شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت شنبه (25 خرداد) در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و به پرسش‌های آنان که اغلب در مورد سفر سولانا به تهران بود، پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام در همین ارتباط در پاسخ به پرسشی درباره این که؛ گفته می‌شود در بسته پیشنهادی 1+5 که سولانا قرار است ارائه دهد، پیش‌شرط‌‌هایی از جمله تعلیق قرار داده شده، هم‌چنین آیا سولانا قرار است با رئیس‌جمهور دیدار کند، گفت:‌ ماموریت سولانا فقط تحویل بسته پیشنهادی است و هیچ برنامه دیگری ندارد و قرار هیچ ملاقات دیگری نیز نیست.

وی افزود: پیش شرط برای توقف و یا تعلیق در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران قابل طرح نیست و بسته نیز با این رویکرد ارسال نشده است، در حال حاضر بسته تحویل شده و باید با بررسی، نظرات را در مورد بسته داد.

الهام هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از وی پرسید، شما می‌گویید بسته با رویکرد تعلیق ارائه نمی‌شود، گفت: با رویکرد تعلیق ارائه نشده است.

همین خبرنگار از الهام پرسید، اگر چنین رویکردی باشد جمهوری اسلامی ایران چگونه عمل می‌کند، که وی در پاسخ گفت: اگر وجود داشته باشد قابل طرح نیست و موضوع را متوقف می‌کند. بارها جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در این ارتباط مطرح کرده و جای توقفی در فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی نیست.

وی بار دیگر در پاسخ درخواست خبرنگاران که خواستار توضیح بیشتر درباره سفر سولانا بودند، گفت:‌ در مورد سفر سولانا همین بود که عرض کردم و دستور کاری، جز، ارائه بسته وجود ندارد.

الهام هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند سولانا در صدد است با لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ملاقاتی انجام دهد، ولی دولتی‌ها مخالف این امر هستند و سعی می‌کنند تا این ملاقات صورت نگیرد و از طرف دیگر گفته می‌شود سولانا برای ارائه اولتیماتوم به ایران سفر کرده است، گفت:‌ موضع ما نسبت به مسائل هسته‌‌ای و بین‌المللی، موضع روشن نظام است و اختلافی بین قوا وجود ندارد و در واقع حرکت بر اساس رویکرد و سیاست جامع نظام صورت می‌گیرد و اختلافی نیست. متاسفانه روشی که بدخواهان به دنبال آن هستند این است که این گونه القا کنند بین مسئولان شکاف وجود دارد یا این که شکاف ایجاد کنند و بگویند در مواضع مسئولان جمهوری اسلامی در این ارتباط اختلاف و تفاوت وجود دارد؛ در صورتی که مواضع مشترک است و همه، سیاست‌های قطعی نظام را پیش می‌برند.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دوم گفت: چنین تلقی‌ای درست نیست و در واقع چنین تلقی‌ای وجود ندارد؛ چرا که آن‌ها در جایگاهی نیستند که بخواهند با چنین ادبیاتی صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز در جایگاهی نیست که کشورهایی بخواهند با این ادبیات با آن صحبت کنند و چنین برداشتی که بسته حاوی چنین پیامی باشد، وجود ندارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که این کشورها به دنبال قبول واقعیت حرکت کنند و حقوق ملت ایران را بپذیرند، اظهار کرد: آن‌ها چاره‌ای ندارند جز این که به این واقعیت تن بدهند و باید پیشنهادها و مواضع آن‌ها مبتنی بر درک از این واقعیت باشد. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌‌ای برخوردار است و در چارچوب آژانس و قانون حرکت می‌کند، فعالیت‌هایش روشن و شفاف است و بارها مواضع خود را در این ارتباط به صورت صریح اعلام کرده است .

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که، برخی می‌گویند سولانا درخواست کرده بود در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کند و پیامی بدهد و از طرف دیگر خواسته بود با خبرنگاران گفت‌وگو کند، اما گویی با این درخواست‌ها مخالفت و او مجبور شده مصاحبه مطبوعاتی خود را در سفارت آلمان برگزار کند، گفت:‌ با توجه به پی‌گیری‌ای که گروه 1+5 برای ارائه بسته توسط سولانا داشت، ما نیز با سفر وی موافقت کردیم و ماموریت وی ارائه بسته بود، چارچوب کاری این بوده است که بسته را وی تحویل بدهد.

کاهش 30 درصدی قیمت مسکن در شهرستان‌ها

 سخنگوی دولت در این نشست خبری هم‌چنین با اشاره به گزارشی که هفته قبل در مورد برنامه‌های دولت در زمینه مسکن ارائه کرد، گفت:‌ موضوع مسکن در دستور کار دولت است و گزارشی که از شهرستان‌ها به ما رسیده بیانگر این است که قیمت مسکن در برخی شهرستان‌ها تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است. همان‌طور که گفتم دولت سیاست خود را در زمینه ساخت و ساز مسکن در چارچوب گزارشی که اعلام کردم دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته بیش از یک میلیون پروانه ساخت مسکن دادیم و این غیر از مسکن مهر است. در مورد مسکن مهر نیز همان‌طور که در گزارش گفتم نزدیک به یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی آماده واگذاری است و حدود 400 هزار واحد زمین آماده‌سازی شده است که ان‌شاءالله ساخت مسکن در آن‌ها شروع می‌شود. وی افزود: ‌سهم بانک‌ها در مورد وام مسکن نیز مشخص شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

الهام گفت: زیرساخت‌های مربوط به سامانه اطلاعاتی مربوط به مسکن نیز آماده است و بعد از تکمیل این سامانه اطلاعاتی نقل و انتقال‌ها در زمینه مسکن در این سامانه ثبت و بر اساس این برنامه اطلاعات مربوط به مسکن در این سامانه متمرکز می‌شود. از آذرماه نیز از نقل و انتقال‌هایی که بیش از دو واحد در طول سال باشد مالیات به نرخ واقعی گرفته می‌شود.

وی همچنین با اشاره به این‌که، لوازم مسکن پیش ساخته و ارزان نیز در حال تهیه است و در این ارتباط سرمایه‌گذاری شده است، گفت: امیدواریم نتایج این اقدامات را در آینده نزدیک در ارتباط با مسکن شاهد باشیم.

الهام گفت:‌ تورم وارداتی بر روی اقلام و ارزاق عمومی مقداری تاثیر گذاشته و با توجه به سیاست اتخاذ شده از سوی دولت و لایحه‌ای که دولت در این ارتباط به مجلس داده است، به زودی این فشار خارجی و بیرونی تورم از روی کالاها برداشته می‌شود و منحنی تورم به صورت برگشتی عمل می‌کند؛ در واقع امید است با تصویب این لایحه این فشار برگشت پیدا کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نفت در سطح جهانی باعث افزایش تورمی شده و اثراتی را نیز بر زندگی عمومی گذاشته است. معتقدیم درآمد ناشی از این تورم باید برای مردم هزینه شود و ما در واقع یکی از راه‌هایی که برای جبران یارانه‌ها داریم از این طریق است. امیدواریم با همکاری مجلس و تصویب هرچه زودتر این لایحه شاهد بازگشت این تورم بیرونی باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تغییر ده استاندار در هفته آینده خطاب به خبرنگار سوال کننده به شوخی گفت:‌ چرا ده تا ... پس چند تا. خبرنگار گفت: این مساله مطرح شده ‌و ما می‌خواهیم تایید یا تکذیبش را از شما بگیریم.

الهام جواب داد: این روش بدی است که برخی سایت‌ها این‌گونه مسائل و گمانه‌زنی‌ها را مطرح می‌کنند و برخی رسانه‌ها نیز آن را دامن می‌زنند؛ گویی برخی به دنبال ایجاد نگرانی و مشکل در نظام اجرایی هستند که این‌گونه خبرها را با تحلیل‌های بی‌پایه و اساس مطرح می‌کنند. بارها اعلام کرده‌ایم که تصمیمات خود را با مردم به صورت شفاف در میان می‌گذاریم.

وی تاکید کرد: این‌که برخی سایت‌ها مطلبی را از منابع مبهم مطرح می‌کنند، روش بدی است و توصیه می‌شود چنین اقداماتی صورت نگیرد. مدیران باید کار خود را با قوت انجام دهند. همان‌طور که می‌دانید دولت نیز میثاق‌نامه‌ای با مدیران خود در راستای خدمت به مردم بسته است و اصل کار کردن و خدمت به مردم است و رسانه‌ها نباید به مسائل بی‌مبنا و بی‌پایه دامن بزنند.

 مساله پالیزدار ربطی به دولت ندارد

سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی در مورد سخنان عباس پالیزدار پرسید و این که گفته می‌شود وی با دولت ارتباط داشته است، گفت: ‌موضوع پالیزدار، هیچ ربطی به دولت و صحبت‌هایی که آقای احمدی‌نژاد درباره مبارزه ریشه‌ای با مفاسد دارند، ندارد، ما معتقدیم این وسیله‌ای برای لوث کردن مبارزه صحیحی است که رئیس‌جمهور دنبال می‌کند، این روش‌ها مورد تایید دولت نیست و حتی ما معتقدیم مشکوک است و دستگاههای دولتی نیز این مساله را دنبال می‌کنند.

وی هم‌چنین گفت: دستگاه‌های قضایی نیز طبق قانون به مساله رسیدگی می‌کنند و دستگاه اطلاعاتی نیز آن چه را برای افکار عمومی مناسب تشخیص دهد، اطلاع‌رسانی می‌کند.

الهام ادامه داد: ما معتقدیم چنین شیوه‌هایی شیوه درستی نیست، دولت این روش‌ها را درست نمی‌داند و حتی مخل می‌داند و ممکن است این موضوع برای لوث‌کردن مبارزه‌ی اصولی و مبنایی صورت گرفته باشد.

وی در ادامه هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی پرسید، جواب بسته پیشنهادی1+5 که توسط سولانا ارائه شده چه موقع داده می‌شود، شما می‌دانید محتوای این بسته چیست و گفته می‌شود در بسته بحث تعلیق مطرح شده است، گفت: اگر می‌دانستیم محتوای بسته چیست که به آن گفته نمی‌شد «بسته»، گفته می‌شد «گشوده». همان‌طور که گفتم باید بسته پیشنهادی بررسی شود و ما اطلاعی از محتوای بسته نداریم، به خاطر این باید اجازه داد بعد از این که بسته ارائه شد، پیشنهادهای آن بررسی شود. اگر بحث تعلیق در بسته مطرح باشد مطمئنا نمی‌تواند در دستور کار باشد، اما برداشت و استنباط این است که بسته پیشنهادی حاوی یک سری پیشنهادات فراتر از این موضوع است.

سخنگوی دولت افزود: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود را بر اساس قوانین پیش برده و بر حقوق مسلمش تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی هر پیشنهادی را که در چارچوب قوانین بین‌المللی و منافعش باشد، بررسی می‌کند.

وی هم‌چنین گفت:‌ در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم چه زمانی جواب بسته را می‌دهیم، از طرف دیگر همان‌طور که می‌دانید جمهوری اسلامی ایران نیز بسته پیشنهادی‌ای مطرح کرده و ما نیز منتظر پاسخ آن‌ها هستیم، از طرف دیگر بسته پیشنهادی آن‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که، پارلمان اروپا پیشنهاد کرده پرونده هسته‌‌ای ایران از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگردد، گفت:‌ ما بارها گفته‌ایم جوامع اروپایی باید به سمت قبول واقعیت حرکت کنند و این نشانه‌ای است که پارلمان اروپا به این سمت حرکت می‌کند. ما بارها گفته‌ایم جایگاه موضوع هسته‌‌ای ایران در آژانس است و کشورها باید فعالیت‌های هسته‌یی خود را در چارچوب مقررات آژانس پیش ببرند، حتی ما گفته‌ایم کسانی که تحت پوشش آژانس نیستند ولی از زرادخانه اتمی برخوردار هستند، باید نظارت آژانس را بپذیرند.

وی ادامه داد: ما مساله مطرح شده را یک گام اولیه و مثبت می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم دیگر افرادی که فشار می‌آورند و می‌خواهند در مسائل حقوقی تاثیرگذار باشند، این را بپذیرند که در حل مسائل نظام حقوقی عادلانه می‌تواند کمک کند؛ یک نظام حقوقی عادلانه می‌تواند به رفع نگرانی‌ها کمک و از سوء استفاده برخی قدرت‌ها از ابزارهایی که در اختیار دارند جلوگیری کند.

دکتر الهام هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به بحث تحریم‌های مطرح شده به نظر می‌رسد برخی از صنایع بخش خصوصی در بخش واردات و صادرات دچار مشکلاتی شده‌اند اظهار داشت: سیاست دولت حمایت از تولید است و ما در وسعت جهانی یک میدان باز داریم و در معادلات محدودیتی نداریم؛ البته عده‌ای به دنبال آن بوده‌اند که استشهاد بیاورند ولی این جور نیست که دنیا در قبضه آنها باشد .

وی گفت:‌ کشورهایی که این فشارها را می‌آورند از این عدم معامله و فشارها، خود بیشترین آسیب‌ها را می‌بینند و صنایع و بخش‌های تولیدی آن‌ها نیز از این وضعیت گریزان هستند. الهام افزود: ما نگرانی‌ای از این بابت نداریم و فرصت انتخاب گسترده‌ای را پیش رو داریم، همان‌طور که گفتم دولت از صنایع، دفاع می‌کند و افزایش تولید و اشتغال از سیاست‌هایش است .

سخنگوی دولت هم‌چنین اظهار کرد:‌ در حوزه تسهیلات بانکی نیز ما سهم بنگاه‌های زودبازده را مشخص کردیم و بانک‌ها آن را به زودی اجرا می‌کنند، فصل اعطای تسهیلات نیز به زودی آغاز می‌شود و اگر برخی بنگاه‌ها که وارد عرصه شده‌اند از این بابت نگرانی داشته‌اند نگرانی آن‌ها به زودی رفع می‌شود؛ چرا که پرداخت‌ها به زودی شروع می‌شود. وی گفت:‌ صنایع ما از نظر تعاملات بانکی و بنگاه‌های زودبازده اقتصادی نیز از نظر تسهیلات نباید نگرانی داشته باشند.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره اعلام آمادگی گروه‌های فلسطینی برای انجام مذاکره گفت:‌ ما بر حقوق مردم فلسطین تاکید داریم و امیدواریم تمام گروه‌های فلسطینی بر اساس حفظ این حقوق و مبارزه با اشغال و اشغال‌گری با یکدیگر به یک تعامل سازنده برسند و وفاقی بین آنها در جهت تامین حقوق مردم ایجاد شود. ما معتقدیم مذاکره در راستای تامین حقوق مسلم مردم و صلح و آرامش واقعی یک رویکرد مثبت است، لیکن اساس راهکارها باید ایجاد دولت مبتنی بر آرای مردم و برگزاری یک رفراندوم با حضور تمام فلسطینی‌ها باشد.

الهام در در پاسخ به پرسشی درباره سخنان تهدیدآمیز برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد ایران گفت:‌ در مورد آمریکا من شما را متوجه این صحبت امام(ره) می‌کنم که می‌فرماید: این رژیم یک رژیم تروریست به ذات دولتی است و سیاست‌اش تهدید و ارعاب است.

وی گفت: ‌ماهیت این رژیم ارعاب و تهدید است و این که در مجامع بین‌المللی نگرانی ایجاد و با هجوم و غارت مشکل صنایع نظامی خود را حل و کشورها را غارت کند، ولی سیاست‌های این رژیم شکست خورده است و ما نتیجه این سیاست‌ها را در عراق، ‌افغانستان، لبنان و فلسطین می‌بینیم؛ از این رو این گونه تهدیدها تاثیری بر فرهنگ مردم ما ندارد، مردم ما به واقعیت‌ها آگاه هستند و در واقع این تهدیدها اثرات معکوس می‌گذارد، جهانیان نیز با واقعیت‌ها آشنا شده‌اند و هر چه آمریکا از این روش استفاده کند و رژیم اشغالگر قدس نیز چنگ و دندان نشان دهد، باید بدانند که اثرات معکوس می‌گذارد.

سخنگوی دولت افزود: رژیم آمریکا را سیاست کنترل‌شده سرمایه‌داری پنهان هدایت می‌کند و ما امیدواریم هر چه زودتر سردمداران آمریکایی به واقعیت‌ها واقف شوند و بدانند دوران تسلط و زورگویی گذشته است و باید به فرهنگ کشورها احترام گذاشت و تعامل عادلانه با جهان داشت؛ یعنی به واقعیت‌ها پی ببرند.

وی گفت:‌ مسائلی مانند انتخابات در آمریکا مساله ما نیست، آن‌چه برای ما مساله است اصلاح روش‌ها ،‌ رویکردها و تغییر افکار سردآمداران آمریکایی است؛ آن‌ها در واقع با تفکرات نادرست خود می‌خواهند جهان را مدیریت کنند، در حالی که در مدیریت کشور خود نیز مشکل دارند.

الهام در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که، تورم و مشکل در کشور وجود دارد ولی گویی دولت این تورم را به دشمنان نسبت می‌دهد، در حالی که مردم به واقع دچار تورم هستند و از این مساله در فشارند، گفت:‌ بحث تورم را باید جامع و واقع‌بینانه دید، دولت هیچ وقت با این نگرش با مسائل برخورد نکرده، این فضای تبلیغاتی منفی است که برخی دامن می‌زنند و شاید به دنبال آن هستند که واقعیت‌ها مکتوم بماند.

وی با بیان این‌که دولت سعی کرده در تمام تصمیم‌گیری‌ها منافع مردم را در اولویت قرار دهد، گفت: ‌بخشی از تورم ناشی از تورم جهانی است که قابل انکار نیست و ما آن را در کشورهای همسایه نیز می‌بینیم و همه کارشناسان قبول دارند، البته بخش فتنه و فساد را نیز نمی‌توان انکار کرد، در این مورد سرنخ‌هایی وجود دارد و پرونده‌هایی در دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی در حال پی‌گیری است، عده‌ای از منابع بانکی سوءاستفاده و سعی کردند بر بازار تاثیر بگذارند. عده‌ای نیز با تبلیغات بیگانگان و جنگ نرم آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از این موضوع بهره بگیرند که البته این تجربه‌ای شکست‌خورده است، ولی گویا آن‌ها علاقه‌مند هستند این تجربه را بارها تکرار کنند.

الهام گفت:‌ سیاست دولت تاکید بر مهار تورم و هدایت منابع بانکی بوده است. وی افزود: از 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات موجود، شش هزار میلیارد تومان آن برای بنگاه‌های زودباده اقتصادی اختصاص داده شده و روی این مساله نیز کنترل دقیق می‌شود؛ چنان‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد این بنگاه‌ها به سمت تولید و اشتغاال حرکت کرده‌اند، ولی می‌بینیم برخی تمرکز خود را روی این شش هزار میلیارد تومان گذاشته‌اند و می‌گویند این مساله باعث ایجاد تورم است؛ در حالی که همان‌طور که گفتم این بنگاه‌های زودبازده به سمت تولید و اشتغال حرکت کرده‌اند. وی افزود: شاید یک جریان نمی‌خواهد مشکلات اصلی کشور حل شود .

الهام هم‌چنین گفت:‌ دولت تمام توان خود را برای حل مشکلات به کار می‌برد و از راه حل‌های مناسب از جمله مراقبت‌های نرم افزاری و تقویت یارانه‌ها در این ارتباط استفاده می‌کند.

الهام در ادامه گفت‌وگوی با خبرنگاران هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که، آقای لاریجانی پیشنهاد کرده کمیته مشترک دولت و مجلس برای حل مسائل تشکیل شود، گفت: همکاری یک اصل در ارتباط بین قواست و سیاستی است که دولت دنبال می‌کند، رهبری نظام نیز در این مورد تمام قوا را ارشاد کرده و قوا برای پیشبرد اهداف نیازمند این تعاملات هستند؛ البته این تعاملات باید با حفظ استقلال و اختیار باشد، هم‌چنین همان‌طور که مقام معظم رهبری در پیام خود مطرح کردند در مسائل داخلی و بین‌المللی دولت محور است، چرا که عمده کار کارشناسی در دولت انجام می‌شود و کاری که از دولت به مجلس ارائه می‌شود، جنبه کارشناسی قوی دارد و این عقبه کارشناسی می‌تواند در اختیار مجلس نیز باشد؛ البته این دو نهاد می‌توانند این عقبه کارشناسی را به یکدیگر متصل کنند و با رعایت قوانین تعامل سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشد.

سخنگوی دولت در پایان گفت: ما از این امر استقبال می‌کنیم و چشم‌انداز خوبی را در این ارتباط برای تسریع در امور و حل مشکلات مردم می‌بینیم و امیدواریم قوا با همگرایی قدم‌های محکم‌تری برای حل مشکلات بردارند.

کد خبر 54897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز