شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

در حالی که کارشناسان محیط زیست معتقدند احداث تونل در غار نخجیر آسیب جدی به این میراث طبیعی وارد می‌سازد، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت:

با توجه به اینکه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی طرح حفر تونل در غار چال نخجیر استان مرکزی در کمیته ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب رسیده است، احداث این تونل با رعایت ضوابطی خاص ادامه می‌یابد.

دلاور نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه غار چال نخجیر 1420متر طول دارد، افزود: از این میزان حدود یک‌هزار متر آماده‌سازی شده و 420 متر نیز باید آماده‌سازی شود، از سوی دیگر برای دسترسی آسان‌تر جهت خروج بازدید‌کنندگان از غار قرار بود 470 متر تونل احداث شود که بازدیدکنندگان نیازی به بازگشت از مسیر اولیه نداشته باشند و از انتهای غار خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه مجری تحقیقی را در خصوص  احداث 470 متر تونل آخر غار انجام داده بود،اظهار داشت: براساس آخرین جلسه کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شد با رعایت تمهیدات خاصی اجازه احداث تونل داده شود.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: بر این اساس از دهانه غار به فاصله 2 هزار متر هیچ‌گونه ساخت‌وسازی نباید انجام شود، از سوی دیگر کف‌سازی 420 متر نیز باید با نظر سازمان محیط زیست انجام شود، به شکلی که به کف غار خسارت وارد نشود.
وی با اشاره به وجود 3 گالری فرعی در غار گفت: همچنین مقرر شد گالری‌های فرعی مسدود و تنها برای مطالعه تحقیق مورد استفاده قرار گیرند و از مسیر اصلی بازدید حذف شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی باید طرح مدیریت دوران ساخت (EMP) را در قسمت باقیمانده ارائه کند ،خاطر نشان کرد: طرح مدیریت دوران بهره‌برداری EMS را باید میراث فرهنگی ارائه کند. از سوی دیگر دهانه غار باید به‌صورت طبیعی بازسازی شود.

وی با اشاره به اینکه باید واحدی از مدیریت برای نظارت بر عملیات اجرایی در محل مستقر شود، ادامه داد: همچنین سایت گردشگری 100هکتاری پیشنهادی نیز باید خارج از پناهگاه حیات وحش جاسب احداث و باقیمانده تونل توسط دست و بدون مواد ناریه و با ابعاد 2 در 2 و به‌صورت مارپیچ انجام شود. از سوی دیگر کنترل ورود و خروج هوا نیز با درهای متعدد باید صورت گیرد.

کد خبر 59570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز