همشهری آنلاین : حدود ۷۵ سال پیش، نازی‌ها به ‌خانه‌ شخصی نویسنده‌ آلمانی، توماس مان یورش بردند و بیش از یک‌سوم کتاب‌های کتابخانه‌ او را غارت کردند.

اکنون این کتاب‌ها به "آرشیو توماس مان" در شهر زوریخ سوئیس سپرده می‌شوند.
حدود ۷۵ کتاب کتابخانه‌ توماس مان که از سوی ناسیونال سوسیالیست‌‌ها در سال ۱۹۳۳ ضبط شده بودند، پیدا شدند. در میان این کتاب‌ها، ترجمه‌‌ آثار توماس مان به زبان‌های مختلف نیز دیده می‌شوند. دست‌خط و امضای برخی از این مترجمان در صفحات اول این آثار، بر ارزش‌ آن‌ها می‌افزاید. اکنون این کتاب‌‌ها که در کتابخانه‌ ملی شهر مونیخ نگهداری می‌گردند، به نوه‌ این نویسنده، فریدو مان سپرده می‌شوند تا آن‌ها را در اختیار آرشیو توماس مان در شهر زوریخ قرار دهد.

به گزارش دویچه‌وله به نقل از اشپیگل، این کتاب‌های باارزش درپی یورش نازی‌ها به خانه‌ شخصی توماس مان ضبط شدند. خانواده‌ مان پیش از حمله‌ ناسیونال سوسیالیست‌ها موفق شده بود بیش از دو سوم کتابخانه‌ این نویسنده را به محل امنی در زوریخ منتقل کند. تنها یک‌سوم کتابخانه‌ مان به دست نازی‌ها افتاد. آن‌ها، پس از ضبط کتاب‌ها، برخی از آن‌ها را دست‌چین کردند و به کتابخانه‌ ملی شهر مونیخ در ایالت بایرن منتقل ساختند. در میان ترجمه‌ها، ترجمه‌ رمان‌های معروف "خانواده‌ بودن‌بروک (Buddenbrooks)" و "کوه جادو" نیز دیده می‌شود.
 
"کوه جادو"
 
رمان "کوه جادو" توماس مان در سال ۱۹۲۴ منتشر شد. مان در این رمان، داستان رشد و بلوغ فکری جوان مسلولی به نام هانس کاستروپ (Hans Castorp) را بیان می‌کند که طی اقامتش در "آسایشگاه مسلولین" در سوئیس، با جامعه، سیاست و فلسفه آشنا می‌گردد، عشق را می‌شناسد و با بیماری و مرگ روبرو می‌شود. مان این رمان را به سبک ناتورالیستی نگاشته است. او پنج سال بعد، در سال ۱۹۲۹، جایزه ادبى نوبل را به‌خاطر این رمان به‌دست آورد.
 
"خانواده‌ بودن‌بروک"
 
رمان مشهور "‌ بودن‌بروک‌ها "‌، داستان چهار نسل از این خانواده‌ را بین سال‌های ۱۸۳۵ و ۱۸۷۷ تصویر می‌کند. محل وقوع رویدادهای این رمان، شهر "لوبک"، در شمال آلمان است. رمان با تصویری از "عالی‌جناب بودن‌بروک" آغاز می‌شود که سرپرست یک شرکت بازرگانی غلات است. این "عالی‌جناب"، مرد سالخورده‌ اما سرزنده‌ای است که یکی از فرزندان خود از همسر اولش را به دلیل ازدواج با دختری از طبقات فرودست، طرد کرده است.... خانه‌ بودن بروک‌‌ها در لوبک، به یکی از مکا‌ن‌های دیدنی این شهر تبدیل شده است.
 
معذرت‌خواهی کتابخانه‌ ملی مونیخ
 
"کشف" دوباره‌ کتاب‌‌های توماس مان، چندان ساده نبود. تیمی که در کتابخانه‌ ملی مونیخ برای یافتن آثار غارت‌شده از سوی نازی‌ها تشکیل شده، از ابتدای سال ۲۰۰۷ رد این کتاب‌ها را پیدا کرده بود. پس‌گرفتن و تحویل آن‌ها به "صاحبان اصلی‌اش" ولی تا به حال به‌طول انجامیده است. مسئولین کتابخانه‌ ملی شهر مونیخ، به‌خاطر «دشواری‌ها و شرایطی» که سبب شده کتاب‌های توماس مان، در سال ۱۹۳۳ به این کتابخانه تحویل داده شوند، و این که «این نهاد سابقاً در چنین اقدامات نادرستی دست داشته است»، اظهار تأسف کردند

کد خبر 68649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز