شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت با تایید خبر تغییر وزیر راه و ترابری گفت که به احتمال زیاد یکی از معاونان رحمتی، سرپرستی این وزارتخانه را به عهده می‌گیرد.

به گزارش ایسنا غلامحسین الهام شنبه (22 تیر) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اخبار مربوط به بازنشستگی وزیر راه و ترابری و احتمال تغییر وی اظهار کرد: در مورد تغییر و تحولات، باز هم تاکید می‌کنم که در دولت، خدمت به مردم اصل است و همه خدمتگزاران در تمام عرصه‌ها به عنوان یک کارگزار ملت باید تکلیف و وظیفه خود را انجام دهند، اصل و مهم این موضوع است و برای حسن انجام این امر ممکن است در دولت تغییرات و جابجایی‌هایی صورت گیرد و نیروهای جدیدی اضافه شود، هم‌چنین از نیروهای قبلی در جای دیگر استفاده شود. سخنگوی دولت هم‌چنین گفت که احتمالا فردی از مجموعه وزارت راه و معاونان وی به عنوان سرپرست انتخاب خواهد شد.

معرفی وزیر اقتصاد

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که به نظر می‌رسد فرصت قانونی دولت برای معرفی وزیر اقتصاد رو به اتمام است، در حالی که مجلس نیز در تعطیلات به سر می‌برد، گفت: مجلس در جمهوری اسلامی هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود و اکنون در یک تنفس به سر می‌برد و همیشه فعال است. الهام با بیان این که معرفی وزیر جزو وظایف رئیس‌جمهور است، اظهار کرد: این فرصت هنوز تمام نشده و طبق اختیارات رئیس‌جمهور سه ماه فرصت دارد، که این فرصت هنوز باقیست و مطمئنا این کار در زمان قانونی صورت می‌گیرد.

رای اعتماد مجدد از مجلس

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با توجه به تغییر وزیر راه، برخی تحلیل‌گران معتقدند چون تعداد زیادی از وزرا تغییر کرده‌اند، دولت باید رای اعتماد دوباره از مجلس بگیرد، گفت: این حکم قانون اساسی است که اگر تغییرات به نصف رسید، دولت رای اعتماد مجدد کسب کند و نه تحلیل، اما هنوز تغییرات کابینه به نصف نرسیده است، از این رو موضوعیت ندارد که در حال حاضر در این ارتباط صحبت کنم.

وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این که در بین حقوقدانان در مورد این مسئله که این تغییرات باید به نصف برسد یا بیش از نصف اختلاف نظر است، نظر شما به عنوان یک حقوقدان چیست؟ گفت: این تغییرات باید به نصف برسد. الهام از خبرنگاران پرسید چند تا وزیر داریم که خبرنگاران پاسخ دادند، بیست و یکی، الهام به شوخی گفت: باید ده و نصفی از آنها تغییر کند. الهام تصریح کرد که این تغییرات باید به 11 مورد برسد.

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش خبرنگاری که آیا در این تغییرات باید مرحوم کریمی راد، وزیر فقید دادگستری را نیز محسوب کنیم که پس از فوتش به ناگزیر وزیر جدید انتخاب شد؟ گفت: این امر نیز شامل تغییرات می‌شود؛ تغییرات شامل جابه‌جایی یا هر اتفاق دیگری مثل موردی که ذکر شد، هست.

الهام همچنین گفت: تغییر در دولت مسئله مهمی نیست، مهم رویکردی است که بر تغییرات حاکم است و برای ما تعالی و پیشرفت و خدمت‌رسانی یک اصل است؛ از این رو باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود، به نحو احسن استفاده کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی ادامه فعالیت استاندار قبلی ایلام علی‌رغم تعیین استاندار جدید از سوی هیات دولت گفت: استاندار پیشنهادی و مورد تصویب دولت اعلام کرده است که در حال حاضر آمادگی پذیرش این سمت را ندارد و از این امر منصرف شده است به همین دلیل استاندار قبلی همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد و وزارت کشور به دنبال بررسی‌های خود در این زمینه است.

الهام درباره تغییر استانداران خاطرنشان کرد: تغییرات در راستای خدمت‌رسانی به مردم و پیشبرد برنامه‌های دولت است و آن‌چه که اصالت دارد خدمت و پویایی است.

وی درباره اخباری مبنی بر انگشت‌نگاری از دانشجویان ایرانی که برای سفر به عربستان رفته بودند، گفت: گزارشی در این خصوص نداریم و باید این مساله را سازمان حج و زیارت در چارچوب وظایف پیگیری کند.

پیش‌شرط در مذاکرات هسته‌ای نداریم

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال طرح تعلیق در مذاکرات ایران با کشورهای 5+1 علی‌رغم منتفی شدن آن در پیش مذاکرات گفت: در مذاکرات ما پیش شرطی را قبول نکردیم و اگر قرار باشد پیش شرطی مشخص شود، تعیین کننده پیش شرط جمهوری اسلامی است و ما هم در این مساله اقدامی نکرده‌ایم. هیچ کس هم نمی‌تواند موضوعی را بر ما تحمیل کند، موضع ما در این ارتباط تغییری نکرده و بر اساس گفت‌وگوی عادلانه و برابر است. هیچ اقدامی در جهت محرومیت ایران از حقوقش قابل قبول و قابل بحث نیست و مدعیان این مساله نیز متوجه این موضوع شده‌اند که چنین حر ف‌هایی غیرمنطقی است و گام‌هایی در جهت پیگیری در فضای عاقلانه برداشته‌اند.

سخنگوی دولت همچنین با بیان این‌که؛ این مذاکرات ابتدایی برای مشخص شدن نحوه مذاکرات و پیشبرد مذاکرات است، گفت: در واقع دستورکار این مذاکرات بحث در مورد شیوه پیشبرد مذاکرات است و ما معتقدیم بحث بر مبنای مشترکات دارای پایه عقلانی است و می‌تواند اساس مذاکرات واقع شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ایجاد کمیسیون ویژه در مجلس برای طرح تحول اقتصادی دولت گفت: اساس بر همکاری و تعامل تمام دستگاه‌ها و قواست و برای اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی نیاز به همکاری و عزم ملی مجلس، قوه قضائیه و نخبگان کشور داریم. همه باید در این راستا همکاری کنند. ما از این همکاری‌ها استقبال می‌کنیم. گزارش جامعی در این ارتباط به مجلس دادیم و در سطح نیاز این تبادل گزارش‌ها و رایزنی‌ها ادامه پیدا می‌کند و این‌که مجلس چگونه برنامه‌ریزی می‌کند در اختیار مجلس است. این‌که کمیسیون ویژه در این ارتباط تشکیل دهد، تصمیم داخلی مجلس و در این جهت نفس همکاری و همفکری برای تحقق برنامه ملی مهم است.

وی تصریح کرد: البته در حوزه اجرا باید چارچوب‌های قانونی رعایت شود و آن‌چه که وظایف مجلس و دولت است در قانون مشخص است و باید مرزها در این ارتباط حفظ شود و مبنای این کار تداخل اختیارات نیست. اصل همکاری‌ها مناسب و خوب است ولی نباید تداخل اختیارات ایجاد شود و در واقع همکاری‌ها باید با حفظ اختیارات صورت بگیرد.

الهام همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر خبر کشته شدن منصور جوکار در درگیری‌هایی روزگذشته شمال پاکستان و اقدام ایران در این ارتباط گفت: همکاری ما با پاکستان در مورد مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم همکاری خوبی است و این همکاری‌ها باعث شد که به گروه تروریستی عبدالمالک ریگی آسیب‌های جدی وارد شود و اقدامات اخیر آن‌ها نیز ناشی از این آسیب‌هاست و دستگاه‌های مربوطه باید این مساله را با کسب اطلاعات دقیق پیگیری کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: حفظ امنیت شهروندان ایرانی در هر کجا موضوع جدی برای ماست و ما از ابزارها و امکانات خود برای جلوگیری از این‌گونه حوادث استفاده می‌کنیم و این مساله را هم باید دستگاه‌های امنیتی و مربوطه با اطلاعات جامعی که کسب می‌کنند، دنبال کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تکرار مواضع گروه جی 8 در مورد فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران علی‌رغم این‌که جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در ارتباط با نامه وزرای خارجه کشورهای 5+1 اعلام کرده است، گفت: موضع روشن ما در ارتباط با این موضوع تغییری نکرده است. ما در شرایط عادلانه آماده مذاکره هستیم. تحمیل را نمی‌پذیریم و فکر می‌کنیم گام‌هایی در جهت حرکت عقلایی از سوی آن‌ها برداشته شده است و موضع رفتار عادلانه، برابر و منطبق با معیارها و قانون می‌تواند در روند مذاکرات پایه باشد و در حقیقت مذاکرات را تقویت کند و اگر بخواهند در این جهت بداخلاقی کنند و از این مسیر خارج شوند آن‌که زیان می‌بیند ما نیستیم.

شایعه حمله رژیم صهیونیستی 

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آن‌چه گزارش‌های رسیده مبنی بر این که رژیم صهیونیستی قصد دارد از طریق نقض حریم هوایی عراق به جمهوری اسلامی صدماتی وارد کند، خوانده شد، گفت: گزارش تایید‌ شده‌ای در این ارتباط نداریم، البته طبیعی است که رژیم اشغالگر قدس با توجه به مشکلاتی که دارد قادر به اقدام تجاوزگرانه نیست، هم‌چنین قدرت جمهوری اسلامی و توان بازدارنده ما اجازه این اقدام را به این رژیم نمی‌دهد و این گونه اقدامات نمی‌تواند رژیم اشغال‌گر قدس را از مشکلاتی که با آن دست به گریبان‌ است، نجات دهد.

وی افزود: این رژیم از درون رو به اضمحلال است و خوی تجاوزگری و فقدان مشروعیت از جمله مشکلات درونی آن است، این مشکلات باعث می‌شود این رژیم از درون متلاشی شود و به سمت اضمحلال برود؛ از این رو این تلاش‌ها نمی‌تواند تاثیری در حفظ موجودیت رژیمی با چنین خصلت‌هایی داشته باشد. 

تغییرات قیمت مسکن

 در ادامه خبرنگاری خطاب به الهام گفت؛ شما چندی پیش از کاهش 30 درصدی قیمت مسکن در برخی شهرستان‌ها خبر داده بودید، ولی پیگیری‌های میدانی ما این امر را چندان تایید نمی‌کند و حتی استاندار تهران نیز این مساله را تایید نکرده و کاهش 10 درصدی قیمت مسکن را در تهران اعلام کرده است. الهام خطاب به این خبرنگار گفت: شما کجا مطالعه میدانی کردید که خبرنگار گفت: بر اساس سفرهای استانی که انجام دادیم. الهام مجددا خطاب به این خبرنگار گفت: در چند جا این مطالعه میدانی انجام شده و جامع آماری شما چقدر است؟ سخنگوی دولت همچنین گفت: اطلاعاتی که در این ارتباط کسب کرده‌اید، برای ما بفرستید تا ما از آن استفاده کنیم.

وی با بیان این توضیح که اعلام کرده است کاهش قیمت مسکن را تا 30 درصد داشته‌ایم، افزود: استاندار تهران در واقع کاهش 10 درصدی در تهران را تایید کرده است. ما نیز اعلام کردیم این کاهش قیمت در برخی مناطق صورت گرفته و اگر شما این امر را در سراسر کشور دنبال کنید، پی خواهید برد که این آمار واقعیت دارد، شما با یک بررسی مجدد متوجه این مساله خواهید شد.

الهام افزود: با برنامه‌ریزی که دولت انجام داده، ان‌شاءالله روند کاهش قیمت مسکن پیش خواهد رفت و انتظار ما این است که در برابر این روند رو به کاهش، موانع روانی ایجاد نشود، البته این روند با سرعت برنامه‌ریزی که ما انجام داده‌ایم، متوقف نخواهد شد و وضعیت مسکن به وضع متعادلی می‌رسد، هم‌چنین به نفع مردم است که واقعیت‌ها را برای آن‌ها گزارش کنیم.

وی گفت: در برخی گزارش‌های رسانه‌ای که حتی تلاش کرده‌ بودند واقعیت را جلوه ندهند و با این رویکرد رفته بودند که این کاهش قیمت درست نیست، باز هم در متن گزارش مواجه می‌شدیم با این که در برخی جاها شاهد کاهش قیمت مسکن بوده‌ایم؛ چنان‌که علارغم تلاشی که شده بود تا گزارش منفی باشد، ولی بیان شده بود که این کاهش وجود داشته و در واقع کاهش تا 30 درصد در بعضی از مناطق واقعیت دارد.

پیمام ایران در رزمایش‌های اخیر

دکتر الهام در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که پیام ایران در رزمایش اخیر چه بود گفت: مساله اول این است که اقتضای وظایف نیروهای مسلح است که در راستای حفظ آمادگی‌های خود رزمایش‌ انجام دهند و در واقع آمادگی خود را تمرین کنند و این رزمایش‌ها ابزاری برای حفظ آمادگی‌های رزمی و اقتضای نیروی مسلح است.

وی افزود: نکته دیگر این است که در این رزمایش‌ها سلاح‌ها و فناوری‌های در اختیار نیروهای مسلح که با جهاد سازندگی که در این نیرو‌ها صورت گرفته حاصل شده، آزمایش می‌شود، ولی در واقع این‌ها آزمایش دفاعی است.

وی گفت: این یک بخش اندک از قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی است که در خدمت صلح، آرامش و ثبات در کل منطقه است و جلو هر تعرض و سلب امنیتی را از هر کسی می‌گیرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: جمهوری اسلامی تهدید نیست، ولی قدرت بزرگی است و این قدرت را در خدمت صلح، ثبات و ایجاد عدالت در منطقه به کار می‌گیرد و همان‌طور که بارها گفته‌ایم، جمهوری اسلامی تهدید نیست و تهدیدپذیر نیز نیست؛ از این رو کسانی که فکر می‌کنند با تهدید نظام می‌توانند مردم ایران را از مواضع به حق خود وادار به عقب‌نشینی کنند، اشتباه می‌کنند و در واقع این تجربه تلخ شکست خورده است.

وی با بیان این که این رزمایش تجلی بخشی از قدرت بازدارندگی و دفاعی جمهوری اسلامی است گفت: تحلیل ما از جمیع جهات این است که حمله یا تعرض علیه جمهوری اسلامی حماقتی است که عوارض آن گریبانگیر همه می‌شود؛ از این رو تصور نمی‌کنیم یک جنون و بی‌عقلی در عرصه نظامی تحقق پیدا کند و شدنی باشد. آن‌ها قدرت این کار را ندارند، مواضع آمریکایی‌ها نیز نشان داده است که مسیر عقلایی را دارند پیدا می‌کنند تا آن را طی کند.

خروج توتال از ایران

الهام هم‌چنین در پاسخ به پرسش همین خبرنگار که گفت، گفته می‌شود شرکت توتال فرانسه قصد خروج از بازار سرمایه‌گذاری در ایران را دارد و آیا جایگزینی برای آن پیدا کرده‌اید؟ با رد چنین مساله‌ای گفت: حتی گزارش‌هایی آمده که در نشستی که در ارتباط با انرژی در اسپانیا برگزار شده بود یکی از مدیران برجسته این شرکت گزارشی در مورد سرمایه‌گذاری در منطقه به ویژه در مورد جمهوری اسلامی داده و بر اهمیت سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرده‌ است. وی در ادامه همچنین گفت: سرمایه‌گذاران مختلفی آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

الهام با بیان این که ما به تنهایی نیز قدرت اداره صنعت نفتمان را داریم و در واقع در این ارتباط برنامه‌ریزی داریم و می‌توانیم بدون سرمایه‌گذاری خارجی صنعتمان را اداره کنیم، اظهار کرد: توان داخلی ما پاسخگوست، هم‌چنین نیاز بین‌المللی مانع از این می‌شود که کسانی بخواهند از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شوند و چنین اتفاقی نیز نیفتاده است.

تشریح مصوبات اخیر شورای مسکن

 الهام هم‌چنین در ابتدای گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به تشریح دو مصوبه اخیر شورای مسکن پرداخت.

وی در تشریح این دو مصوبه اظهار کرد: شرکت‌ها و موسساتی که صد درصد سهام آنها در اختیار دولت است مکلف هستند اراضی در اختیار خود را به صورت رایگان واگذار کنند.

 سخنگوی دولت افزود: در راستای مصوبات جدید شورای مسکن، 430 هکتار اراضی در اختیار وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی شناسایی شده و به صورت رایگان در اختیار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: بخشی از این واگذاری در چارچوب طرح مسکن مهر رضا (ع) صورت می‌گیرد و در این زمینه اولویت با کارمندان آن موسسات، نهاد‌ها، و وزارتخانه‌هاست.

سخنگوی دولت هم‌چنین اظهار کرد: مصوبه دیگر شورای مسکن حمایت از واحدهای اجاره‌ای است و بر این اساس کسانی که می‌توانند واحد مسکونی با قیمت ارزان برای اجاره در اختیار مردم قرار دهند از هر گونه حمایت دولتی برخوردار خواهند بود.

وی ادامه داد: دولت در این راستا برای 92 هزار واحد تسهیلات فراهم کرده است و وام‌های مسکن هم تقسیم‌بندی شده که توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد . وزارت مسکن نیز بانک‌های عامل در این زمینه را مشخص و اعلام می‌کند.

کد خبر 57765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز