همشهری آنلاین: تعجب‌آور است اما حقیقت دارد: میمون‌ها توانایی اولیه برای یادگیری زبان را دارند.

پژوهشگران در گونه‌هایی از میمون‌ها مشاهده کرده‌اند که آنها قادر به تشخیص قواعد زبانی ساده هستند.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد برای سنجیدن میزان توانایی میمون‌ها در یادگیری زبان، ۱۴ میمون را در دو گروه آزمایش کرده‌اند. آنها به گروه اول آموزش داده‌اند که آوا‌هایی مانند "بی"، "کا" و "گو" همواره پیش از کلمه‌ "شوی" خوانده می‌شود. در مقابل به میمون‌های گروه دوم تعلیم داده می‌شد که کلمه "شوی" قبل از گفتن آواها می‌آید. کلمه "شوی" توسط صدای مردانه تلفظ می‌شده و آواها با صدای زنانه. روشی که در آموزش زبان برای انسان‌ها نیز به طور رایج به کار برده می‌شود.

سردرگمی میمون‌ها

مرحله بعدی شامل خواندن واژه‌های تک‌هجایی دیگر بوده که برای میمون‌ها تازگی داشته است، از جمله واژه‌هایی مانند "پا"، "دست" و "قو". واژه "شوی" در تمام مراحل تمرین ثابت بوده و برای گروه اول بعد از واژه‌های جدید و برای گروه دوم برعکس به کار برده می‌شده است.

هنگامی که ترکیب واژه‌ها با الگوی قبلی مطابقت نداشته، میمون‌ها سردرگم به نظر می‌رسیدند. آنها به وضوح نگاه خود را طولانی‌تر از معمول روی بلندگوها متمرکز می‌کردند.

یادگیری پیشرفته زبان، منحصر به انسان‌ها

پژوهشگران در مجله‌ علمی "نامه‌های بیولوژی" گفته‌اند که هدف آنها از این پژوهش، ثابت کردن توانایی میمون‌ها در حرف زدن نبوده است، آنها بیشتر به دنبال پیدا کردن ارتباطی بین توانایی یادگیری زبان با مکانیسم‌های یادگیری موجود در حافظه‌ حیوانات هستند. نتیجه پژوهش اخیر، مهر تأییدی بر صحت وجود چنین ارتباطی است. این پژوهشگران اعتقاد دارند که میمون‌های مورد آزمایش دارای توانایی یادگیری قواعد هستند.

حیوانات می‌توانند قواعد و اصول ساده بین سازه‌های زبانی را فراگیرند، اما در عین حال در جایگاهی نیستند که بتوانند این قواعد را با دیگر جنبه‌های زبان ترکیب کنند. توانایی منحصر به فرد انسان در یادگیری زبان نشأت‌گرفته از مکانیسم‌های پیچیده فکری نیست. این توانایی بیشتر به این دلیل منحصربه‌فرد است که انسان می‌تواند روش‌های یادگیری مختلف را با مکانیسم‌هایی ترکیب کند که برای فهم ساختارهای انتزاعی ضرورت دارند.

پژوهشگران در سال ۲۰۰۷ کشف کرده‌اند که میمون‌ها با استفاده از زبانی نمادین با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این زبان نمادین می‌تواند بین گروه‌های مختلف علائم متفاوتی را در بر داشته باشد. پژوهشگران میان شامپانزه‌ها و بونوبوها مشاهده کرده‌اند که هر قدر استفاده از این علایم بیشتر باشد، احتمال گرفتن پاسخ نیز بیشتر می‌شود.

دویچه‌وله

کد خبر 85379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز