همشهری‌آنلاین: آمریکایی‌ها، چک‌ها، ژاپنی‌ها و صدها دانشجوی خارجی دیگر برای یادگیری زبان قرآن؛ سوریه را قرق کرده‌اند

به گزارش واحد مرکزی خبر، هفته‌نامه فرانسوی زبان ژون افریک در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به استقبال قابل توجه دانشجویان خارجی از اقامت در دمشق برای یادگیری زبان عربی، می‌نویسد: روی سنگفرش دانشگاه دمشق، دختران بلوند آمریکایی با جین چروک و عینک‌های آفتابی آخرین مدل، از نور و گرمای خورشید در کنار دانشجویان دختر محجبه سوری لذت می‌برند.

آمریکایی، چکی، ژاپنی، بلاروسی، آلمانی، انگلیسی، کره‌ای و مالزیایی، خلاصه از هر ملیتی را می‌توان در در دانشگاه دمشق مشاهده کرد که همگی برای یادگیری عربی به پایتخت سوریه آمده‌اند.

دمشق با این اوصاف به یک پایتخت جهانی تبدیل شده است که در تضاد با تلاش برای منزوی ساختن آن در دوران حاکمیت دولت بوش قرار دارد.

ژون افریک می‌نویسد: دولت بوش می‌خواست سوریه را به عنوان یک کشور تروریستی معرفی کند، اما امروز دمشق را پراگ خاورمیانه می‌نامند و از آن به عنوان بهترین مکان برای یادگیری زبان عربی در جهان نام می‌برند.

ژون افریک می‌نویسد: لئا، دانشجوی نیویورکی 20 ساله و کارولین دانشجوی بوستونی 21 ساله می‌گویند: وقتی به نزدیکانمان گفتیم برای درس خواندن به دمشق می‌رویم نگران شدند. ما بین دمشق و قاهره انتخاب داشتیم و این شهر را انتخاب کردیم.

ژون افریک می‌نویسد: بعد از یازده سپتامبر علاقه‌مندی به زبان عربی و خاورمیانه زیاد شد. سازمان‌های جاسوسی مانند سیا در آمریکا و ام آی سیکس در انگلیس و بسیاری از موسسات تحقیقاتی دیگر پیوسته عرب زبان‌ها را استخدام می‌کنند. [تلویزیون چین به زبان عربی هم برنامه پخش می‌کند]

ژون افریک می‌نویسد: نزدیک بازار شام و مسجد بنی‌امیه در دمشق، قهوه خانه‌ها و بارها دوباره رونقی گرفته‌اند و تصویر دلربایی از سنت و مدرنیته را ارائه می‌کنند. احمد حاج صفر، مدیر موسسه تحقیقات عربی در دمشق، که 450 سالانه زبان آموز عربی از شصت ملیت مختلف دارد، می‌گوید: در گذشته خارجی‌ها برای یادگیری عربی به قاهره و بیروت و تونس می‌رفتند.

اکنون تقاضا آنقدر بالاست که هر ساله باید 700 دانشجو را جواب کنیم. عربی کلاسیک که زبان روزنامه‌ها و دولت‌هاست در تمام خاورمیانه قابل درک است، اما گویش‌ها با هم آنقدر متفاوتند که مثلا یک الجزایری و یک لبنانی ترجیح می‌دهند به جای عربی با هم فرانسه صحبت کنند.

گویش سوری از این لحاظ نزدیک‌ترین گویش به عربی کلاسیک است و به همین علت با استقبال دانشجویان و زبان آموزان از سراسر جهان روبرو شده است.

ژون افریک می‌نویسد: هزینه‌های زندگی و تحصیل نیز در سوریه مناسب است. شهریه هر ترم سه ماهه سیصد دلار و هزینه زندگی ماهانه در دمشق حدود 400 دلار است. برخی از زبان آموزان مسلمان هستند، اما به موازت بازشدن درهای اقتصادهای کشورهای اسلامی به روی سرمایه‌گذاری خارجی و تقاضای شرکت‌های خارجی مستقر در این کشورها به یادگیری عربی همت گماشته‌اند.

برخی نیز برای نیازهای پژوهشی عربی می خوانند. اوکاموتو 27 ساله از دانشگاه کوبه در ژاپن می‌گوید: من در ژاپن در رشته تاریخ اسلام تحصیل می‌کنم، بنابراین شمار زیادی از منابع به زبان عربی را باید بخوانم.

کد خبر 86225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز