چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

یگان ویژه نیروی انتظامی با یورش غافلگیرانه به پارک ملی سرخه‌حصار نسبت به پلمب کلیه مراکز مسکونی و تجاری غیرمجاز متعلق به سودجویان و زمین‌خواران مستقر در این پارک ملی اقدام کرد.

پارک ملی سرخه‌حصار از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان با قدمت بیش از 250سال، در سال 61 با تصویب شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به پارک ملی تبدیل شد.

در سال 1364 وزیر جهاد کشاورزی وقت در اقدامی غیرقانونی نسبت به واگذاری 240هکتار از اراضی پارک ملی به شرکت تعاونی پرسنل جهاد کشاورزی (تحت عنوان زیتون) اقدام کرد که شرکت تعاونی مذکور نیز متعاقبا با مراجعه به ثبت شرق تهران نسبت به اخذ سند مالکیت اراضی داخل پارک ملی اقدام کرد که با این اقدام سؤال‌برانگیز ثبت، مناقشه شرکت تعاونی مسکن و سازمان حفاظت محیط‌زیست وارد مرحله جدیدی شد.

در 3 سال اخیر و همزمان با تشدید ضعف مدیریت محیط‌زیست استان تهران، پارک ملی سرخه‌حصار به جولانگاه متجاوزان به بیت‌المال، سودجویان و دلالان زمین مبدل شد؛ به‌گونه‌ای که رویش 25 بنگاه معاملات مسکن، سفره‌خانه سنتی، ساخت‌وسازهای گسترده مسکونی و... در داخل پارک ملی و افزایش حریم روستای ده‌ترکمن، سبب افزایش احتمال انقراض کامل پارک ملی سرخه‌حصار شده است.

محمدباقر صدوق، مدیرکل محیط‌‌‌ زیست استان تهران که در روزهای اخیر تلاش‌های گسترده‌ای  برای برچیدن بساط دلالان و زمین‌خواران از منطقه داشته، در گفت‌وگو با  پایگاه خبری کانون ضمن تأیید این جمله، گفت: نیروی انتظامی با اقدامی قاطع با متجاوزان برخورد کرده و دامنه این اقدام حتما به ده ترکمن نیز اشاعه یافته است.

وی با تأیید خاتمه حضور این افراد در پارک ملی سرخه‌حصار افزود: نیروهای گارد سازمان روزی آرام و بی‌سابقه را در پارک ملی گزارش کردند.وی درخصوص ادعای مربوط به رأی شعبه 27 دیوان عدالت اداری اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد این رأی هرگز ابلاغ نشده و در همان مرحله متوقف مانده است.

صدوق از اقدام قاطع نیروی انتظامی و اظهارات دادستان کل کشور قدردانی کرد و گفت: شهردار تهران نیز اخیرا مخالفت شدید خود را با هرگونه ساخت‌وساز در اراضی پارک ملی اعلام کرده است و خبرهای خوبی نیز از ورود مقامات عالی نظام برای حل این معضل داریم که به‌زودی اعلام خواهیم کرد.

صدوق همچنین خواستار اقدام سریع دولت جهت تخصیص زمین معوض برای پایان یافتن دائم این مشکل شد.

کد خبر 54703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز