جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه محیط زیست: می‌خواهند گراندکانیون ایران را نابود کنند. بیژن فرهنگ دره‌شوری با بیان این جمله، خبر از فاجعه‌ای می‌دهد که درصورت وقوع، یکی از زیباترین بخش‌های طبیعت ایران را تخریب می‌کند.

براساس این خبر قرار است روی تنگه هایقر در فیروز‌آباد فارس که به خاطر دیواره‌ها و عمق زیاد دره از آن به‌عنوان گراند‌کانیون ایران یاد می‌شود، سد احداث کنند.

این در حالی است که به گفته این کارشناس برجسته محیط زیست از ماه‌ها پیش گروه‌های متعددی به ایران آمده و در تعامل با کارشناسان داخلی، مطالعات گسترده‌ جانور شناسی و زمین شناسی منطقه را آغاز کرده‌اند با این هدف که این منطقه به‌عنوان یکی از ژئو‌پارک‌های ایران در یونسکو ثبت شود.

دره‌شوری در گفت‌و‌گو با همشهری افزود: در حالی که همه چیز برای ثبت این بخش از طبیعت بی‌نظیر ایران در یونسکو فراهم شده‌، ناگهان با خبر می‌شویم وزارت نیرو می‌خواهد روی تنگه هایقر سد بسازد.

این در حالی است که ۳۰ کیلومتر بالاتر سدی در دست ساخت است و با زدن سد جدید چندان عرصه ای برای دستیابی به حوزه آبگیر جدید ایجاد نمی‌شود.

به گفته وی برای احداث سد روی تنگه هایقر یا مطالعات ارزیابی صورت نگرفته یا شرکتی که این مطالعات را انجام داده ضعیف و فاقد صلاحیت لازم بوده‌است. اگر غیراز این است نتیجه ارزیابی‌ها را در رسانه‌ها اعلام کنند تا نگرانی‌ها برطرف شود.

دره‌شوری تاکید می‌کند این نخستین بار نیست که در کشور بدون مطالعه اساسی سدی ساخته می‌شود. بارها طبیعت ایران قربانی ارزیابی سد‌سازی‌ شده‌است.

نمونه آن احداث سد در کریت طبس است که بیش از ۱۰ ‌سال از افتتاح آن می‌گذرد اما طی همه این سال‌ها حتی یک قطره آب هم پشت این سد جمع نشده‌است؛ به‌طوری که مردم منطقه، کف سد مشغول کشاورزی هستند.

نکته اسفبار اینکه زیر این سد اولین سد قوسی جهان ساخته شده در عهد ساسانیان هنوز پا برجاست؛ سازه‌ای که از افتخارات معماری ایران محسوب می‌شود.

بر این اساس باید کسانی که سد کریت و امثال آن‌را ارزیابی، طراحی و احداث کرده‌اند، محاکمه علنی شوند تا بیش از این طبیعت ایران دستخوش تخریب‌های ناشی از نسنجیدگی نشود.

کد خبر 54814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز