دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۲
۰ نفر

گروه محیط زیست: با وجود مخالفت کارشناسان و دوستداران طبیعت، سرانجام کمیسیون اصلی زیربنایی دولت، یکشنبه گذشته باگزینه پیشنهادی وزارت راه برای احداث میان‌گذر انزلی موافقت کرد.

این در حالی است که این کمیسیون به‌دنبال اعتراضات تشکل‌های زیست محیطی و مخالفت سازمان محیط زیست با گزینه پیشنهادی وزارت راه، دهم دی ماه گذشته ضمن بازدید از محل احداث میان‌گذر اعلام کرد یکشنبه آینده گزینه پیشنهادی وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست بررسی و دراین خصوص تصمیم‌گیر ی خواهد شد؛

یکشنبه‌ای که آمدنش بیش از ۵ ماه به طول انجامید و طی این زمان نسبتا طولانی لحظه‌ای دغدغه و امید گریبان علاقه‌مندان محیط زیست کشور را رها نکرد.

با این تفاوت که بازهم این کمیسیون بدون در نظر گرفتن انبوه اعتراضات طرفداران محیط زیست گزینه‌ای را برگزید که اجرای آن بیشترین تخریب‌ها را متوجه این تالاب می‌سازد؛

تالابی که از آن به‌عنوان سمبل تالاب‌های ایران یاد می‌شود و حفظ آن به‌طور نمادین به معنای حفاظت محیط زیست کشور است.

گفته می‌شود، در جلسه یکشنبه گذشته که علاوه بر ۳ وزیر، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشته است بی‌آنکه مسیر پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شود، کمیسیون با احداث میان‌گذر انزلی در مسیر پیشنهادی وزارت راه (مسیر کنونی مصوب شورای‌عالی شهرسازی) با رعایت الزامات زیست‌محیطی موافقت می‌کند.

درعین حال، حسن اصیلیان، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص این مصوبه به ایسنا گفت: براساس این مصوبه مقرر شد مسیر مصوب شورای‌عالی شهرسازی به لحاظ راه و مسائل زیست محیطی بررسی و درصورت امکان‌پذیر بودن، اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه باید پایه پل‌ها کاهش یافته و دهانه پل‌های احداثی در مسیر افزایش یابد، افزود: این مسیر ۲ مصوبه داشته که یکی مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و دیگری مسیر پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست بود.

اصیلیان خاطر نشان کرد: مسیر پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه مطرح نشده است.

وی با اشاره به اینکه باید مسیر احداثی از نظر زیست‌محیطی اثرات کمتری داشته باشد، تصریح کرد: وزارت راه در این جلسه نمونه‌هایی را ارائه کرده که در دنیا در اکوسیستم‌های حساس، پل‌هایی با دهانه ۱۸۰۰ متر زده شده است.

درصورت اجرای مسیر پیشنهادی وزارت راه، حدود ۳۰۰ هکتار از تالاب بین‌المللی انزلی جدا و نابود می‌شود.

کد خبر 55191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز