مراکز فرهنگی یکی از پرطرفدارترین نقاط محله‌ها هستند.

7سال چشم انتظاري براي ساخت

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی‌: جایی که می‌توان هنر و مهارت دلخواه را یاد گرفت، پای تئاتر و فیلم نشست و در جلسات نقد فیلم حضور داشت، در برنامه‌های مناسبتی شرکت کرد، به تماشای نمایشگاه‌های عکس و نقاشی رفت و خلاصه جایی که می‌توان اسمش را گذاشت یک مرکز فرهنگی تمام‌عیار. شهروندان محله آسمان‌ها چند سالی است به میلگردها و تیرچه‌های بتنی چشم دوخته‌اند که آرام‌آرام روی هم قرار بگیرد و بشود یک مرکز فرهنگی. نوای خوش ساخت مجتمع فرهنگی‌ـ مذهبی‌الزهرا(س) از ۷ سال پیش در محله طنین انداخت و ساخت آن با کمک خیّران پیش رفت. اما هنوز به بار ننشسته‌است. با شهروندان محله آسمان‌ها که هم صحبت شدیم از کمبود مراکز فرهنگی در محله‌شان گفتند.  

محله آسمان‌ها در شمال منطقه ۲ قرار دارد. محله‌ای بر بام تهران که‌گویی با آسمان همجوار است. از دور که نگاه می‌کنی باید امکانات رفاهی و اجتماعی برای شهروندانش تقریباً فراهم باشد و مشکلاتی که دیگر شهروندان پایتخت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید در اینجا سر و کله‌شان پیدا باشد. اما جلوتر که می‌روی و وارد کوچه‌پسکوچه‌های محله می‌شوی، مشکلات خاص شهروندان محله آسمان‌ها یکی‌یکی خود را نشان می‌دهند. از مسائل و مشکلاتی که همسایگی با دره فرحزاد برایشان به وجود آورده تا نبود یک کانکس پلیس در محله که در گزارش‌های پیش از این، مفصل به آن پرداخته‌ایم. یکی دیگر از مشکلاتی که شهروندان محله آسمان‌ها در تلاش‌ هستند آن را زودتر رفع کنند و کیفیت زندگی در محله‌شان را بالا ببرند، راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی ویژه است که پاسخگوی نیاز همه اهالی باشد.  

  • ۳۰ هزار نفر و یک سرای محله

با راه‌اندازی‌سراهای محله در هریک از محله‌های پایتخت قرار بود تا حدی از نیاز فرهنگی شهروندان برآورده‌شود. «یزدان کچوئیان» یکی از شهروندان محله آسمان‌ها می‌گوید: «نمی‌توانیم فقط چشممان را به سرای محله بدوزیم و انتظار داشته‌باشیم همه برنامه‌های فرهنگی را برگزار کند. سرای محله در حد امکاناتی که دارد، می‌تواند کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی برگزار کند. این نکته را هم در نظر داشته باشیم که سرای محله جوابگوی نیاز جمعیت این محله نیست. تعداد کلاس‌ها و ساعت‌کاری سرای محله محدود است.» دور بودن مراکز فرهنگی از محله آسمان‌ها مشکل دیگری است که اهالی از آن گلایه دارند. کچوئیان ادامه می‌دهد: «با وجود جمعیت ۳۰ هزار نفری محله آسمان‌ها ساخت یک مرکز فرهنگی دور از انتظار نیست. محله آسمان‌ها در کنار محله‌های سپهر و فرحزاد یک کتابخانه ندارد و اهالی برای رسیدن به کتابخانه باید به میدان کاج بروند و از امکانات فرهنگی مسجد الرسول(ص) استفاده کنند. همین کافی است تا شهروندان محله پیگیر راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی باشند.» 

  • کلنگی که ۷ سال پیش به زمین خورد
محمدمهدی نثاری/دبیر شورایاری محله آسمان‌ها

«محمدمهدی نثاری» دبیر شورایاری محله آسمان‌ها می‌گوید: «محله‌هایی که طی ۳ دهه اخیر در پایتخت توسعه پیدا کرده‌اند و در واقع با معضل حاشیه‌نشینی دست و پنجه نرم می‌کنند معمولاً از نظر خدمات اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی در مضیقه هستند. این موضوع در محله آسمان‌ها بسیار پررنگ دیده می‌شود. با وجود زمین‌های بسیاری که در این محله هست و می‌توان برایشان کاربری‌های فرهنگی، رفاهی و خدماتی تعریف کرد، ولی شاهد این اتفاق نبوده‌ایم.» خواسته اهالی برای راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی از سال‌ها پیش مطرح بود. سال ۱۳۹۲ قرار شد کلنگ ساخت یک مرکز فرهنگی، مذهبی در محله زده شود. نثاری ادامه می‌دهد: «سال ۱۳۹۱ زمینی برای ساخت پروژه مسجد و مرکز فرهنگی، مذهبی‌الزهرا(س) از سوی شهرداری تهران و مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد. گودبرداری و اجرای عملیات فونداسیون مسجد همان سال انجام شد. بعد از سال ۱۳۹۲ این پروژه به دلیل کمبود بودجه متوقف می‌شود. اواخر سال ۱۳۹۸ حاج فتح‌الله دهقان، یکی از خیّران محله مبلغ ۲ و نیم میلیارد تومان برای ادامه روند پروژه هزینه می‌کند تا کار ساخت‌وساز پروژه پیش برود.» در طراحی مجموعه فرهنگی، مذهبی‌الزهرا(س) علاوه بر مسجد، مرکزی برای کلاس‌های آموزشی، کتابخانه، سالن قرائتخانه و سالن ورزشی در قالب ۳ طبقه روی زمین و ۴ طبقه زیر زمین پیش‌بینی شده‌است.  

  • امیدهای تازه

اهالی محله که به مدت ۶ سال خاموش شدن چراغ ساخت مرکز فرهنگی محله‌شان را دیدند، از اواخر سال گذشته با شنیدن صدای ساخت‌وساز در این پروژه امیدشان را از سر گرفتند. ساخت‌وساز تا جایی پیش رفت که ساختمان مسجد ساخته شد و از ابتدای محرم امسال نمازجماعت اقامه و برنامه‌های مذهبی با رعایت قوانین و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مسجدالزهرا(س) برگزار می‌شود. نثاری می‌گوید: «با گذشت ۶ ماه از ادامه فعالیت در روند ساخت، این پروژه متوقف شد.» دبیر شورایاری محله آسمان‌ها دلیل متوقف شدن پروژه را این‌طور توضیح می‌دهد: «اکنون سقف ۴ طبقه زده شده و تا مرحله سفت‌کاری پیش رفته. اما ۲ ماه است که به دلیل کمبود بودجه روند ساخت‌وساز دوباره متوقف شده. از سوی دیگر نقشه‌های معماری باید توسط کمیته رسیدگی به امور مساجد بازبینی شود تا با استانداردهای جدید ساخته شود. امیدواریم با کمک خیّران و تخصیص اعتبار از سوی شهرداری تهران ادامه پروژه را شاهد باشیم.» اهالی محله آسمان‌ها به ادامه روند ساخت‌وساز مجتمع فرهنگی مذهبی‌الزهرا(س) دل بسته‌اند و امیدوارند زودتر این گره فرهنگی در محله‌شان باز شود.

  • شهردار ناحیه ۸/زمین برای ساخت مرکز فرهنگی در محله نداریم

محله‌های آسمان‌ها و سپهر در ناحیه ۸ شهرداری منطقه ۲ واقع شده‌اند. موضوع کمبود فضاهای فرهنگی را با «قادر صادقی» شهردار ناحیه در میان گذاشتیم. صادقی با بیان اینکه تجهیز و گسترش فضاهای فرهنگی یکی از اولویت‌های شهرداری ناحیه است، می‌گوید: «برای ساخت مرکز فرهنگی باید زمین و محل مناسب در محله داشته باشیم که در محله‌ آسمان‌ها زمین برای ساخت مرکز فرهنگی جدید نداریم.» صادقی ادامه می‌دهد: «مرکز فرهنگی، مذهبی‌الزهرا(س) هم به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شود. شورایاران و اهالی محله با جدیت پیگیر پیشرفت کارهای عمرانی هستند. شهرداری ناحیه هم از هیچ حمایتی دریغ نمی‌کند.»

  • امام جماعت مسجدالزهرا(س) معتقد است با تکمیل پروژه اتفاق خوبی در محله می‌افتد/قطب فرهنگی منطقه می‌شویم

ساختمان مسجد که تکمیل شد اهالی محله توانستند از ابتدای شهریور ماه در مسجد حضور یابند و از فعالیت‌ها و برنامه‌های دینی استفاده کنند. حجت‌الاسلام «محمدمهدی ابراهیمی» امام جماعت مسجدالزهرا(س) می‌گوید: «کلاس‌های آموزش قرآن و مباحث دینی برای بانوان و آقایان در مسجد برقرار است و برای بیشتر شدن این کلاس‌های آموزشی برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت انجام شده‌است.» او ادامه می‌دهد: «مساجد صرفاً محلی برای اقامه نماز نیستند. بلکه فعالیت‌های تعلیمی، تربیتی و فرهنگی نیز باید انجام شود که مسجدالزهرا(س) نیز از این قاعده مستثنا نیست. نگاه ما این است که این مسجد با برپایی برنامه‌های ویژه بتواند قطب فرهنگی و تربیتی منطقه باشد. طوری که مخاطبان فقط از همجواران و شهروندان این محله نباشند و سایر شهروندان منطقه برای حضور در برنامه‌های شاخص مسجد و مجتمع فرهنگی‌الزهرا(س) به اینجا بیایند.» کلاس سبک زندگی اسلامی، آموزش قرآن، اصول فقه و اندیشه اسلامی به‌زودی در مسجد برگزار می‌شود.  

کد خبر 551618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha