پایانه خاوران به‌عنوان دومین پایانه بزرگ پایتخت در منطقه ۱۵ واقع شده و در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد.

چتري بر سر مسافران

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: این پایانه درون‌شهری در مرکز منطقه قرار گرفته و روزانه هزاران مسافر از طریق آن سفرهای درون‌شهری خود را انجام می‌دهند. از مدت‌ها پیش بحث ساماندهی و مسقف‌سازی این پایانه توسط شهرداری مطرح شده بود که این روزها عملیات اجرایی مسقف‌سازی آن آغاز شده است. با انجام این طرح، در آینده نزدیک با نمای متفاوتی از پایانه خاوران مواجه خواهیم بود و قطعاً ساماندهی آن در جذب مسافران و جلب رضایت آنها تأثیر بسزایی خواهد داشت. به محل پایانه خاوران در قلب منطقه ۱۵ رفتیم تا از جزئیات اجرای این طرح بیشتر بدانیم. گزارش زیر، حاصل حضور خبرنگار همشهری محله در محل پایانه خاوران و گفت‌وگو با مسافران و راننده‌های این پایانه است.  

از پل بسیج که وارد خیابان خاوران می‌شویم نخستین مکانی که پیش چشم‌مان خودنمایی می‌کند پایانه مسافربری خاوران است که درست در مقابل شهرداری منطقه ۱۵ واقع شده است. این پایانه از مسیر غرب به شرق و شرق به غرب خیابان، ورودی‌های مختلفی دارد که شهروندان از نقاط مختلف می‌توانند وارد پایانه شوند. برای رفاه حال شهروندان، یک دستگاه پل عابرپیاده مکانیزه از خیابان مسلم بجستانی به سمت پایانه جانمایی شده و در نقاط دیگر پایانه هم برای سهولت در تردد عابران، پل عابرپیاده معمولی جانمایی شده است. داخل محوطه پایانه، در فضای بزرگی پایه‌هایی برای مسقف‌سازی قرار داده شده که نشان از آغاز عملیات مسقف‌سازی این پایانه مسافربری دارد.  

  •  نارضایتی مسافران و رانندگان 

یکی از مشکلاتی که همواره رانندگان تاکسی و مسافران در پایانه خاوران در فصول مختلف سال با آن مواجه هستند قرار گرفتن در معرض سرما و گرما، آن هم به‌صورت مستقیم است. «غلامرضا مجتهدی» یکی از رانندگان تاکسی در پایانه خاوران در این‌باره می‌گوید: «در فصل سرما مسافران مدت‌ها زیر برف و باران در انتظار تاکسی می‌ایستند و این موضوع باعث ناراحتی آنها می‌شود که در نهایت وقتی سوار تاکسی می‌شوند نارضایتی خود را به ما منتقل می‌کنند. همین موضوع در فصول گرم هم به نوعی دیگر تکرار می‌شود و مسافران و رانندگان تاکسی را آزار می‌دهد. در تابستان هم مسافران باید دقایق طولانی در انتظار تاکسی زیر نور آفتاب بمانند یا بالعکس رانندگان منتظر باشند تا ظرفیت تاکسی تکمیل شود.» او به لزوم ایجاد رضایت مسافران اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «باتوجه به اینکه در این پایانه روزانه تعداد زیادی مسافر تردد می‌کنند، امکانات باید در این محل برای مسافران به گونه‌ای باشد که مسافر از سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی رضایت داشته باشد.»

وحید رضا محمدی/شهردار منطقه 15
  •  زیباسازی پایانه اهمیت دارد 

با توجه به اینکه پایانه خاوران در مرکز منطقه ۱۵ و در خیابان خاوران واقع شده است، زیباسازی آن به‌عنوان یکی از قطب‌های حمل‌ونقل عمومی در منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. «مژده ثابتی» یکی از مسافران دائم این پایانه حمل‌ونقل است. او در این‌باره می‌گوید: «سال‌ها است که در منطقه ۱۵ ساکن هستم و در طول هفته هم به وسیله تاکسی و اتوبوس‌های این پایانه در شهر تردد می‌کنم. وضعیت فعلی پایانه خاوران چندان مطلوب نیست. درست است که ماهیت پایانه مسافربری را دارد اما لازم است مسئولان به ظاهر این مجموعه هم سرو سامانی بدهند تا مسافران دقایقی را که در این مکان در انتظار تاکسی یا اتوبوس هستند در آرامش خاطر به سر ببرند.» او به مسقف‌سازی این پایانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اخیراً متوجه شدم قرار است این پایانه مسقف شود که این مسئله قطعاً در زیبایی آن تأثیر بسزایی خواهد داشت. اگر مسقف شود مسافران در امان خواهند بود. البته بعد از مسقف‌سازی به نظرم مسئله مهم تأمین امنیت این مکان است، چون‌ تردد افراد بی‌خانمان و معتاد به این محل تا حدود زیادی به نگرانی مسافران و راننده‌ها دامن می‌زند.»

  •  مسقف‌سازی دومین پایانه بزرگ تهران 

شهرداری منطقه ۱۵ مسقف‌سازی پایانه حمل‌ونقل و مسافربری خاوران در منطقه را ۱۵ به تازگی آغاز کرده است. «وحید رضا محمدی» شهردار منطقه ۱۵ درباره شروع اقدامات مسقف سازی‌می‌گوید: «پایانه حمل‌ونقل و مسافربری خاوران یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های درون‌شهری تهران در جنوب‌شرق پایتخت است و روزانه شهروندان بسیاری از این طریق، سفرهای درون‌شهری خود را انجام می‌دهند. از همین رو، مسقف‌سازی این پایانه با هدف ارتقا و جلب رضایت شهروندان و تبدیل پایانه به فضایی امن و زیبا از منظر شهری در حال انجام است.»
محمدی ادامه می‌دهد: «این طرح با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان منعقد و به پیمانکار ابلاغ شده و تحویل زمین و تجهیز کارگاه هم انجام شده است.» او می‌افزاید: «در حال حاضر کانکس‌های عملیات اجرایی این پروژه و داربست‌های فلزی جانمایی شده و طبق زمان‌بندی پروژه‌ها از طرف معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تلاش بر این است که این پروژه در آذر ماه سال جاری به پایان برسد.»

مسعود لواف‌زاده/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 15
  •  ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی 

در حال حاضر کارهای اجرایی مسقف‌سازی پایانه خاوران در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای داشته است. «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ درباره پیشرفت فیزیکی این مجموعه می‌گوید: «مسقف‌سازی پایانه خاوران یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید هرچه سریع‌تر در این مکان انجام می‌شد. به این دلیل که مسقف نبودن این پایانه مشکلاتی را برای مسافران ایجاد کرده بود. در حال حاضر پروژه روند خوبی را طی می‌کند و تاکنون ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.» او به فعالیت خطوط مختلف اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در پایانه خاوران در حال حاضر ۳ خط تاکسی، ۲۳ خط فیدر و ۴ خط اتوبوس تندرو (بی. آر. تی) به مسافران خدمات ارائه می‌دهند. علاوه بر مسقف کردن، فضایی در حدود ۷۵۰۰‌مترمربع از پایانه خاوران به وسیله ساندویچ پنل مجهز و اقدامات دیگری از جمله رنگ‌آمیزی، تأمین روشنایی با نصب پروژکتور هم در آن انجام می‌شود.»

کد خبر 552858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha