همشهری آنلاین: کسانی که دست کم دو واحد مسکونی خالی دارند موظفند طی شش ماه یا اجاره دهند و یا بفروشند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی دولت گفت: بر اساس مصوبه کارگروه مسکن، اشخاصی که مالک حداقل دو واحد مسکونی خالی باشند باید در مدت شش ماه، آن را بفروشند یا اجاره دهند و یا خانواده خود را در آن ساکن کنند.

غلامحسین الهام شنبه (اول تیر) در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بر اساس مصوبه دیگر دولت همه شرکت‌ها و مؤسسات دولتی موظفند همه املاک و مستغلاتی را که در اختیار دارند در مدتی که دولت تعیین کرده است برای فروش عرضه کنند.

الهام تصریح کرد: از این پس املاک و مستغلات سازمان‌های دولتی به صورت بلوکه نمی‌مانند و وارد بازار می شوند.

وی همچنین با اشاره به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که هفته گذشته رئیس جمهور ابلاغ کرد گفت: بر اساس ماده ۱۵ این قانون وضع مالیات بر اراضی بایر با کاربری مسکونی در محدوده شهرهایی که دولت تعیین می‌کند سالانه مشمول مالیات به نرخ ۱۲ درصد بر مأخذ ارزش معاملاتی می‌شود و مالکان این اراضی مکلفند مالیات‌های خود را همه ساله با تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا آخر اردیبهشت ماه پرداخت کنند.

الهام افزود: شهرداری‌ها نیز موظفند از هم اکنون در مدت شش ماه اراضی بایر با کاربری مسکونی مشمول ماده یاد شده را در محدوده شهرداری‌های خود شناسایی و آنها را به حوزه‌های مالیاتی محل اعلام کنند.

وی با اشاره به ماده ۱۶ این قانون نیز گفت: بر اساس این ماده قانونی تولید مسکن برای گروه‌های کم درآمد و همچنین در بافت‌های فرسوده شهرها مشمول تخفیف ۵۰ درصدی عوارض هزینه‌های ساخت، تراکم و همچنین تقسیط عوارض خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: دولت باید به برنامه‌ریزی و تولید و تأمین مصالح مورد نیاز بخش مسکن اقدام و از تولید مصالح استاندارد با فناوری‌های نوین حمایت و در صورت نیاز به واردات، مجوز واردات را بدون تعرفه صادر کند.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر دولت درباره پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به زنان گفت: بر اساس این مصوبه شرکت‌های بیمه از امروز موظفند خسارت وارد شده به زنان را به صورت کامل برابر دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام پرداخت کنند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه در واقع شرکت‌های بیمه خسارت وارد شده به زنان را پس از تعیین حکم دادگاه به صورت مازاد پرداخت می‌کنند. الهام با بیان اینکه این موضوع ارتباطی با دیه زن و مرد ندارد گفت: مصوبه دولت از امروز قابل اجراست.

ادامه مذاکرات بر اساس تعلیق نخواهد بود

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه تعلیق غنی سازی بحثی غیرمنطقی و غیرقابل قبول است و پاسخ (به بسته پیشنهادی) و ادامه مذاکرات بر مبنای تعلیق نخواهد بود، افزود: زمانبندی پاسخ به بسته پیشنهادی انجام شده است و جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی بسته اعلام نظر خواهد کرد.

وی همچنین گفت: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شکل طبیعی ادامه دارد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا شفاف و روشن است و ایران در عین حال مذاکرات خود را درباره موضوعات مورد علاقه و مسائل مهم جهانی با کشورها ادامه می دهد.

وی درباره موضوع هسته‌ای و بسته پیشنهادی پنج به علاوه یک نیز گفت: هر دو طرف به این نتیجه رسیده اند که در بسته‌های پیشنهادی آنها موضوعات مشترکی وجود دارد و باید گفتگوها بر اساس آنها طراحی شود .

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این موضوع به معنی تعلیق غنی سازی اورانیوم نیست افزود: ما در عین حال بسته پیشنهادی آنها را بررسی می کنیم و منتظر پاسخ غرب به بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران حاوی دغدغه‌های بین المللی و رویکرد ایران به مسائل جهانی در حوزه‌های مورد علاقه دو طرف است گفت: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم تا با تلفیق دیدگاه‌ها به مذاکرات ادامه دهیم.

با اشرار قاطع برخورد می‌شود

غلامحسین الهام در ادامه نشست خبری خود درباره اقدامات دستگاه های امنیتی و انتظامی کشور در قبال گروه‌های تروریستی و اشرار گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور با گروه‌های تروریستی و اشرار که مورد حمایت امریکا هستند برخوردهای قاطعی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه اقداماتی که این گروه‌ها انجام می‌دهند در واکنش به ضربه‌های سختی است که از نیروهای امنیتی و انتظامی کشور دریافت کرده اند تصریح کرد: مسئولان کشور به پیگیری‌های خود در قبال این گروه‌ها ادامه می دهند.

الهام درباره ادعای اخیر گروه‌های تروریستی و شرور مبنی بر دستگیری و قتل دو تن از نیروهای انتظامی ایرانی گفت: این ادعاها باید بررسی شود چرا که ممکن است این، اقدامی روانی ازجانب تروریست ها باشد.

 رئیس جمهور دوشنبه با مردم گفتگو می‌کند

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور دوشنبه به شکل مستقیم از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره تحول ساختار اقتصادی با مردم گفتگو خواهد کرد.

الهام در نشست خبری گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی دارند و درباره این طرح نیز نمایندگان از این برنامه‌ها اطلاع یافته اند. وی افزود: برای پیشبرد این هدف مهم، تعامل همه قوا لازم است و در جلسات رؤسای قوا ابعاد موضوع مطرح شده است. وی افزود: همکاری و اراده ملی برای اصلاح ساختاری اقتصاد وجود دارد.

الهام در پاسخ به سوالی نظر دولت را درباره مرحله دوم طرح ارتقای امنیت اجتماعی، همان نظر تبیین شده گذشته و در چارچوب مبانی قبلی دانست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی شناسایی واحدهای مسکونی خالی، این اقدام را با بهره گیری ازسامانه املاک امکان پذیر دانست و گفت: این سامانه در مدت چهار ماه نصب و راه اندازی خواهد شد و واحدهای صنفی مشاور املاک از پانزدهم مرداد ۱۳۸۷ موظفند اطلاعات معاملات املاک را به صورت دقیق در سامانه الکترونیکی و اوراق بهادار مخصوصی که در اختیارشان قرار داده می شود ثبت و شماره قرارداد ملی دریافت کنند.

وی افزود: تا شکل گیری کامل این سامانه، ادارات ثبت با توجه به اطلاعات موجود بخش عمده ای از این کار را پیگیری خواهند کرد.

الهام در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره برخورد دولت با منتقدان خود با توجه به رقابت های سیاسی انتخاباتی در آینده گفت: دولت مانند گذشته به این رفتارها با خدمت و تلاش پاسخ خواهد داد و انتظار دارد دستگاه های نظارتی به وظایف خود برای رعایت نظام‌های اخلاقی و قانونی عمل کنند.

وی افزود: دولت در این حدود سه سال با هجمه‌های تخریبی حتی درباره شفاف‌ترین و مؤثرترین فعالیت‌هایش مانند سفرهای استانی مواجه بود؛ روش ما این است که با تحمل و سعه صدر خدمت به ملت را پیگیری کنیم.

سخنگوی دولت درباره نقل قول نیویورک تایمز از مقامات امریکایی درخصوص تلاش رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران گفت: این نقل قول‌ها نگرش جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر خطرناک و مخل صلح و امنیت بودن این رژیم اثبات می‌کند.

وی افزود: البته این رژیم قدرت جمع کردن مشکلات دولت غیرقانونی و نامشروع خود را هم ندارد و محال است که گستاخی و جرأت تعرض به منافع و تمامیت ارضی کشور ما را داشته باشد. الهام گفت: مشکل رژیم صهیونیستی نداشتن مشروعیت است و با این حرف ها نمی تواند این مشکل را حل کند.

وی افزود: این رژیم باید به رفتارهای غیرقانونی پایان دهد و با دست برداشتن از اشغالگری، فرصتی برای تأمین آرامش مردم جهان ایجاد کند.

سخنگوی دولت درباره طرح ربایش هواپیمای رئیس جمهور در سفر عراق، ارتباط این ماجرا را با امریکایی‌ها تأیید کرد اما درباره جزئیات ماجرا توضیحی نداد.

الهام کاهش تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در برخی استان‌ها را حتی به اعتراف نشریات منتقد دولت محرز دانست و گفت: با سیاست‌های دولت این روند ادامه می یابد.

وی از آن خبرگزاری که این پرسش را مطرح کرده بود خواست به تحقق این روند کمک کند.

الهام مصداقی کردن موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی را موجب متوقف شدن این روند دانست و گفت: اگر دولت در جریان مبارزه، با موانع غیرقانونی مواجه شود از افکار عمومی کمک خواهد گرفت.

کد خبر 55652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز