نفیسه مجیدی‌زاده: می‌گویم: ما بدشانسیم! ما فقط یک بار نوجوانی را تجربه می‌کنیم و حالا به‌خاطر کرونا چه‌قدر سفر، مهمانی‌، تمرین‌های ورزشی و... را از دست می‌دهیم. پدرم می‌گوید: «البته دنیا همیشه برای نوجوانان آرام نبوده؛ مثلاً کودکی و نوجوانی‌ ما هم در جنگ گذشته است.»

می‌توانی وارد عکس‌ها شوی!

جنگ را کمی می‌شناسم؛ یک‌بار  همراه مدرسه به موزه‌ی دفاع‌مقدس رفته‌ام. یادم می‌آید بعضی از قسمت‌های موزه برایم آشنا بود؛ انگار قبلاً دیده بودم؛ شاید در خواب، شاید در عکس!

موزه دقیقاً بین خیال و واقعیت بود. می‌شد در یک غروب از روی پل معلق خیبر از هورالهویزه گذشت وبه عکس اصلی رسید؛ این‌جا باید حواست جمع باشد، چون ممکن است روی مین شبیه‌سازی شده بروی و صدای انفجار بشنوی! می‌شد نیمه‌شب به سنگرهای داغ خوزستان و سرد کردستان سر بزنی یا در کلاس‌های درس ویران‌شده و کوچه‌های خرمشهر، کلاس درس روی سرت آوار شود. می‌شد بخشی از پالایشگاه نفت موشک‌خورده را ببینی و در اتاق شبیه‌سازی، بمباران شوی! و هی دوست داری به عقب برگردی به کوچه‌های خرمشهر؛ اما در تالارهای روبه‌رو باز هم امکان سفر هست. نمی‌دانی در چندمین تالار از هفت تالار تودرتو قرار داری، فقط ممکن است بعد از هرپیچ‌خوردن یا بالارفتن از پله‌ای، وارد فضای تازه و متفاوتی شوی که در خواب هم نمی‌توانی ببینی.

تالار اول، تالار آستانه یا همان سرآغاز است که به سال‌های قبل از آغاز جنگ تحمیلی و وقایع انقلاب 57 تا آغاز جنگ می‌پردازد.

تالار دوم، تالار حیرت و واقعیت است؛ این‌جا کوچه‌های خرمشهر خانه‌ها نخل‌های سوخته را می‌توانی ببینی.

در تالار دفاع و سومین تالار، ساختار دفاعی کشور را می‌توان مشاهده کرد.

تالار آرامش، چهارمین تالار باغ‌موزه‌ی دفاع‌مقدس است؛ سپس به تالار شهادت و پنجمین تالار می‌رسی که به هفت مرحله تقسیم شده و شهادت را از نیت تا عروج به تصویر کشیده است.

تالار ششم، تالار پیروزی است که پیروزی‌های دلاورانه‌ی جوانان ایرانی را در روزهای جنگ به تصویر می‌کشد.

 و تالار هفتم، تالار سرانجام است. در این تالار که آخرین مرحله از هفت تالار عشق باغ‌موزه است، بازدیدکنندگان با یادمان، تصاویر، تندیس‌ها و بازمانده‌های جنگ تحمیلی مواجه می‌شوند.

این باغ‌موزه که 35‌هزار مترمربع زیربنا و 20 متر ارتفاع دارد، حاصل طراحی مهندس «ژیلا نوروزی»، دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی معماری دانشگاه تهران و تلاش گروه اوست.

جایی خوانده‌ام این موزه آتش نمی‌گیرد. آب دریاچه و جاری در باغ‌راه آن هرگز منجمد نمی‌شود. هرگز در تاریکی فرو نمی‌رود و از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در بخش‌های گوناگون آن استفاده شده است. بیرون موزه و در فضای باز، تانک‌ها، تیربارها، هواپیما، قایق‌های تندرو، ماشین‌های سوخته‌ی دانشمندان هسته‌ای و موشک‌های بلند و... قرار دارند.

این‌روزها باغ‌موزه‌ی دفاع‌مقدس مثل همه‌ی موزه‌ها تعطیل است، اما می‌توانید به نشانی iranhdm.ir بروید و فعلاً از موزه به‌صورت مجازی بازدید کنید تا این‌روزها تمام شود و بعد سری به موزه بزنید و ببینید سرزمین ما چه روزهایی را تجربه کرده است.

کد خبر 549761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha