جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: در سراسر جهان میلیون‌ها نفر همچنان بر اثر ایدز می‌میرند و مقامات ارشد سازمان ملل و مسئولان سازمان‌های غیردولتی خواستار افزایش بودجه مبارزه با این بیماری مرگبار شده‌اند.

به گزارش‌ای پی اس، دبیرکل سازمان ملل اواخر هفته گذشته در یک گردهمایی بین‌المللی در مقر این سازمان در نیویورک اعلام کرد: پارسال بیش از ۲ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

بان کی‌مون خاطرنشان کرد: شکاف ایجادشده بین منابع موجود و نیاز واقعی مانع از تحقق اهداف دسترسی همگان به روش‌های پیشگیری و درمان در کشورهای فقیر و دارای درآمد متوسط شده است.

پارسال کشورهای جهان ۱۰ میلیارد دلار صرف پیشگیری و مبارزه با اچ‌آی وی کردند. در حال حاضر 32 میلیون نفر به اچ‌آی وی ( ایدز) مبتلا هستند.

تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۷، فقط ۳ میلیون نفر در کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط به درمان دسترسی داشتند و این در حالی بود که پوشش درمان ۴۲ درصد از مبتلایان را در برگرفت.

براساس گزارش سازمان ملل، ۶۸ درصد کل افراد بزرگسال مبتلا به ایدز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند. ۶۸ درصد کودکان مبتلا نیز ساکن این کشورها هستند و ۷۶ درصد از مرگ و میرهای مرتبط با ایدز در این کشورها رخ می‌دهد.

با وجود کاهش موارد ابتلا به ایدز، مردم برخی کشورها همچنان بسیار آسیب‌پذیر هستند. موارد ابتلا به ایدز در چین، اندونزی، روسیه، اوکراین، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی در حال افزایش است.

دکتر پیتر پیوت، مدیر اجرایی برنامه مشترک ایدز سازمان ملل اعلام کرد: هر روز حدود ۷ هزار نفر بی‌دلیل و صرفاً بر اثر دسترسی نداشتن به ابزار پیشگیری از انتقال گرفتار این بیماری می‌شوند.

پیوت یادآوری کرد: اگر جامعه بین‌المللی بخواهد دسترسی همگانی را برای پیشگیری از ایدز فراهم کند، باید سرمایه‌گذاری را در این زمینه به شدت افزایش دهد.

از دیگر مسائلی که در همایش سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت، تبعیض وسیع در برخورد با مبتلایان به ایدز بود.

یکی از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی حاضر در نشست فاش کرد که اچ‌ای وی مثبت است و به همین خاطر برای ورود به دست‌کم ۷۰ کشور در جهان با مشکل روبه‌رو است.

وی گفت: بیشتر مردم تصور می‌کنند فقط معتادان و افراد دارای تماس جنسی ناصحیح دچار این بیماری می‌شوند که این دیدگاهی اشتباه است.

وی که زنی اهل اندونزی بود، خواستار آن شد که تمام زنان اچ‌ای وی مثبت از خشونت علیه قربانیان این بیماری مصون بمانند.

کد خبر 54792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز