پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

مهدی قدمی: اینجا محدودیت سرعت نداریم. برای اینکه بتوانیم با سرعت هزار کیلومتر در ساعت سوار ماشین زمان شویم

و به موفقیتی که آرزویش را داریم برسیم، باید ده تا از شگردهای افزایش سرعت در این بزرگراه را به‌کار بگیریم تا از بقیه جلوتر باشیم.

شگرد پنجم: کلمه‌های نیرومند

همه ما  انسان‌ها در به‌کاربردن تک‌تک کلمه‌هایی که می‌گوییم، اختیار کامل داریم. در اصل حق انتخاب لغت‌ها با خود ماست و به‌کار بردن نوع کلمه در ارتباط ما با دیگران بسیار مفید است. بعضی‌ها براساس عادت از تکیه کلام خاصی استفاده می‌کنند. از قدیم گفته‌اند که بفرما و بنشین هر دو یک معنی را می‌دهند، اما به‌کار بردن کلمه بفرما مودبانه‌تر و تاثیرگذار‌تر از بنشین است. امر کردن یکی از برخوردهایی است که اغلب با شکست روبه‌رو می‌شود. کلمه‌های ما می‌تواند تاثیر مثبت داشته و یا گفت‌و‌گو را به جنگ و دعوا بکشد. فردی که در استفاده از کلمه‌ها وسواس دارد و نهایت ادب را در مقابل طرف خود رعایت می‌کند، علاقه‌مندان بیشتری را هم به دنبال خود می‌کشاند و در جمع دوستان، اعتبار و احترام قابل قبولی دارد.

استفاده از کلمه‌های بی‌طرفانه، حس همدلی و همدردی را در رابطه‌هایمان دوچندان می‌کند. برعکس، استفاده از لغت‌های تحریک‌آمیز و منفی، باعث خشم افراد می‌شود و آنها را به حرکت‌های بازدارنده وادار می‌کند.

به‌کار بردن کلمه‌هایی که در بین مردم رواج ندارد و معنی پیچیده و غیر روشنی هم دارد، کمک زیادی به بهتر شدن رابطه‌های ما نمی‌کند. اگر بتوانیم منظورمان را به درستی ادا کنیم، همیشه یک قدم جلوتر از بقیه هستیم. کلمه‌های ما باید ویژگی‌هایی از قبیل صراحت، کوتاهی، دقت، ادب، صداقت و محتوا داشته باشد.

کاریکاتور از لاله ضیایی

کد خبر 55186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز