را لمس نکنید» نوشته شده، اما این شیوه ارائه کتاب، مربوط به سنت کتاب‌های جادویی حوالی سال ۱۷۷۵ برای قدیمی‌تر نشان دادن کتاب است. با کم شدن خطر شکار جادوگران، می‌بینیم که هنرمندان آزادی عمل بیشتری پیدا می‌کنند تا تخیلشان را به تصویر بکشند. بیش از ۳۵ صفحه با تصاویر خارق‌العاده در این کتاب می‌بینیم که در آن‌ها چیزهایی چون احضار، دیوها و شیاطینی در حال بلعیدن اعضای بدن انسان و دیوهایی در حال پراکندن شعله‌های آتش و مار و چیزهایی از این دست نقاشی شده‌اند. یک تصویر، جادوگری را در حال حفاری برای گنج نشان می‌دهد که تنها چیزی که نصیبش می‌شود، این است که همدستش توسط یک دیو نه پا با سر خروس که در حال ادرار کردن روی فانوسشان است، اسیر شده است. این هشدار روشنی است برای جرم متداول آن زمان یعنی گنج‌یابی با تکیه بر جادو است که برای مدتی در اروپا محبوب بود. 

صفحه‌ای از کتاب «خلاصه‌ای بر دیوشناسی و جادو»

کتاب اعتراف La Confession Coupée یا روش آسان آماده‌سازی برای اعتراف نوشته کریستف لوتربرو ۱۶۷۷

این کتاب توسط یک روحانی فرانسوی اولین بار در سال ۱۶۷۷ منتشر شد و چنان محبوب بود که تا اواخر سال ۱۷۵۱ بارها تجدید چاپ شد. این کتاب موهبتی برای گناهکار فراموشکار و یا احیانا اعتراف‌کننده پرهیزکار برای داشتن مکالمه آماده گناهکارانه برای اعتراف است. این کتاب شامل فهرست بزرگی از هر گناه قابل تصور در قرن ۱۷ است که با سرفصل‌های ۱۰ فرمان تقسیم‌بندی شده‌اند. هر عمل ناشایست روی زبانه‌ای نوشته شده است که می‌توان آن را بلند کرد که به اعتراف‌کننده کمک کند با سرعت کتاب را ورق بزند و اعتراف مربوط به گناه خود را پیدا کند. 

کتاب اعترافات

کتابچه راهنمای ریاضیات یا جینکو کی (Jinko ̄ki)، نویسنده ناشناس، اوایل قرن ۱۷ 

این کتاب خارق‌العاده‌ای است. نویسنده به جای استفاده از طرح‌های هندسی با خطوط، نویسنده از نقاشی موش‌ها در حالت‌های مختلف برای نمایش دادن تصاعد هندسی و محاسبات احجام سه‌بعدی استفاده کرده است.

کتابچه راهنمای ریاضیات یا جینکو کی (Jinko ̄ki)

۲۰ برش از پنیر امریکایی اثر بن دنزر ۲۰۱۸

فقط ۱۰ نسخه از ۲۰ برش پنیر آمریکایی توسط دنزر، ناشر نیویورکی تهیه شده است که دقیقا همان چیزی را توصیف می‌کند که عنوان آن می‌گوید. یک بسته ۲۴ تایی برش پنیر آمریکایی تقریبا ۳.۵۰ دلار  قیمت دارد. ۲۰ برش (کتاب ۲۰ برش از پنیر امریکایی) به قیمت ۲۰۰ دلار فروخته شد. از امیلی آن‌باکلر در کتابخانه دانشگاه میشیگان درباره وضعیت نسخه‌ای که در آن‌جا نگهداری می‌شود سوال کردم. او به من اطمینان داد: «به نظر می‌رسد در دمای اتاق ماندگار و قابل نگهداری است.» و ادامه داد:«اما... خواهیم دید که چقدر دوام خواهد داشت.»

این چکیده‌ای ویرایش‌شده از کتاب کتابخانه مرد دیوانه (Madman’s Library) اثر ادوارد بروک-هیچینگ است که توسط انتشارات Simon & Schuster منتشر شده است.

کد خبر 554261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha