جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل در گزارشی جدید اعلام کرد در سال 2007 بیش از دو میلیون کودک در سراسر جهان با ویروس ایدز زندگی می‌کردند، که اغلب آنها پیش از تولد به این ویروس آلوده شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس گزارش "کودکان و ایدز" که سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و برنامه ایدز سازمان ملل (UNAIDS) آن را تهیه کرده‌اند، حدود 290 هزار کودک در زیر سن 15 سال در سال گذشته به علت ایدز مرده‌اند و 12.1 میلیون  کودک در آفریقای زیرصحرا یک یا هر دو والد خود را به علت این بیماری از دست داده‌اند.

آن ونرمان مدیر اجرای یونیسف درباره این گزارش گفت: "کودکان و نوجوانان امروز هرگز جهان عاری از ایدز را نشناخته‌اند."

این گزارش بر چهار حوزه تاکید می‌کند که برای مقابله با همه‌گیری ایدز ضروری هستند: پیشگیری از انتقال HIV از مادران به کودکان؛ فراهم کردن درمان برای کودکان؛ پیشگیری از عفونت در میان نوجوانان و جوانان؛ و محافظت و حمایت از کودکان مبتلا به ایدز.

این گزارش ذکر می‌کند که در حالی‌که پیشرفت‌‌هایی در همه این حوزه‌ها رخ داده است، چالش‌های عمده‌ای باقی می‌مانند.

برای مثال 21 کشور از جمله بوتسوانا، برزیل، رواندا، آفریقای جنوبی و تایلند اکنون در مسیر رسیدن به 80 درصد پوشش برای پیشگیری از انتقال HIV از مادر به جنین تا سال 2010 هستند، در حالیکه در سال 2005 تنها 11 کشور در چنین مسیری قرار داشت.

نسبت مادران باردار HIV مثبت که داروی رتروویروسی ضدایدز دریافت می‌کنند تا خطر انتقال ویروس به کودکان‌شان کاهش پیدا کند از سال 2005 تا 2006 به اندازه  60 درصد افزایش پیدا کرده است – گرچه هنوز تنها  کمتر از یک چهارم از همه چنین مادرانی داروهای ضدرترویروسی دریافت می‌کنند.

این گزارش همچنین می‌گوید که شمار کودکان HIV مثبت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط  که داروهای ضدرترویروسی ضدایدز دریافت می کنند، در همین دوره زمانی با افزایشی 70 درصدی از 75000 به 127000 نفر رسید.

این گزارش همچنین از افزایش اعتبارات برای مقابله با این بیماری - با وجود این که  کمبودهای بودجه‌ای باقی می‌مانند - استقبال می‌کنند.

در سال 2007 حدود 10 میلیارد دلار برای مقابله با ایدز در دسترس بود، در حالیکه این رقم در سال 2006 تنها 6.1 میلیارد دلار بود.

کد خبر 47600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز