از سال ۱۳۷۹ و به مناسبت یکصدمین سال ورود سینما به ایران، روز ۲۱ شهریور به نام «روز ملی سینما» در تقویم ملی‌ کشورمان ثبت شده و هر سال به مناسبت این روز جشنی برای اهالی سینما برپا می‌شود.

آسمان هنر هفتم

همشهری آنلاین_پریسا نوری: امسال اما حال و هوای سینمای کشورمان با سال‌های گذشته متفاوت است و رمقی برای جشن و سرور ندارد. چراکه بیش از ۶ ماه از ورود ویروس کرونا به کشورمان گذشته و سینما هم مانند سایر صنایع زیر سایه سنگین این ویروس منحوس به سختی نفس می‌کشد. هرچند سالن‌های سینما اوایل تابستان، پس از تعطیلی ۴ ماهه و از دست دادن اکران طلایی نوروز، با ظرفیت نصفه و نیمه بازگشایی شدند تا این صنعت جانی بگیرد، اما به فاصله چند روز از بازگشایی، موج دوم کرونا از راه رسید و ترس از ابتلا به این ویروس، علاقه‌مندان پروپاقرص هنرهفتم را هم خانه‌نشین کرد. در آستانه روز ملی سینما با چند تن از هنرمندان سینما که در همسایگی ما و شرق پایتخت ساکن هستند، درباره وضعیت این روزهای سینما گفت‌وگو کرده‌ و در ادامه سرانه سینمایی و «ترین» ‌های این صنعت در پهنه شرق را مرور کرده‌ایم.  

  • کرونا نفس سینمای غیردولتی را گرفت

«بهرام عظیمی» کارگردان نخستین فیلم انیمیشن بلند ایرانی «تهران ۱۵۰۰» که خیلی‌ها او را با انیمیشن‌های آموزشی «سیا ساکتی و داود خطر»، «آقای ایمنی» و «بابابرقی» می‌شناسند، معتقد است کرونا به بخشی از سینمای ایران که مستقل و بدون پشتوانه دولتی فعالیت می‌کند بیش از دیگر بخش‌ها لطمه زده است. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «سینمای دولتی چندان به بازگشت سرمایه فکر نمی‌کند و با رکود شدید سینما در ماه‌های گذشته آسیب چندانی ندیده‌اند، اما سینماداران بی‌پشتوانه و افرادی که در بدنه سینما کار می‌کنند مانند بازیگران و عوامل پشت صحنه در ماه‌های اول شیوع کرونا لطمه بسیاری خوردند.» او می‌افزاید: «هر چند این افراد هم بعد از گذشت چند ماه خودشان را با شرایط وفق دادند و در حال حاضر مثل گذشته و با رعایت نکات بهداشتی مشغول تولید و ضبط فیلم‌ها و سریال‌ها برای سینما، تلویزیون و شبکه خانگی هستند.» این هنرمند با گلایه از اکران نشدن فیلم‌های پرمخاطب قوی و بین‌المللی در سینماهای کشور، می‌گوید: «وقتی فیلم‌های ضعیف روی پرده است مردم ترجیح می‌دهند، با رفتن به رستوران تفریح کنند و وقت بگذرانند یا حتی ریسک کرده و به مسافرت بروند. مثل همین تعطیلات گذشته که آمار مسافرت‌ها با وجود کرونا حتی بیشتر بوده است. از طرفی تجربه نشان داده که موضوعات فرهنگی اولویت خیلی از مردم نیست.» عظیمی به ضرورت تزریق شادی و نشاط در جامعه فعلی اشاره کرده و می‌گوید: «در شرایطی که کرونا بار روانی، اقتصادی و... زیادی را به مردم تحمیل کرده اکران فیلم‌های غمگین و اعصاب خردکن در سینما بی‌سلیقگی است و مردم نیاز به شادی دارند. من با وجودی که در سینما فعالیت دارم وقتی می‌خواهم ۲ ساعت سرگرم شوم به جای تماشای فیلم تلخ در سینما، در خانه یک برنامه کمدی می‌بینم که شاد شوم.» 

  • ضرورت ساخت پردیس سینمایی در شرق تهران

«بهرام عظیمی» که از ۱۷ سال پیش در شرق تهران و محله حکیمیه ساکن است با گلایه از کمبود سالن‌های سینما در محله‌های شرقی می‌گوید: «در بزرگراه شهید بابایی و ورودی محله حکیمیه فضای وسیعی است که برای ساخت پردیس سینمایی چند طبقه مناسب است. همچنین در خیلی از نقاط این محله حکیمیه یاسایر محله‌های شرق تهران زمین مناسب برای ساخت پردیس سینمایی بزرگ و مجهز وجود دارد، اما به نظر می‌رسد به دلیل زمانبر و پر هزینه بودن این پروژه، اراده‌ جدی در مدیران برای اجرای آن نیست. در حالی که تجربه نشان داده ساخت پردیس‌های سینمایی در کنار رستوران و بخش تجاری سودآور است و بازگشت سرمایه را به دنبال دارد.»

اطلاعات فوری
بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن، فیلمنامه‌نویس و... 
متولد: بهمن1345
ساکن: حکیمیه
تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته صنایع‌دستی از دانشگاه هنر و دارای مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • اهالی تئاتر بیشتر از سینماگران لطمه دیدند

«افشین سنگ‌چاپ» از چهره‌های آشنای سینما و تلویزیون و تئاتر است و در هر سه شاخه کارنامه پر و پیمانی دارد. این هنرمند که خودش را «بچه تلویزیون» می‌نامد، درباره وضعیت فعلی سینما و سینماگران می‌گوید: «سینماگران هم مثل خیلی از مردم از موضوع کرونا ضرر کردند اما کرونا بیشتر از همه تئاتر را زمینگیر کرد.» این هنرمند در توضیح بیشتر می‌افزاید: «کرونا که آمد و سینما تعطیل شد، سینماگران شوکه بودند و ۴ ماه طول کشید که خودشان را پیدا کنند. اما حالا آنها از شوک درآمده و خوشان را با شرایط تطبیق دادند. یعنی یاد گرفتند که در این شرایط با حفظ فاصله‌ اجتماعی و نکات بهداشتی چگونه کارشان را پیش ببرند. اما تئاتر بدون تماشاگر مثل فوتبال بدون تماشاچی است و اهالی تئاتر از کرونا خیلی آسیب دیدند.» بازیگر سریال پرمخاطب «لیسانسه‌ها» که در محله صفا به دنیا آمده، دوران کودکی‌اش را در نظام‌آباد گذرانده و حدود ۳۰ سال است که ساکن نارمک و تهرانپارس است، نظر مثبتی به اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی دارد: «این ضرب‌المثل که می‌گوید «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» حکایت کرونا و سینمای آنلاین است. کرونا باعث شد که سینما به طرف اکران آنلاین فیلم‌ها برود که این موضوع اتفاق خیلی خوبی است البته اگر زیرساخت‌هایش کاملاً فراهم شود و این نوع اکران سرمایه را برگرداند.» هنرمند هم‌محله‌ای که پس از مدت‌ها خانه‌نشینی به دلیل کرونا، قرار است به‌زودی در یک سریال تلویزیونی جلو دوربین برود، معتقد است تلویزیون عملکرد خوبی در بحران کرونا داشته است: «در روزهای اوج کرونا و قرنطینه خانگی خوشبختانه تلویزیون خوب ظاهر شد و با نمایش برنامه‌های متنوع مردم را به خانه‌نشینی تشویق کرد.» 

اطلاعات فوری
افشین سنگ‌چاپ
بازیگر سینما و تلویزیون
تحصیلات: فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر
متولد: 1347 
ساکن: مجیدآباد


 

  • مردم به سینما نروند

«خشایار راد» از بازیگران خوشنام و پرکار تئاتر، تلویزیون و سینما، سال‌هاست در فلکه اول تهرانپارس زندگی می‌کند. این هنرمند که در حال حاضر، مشغول بازی در سریال تلویزیونی «سلام بر عشق» به کارگردانی «حامد رضی» است، می‌گوید کرونا نباید مانع کار سینماگران و اهالی هنر شود و معتقد است: «این ویروس برای فعالیت بازیگرها مثل سایر مشاغل جامعه محدودیت‌های زیادی را به وجود آورده اما باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارشان را انجام دهند.» راد که در فیلم‌های سینمایی زیادی ایفای نقش کرده، اهل سینما رفتن نیست. او در این‌باره می‌گوید: «راستش را بخواهید فرصت و جرئت سینما رفتن ندارم. چون مردم می‌خواهند ابراز لطف و محبت کنند و اگر به سینما بروم به جای تماشای فیلم باید عکس یادگاری بگیرم و... پس ترجیح می‌دهم فیلم‌های مورد علاقه‌ام را از شبکه‌های مجازی و اینترنتی مثل فیلیمو ببینم.» این هنرمند با توجه به وضعیت شیوع کرونا به مردم توصیه می‌کند که تا جایی که امکان دارد در خانه بمانند و حتی به جاهای غیرضروری مثل سینما هم نروند: «می‌دانم که این حرفم خودزنی است و همکاران بعداً گلایه می‌کنند که چرا مردم را به سینما نرفتن تشویق کردی، ولی واقعیت این است که هیچ چیز باارزش‌تر از جان آدم نیست و وقتی پای مرگ و میر در میان است اهمیتی ندارد که سینمادار متضرر شود؛ چون ضرر مالی قابل جبران است اما جانی خیر.» 

اطلاعات فوری
خشایار راد
متولد: 1330
بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
ساکن: 
فلکه اول تهرانپارس 
 

  • وجود ۳ سینمای مدرن و ۲ سینمای ممتاز در شرق تهران

تهران جمعا ۵۶ پردیس و مجموعه سینمایی دارد که پراکندگی‌شان در سطح شهر نشان می‌دهد اغلب پردیس‌های سینمایی که بر اساس درجه‌بندی‌های کیفی جزو سینماهای مدرن به حساب می‌آیند، در غرب تهران ساخته شده و سهم مناطق شرقی از این مراکز ناچیز است. در ۵ منطقه پهنه شرق پایتخت (مناطق ۴، ۸، ۱۳، ۱۴ و ۱۵) در مجموع ۸ سینمای مستقل وجود دارد و ۴ سالن نمایش فیلم در فرهنگسراها ظرفیت سینمایی این مناطق را افزایش داده‌اند. سینماهای مناطق شرقی از نظر درجه‌بندی کیفی متفاوت و متنوع‌اند. پردیس سینمایی «ماندانا» در منطقه ۱۳ با ۵ سالن در ردیف سینماهای مدرن پایتخت قرار دارد و از نظر کیفی با پردیس‌های معروفی مثل «آزادی» و «ملت» رقابت می‌کند. پردیس «هروی سنتر» در منطقه ۴ هم با ۳ سالن مجهز، جزو سینماهای مدرن تهران است. بعد از آن پردیس سینمایی «پامچال» در منطقه ۱۵ با یک سالن در رده سینماهای مدرن تهران درجه‌بندی شده است. همچنین سینما «تیراژه ۲» در منطقه ۸ و سینما «ناهید» در منطقه ۱۴ از نظر کیفی در ردیف سینماهای ممتاز کشور به حساب می‌آید. باقی سینماهای شرق تهران به دلیل فرسودگی بنا و مناسب نبودن تجهیزات، در درجه‌بندی کیفی یک و دو جای می‌گیرند.  

  • کوچک‌ترین سینمای شرق تهران در فرهنگسرای هنگام

سالن سینمای فرهنگسرای هنگام در سال ۱۳۸۹ زیر نظر سینما آزادی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۳ برای ارتقای کیفیت تجهیزات سینمایی و بازسازی مدتی تعطیل شد و بعد از تجهیز و بهسازی در سال ۱۳۹۵ بازگشایی شد. در حال حاضر سالن سینما فرهنگسرای هنگام ۱۳۰ نفر ظرفیت دارد. این سینما که در بلوار دلاوران منطقه ۴ قرار دارد، با ظرفیت ۱۳۰ صندلی، کوچک‌ترین سینمای شمال شرق تهران است.  

  • سرانه سینمایی شرق پایتخت به روایت آمار

با توجه به آمار جمعیتی و ظرفیت سینمایی مناطق پهنه شرقی، در منطقه ۴ به ازای هر ۱۲۰۰ نفر، در منطقه ۸ برای هر ۳۳۷ نفر، در منطقه ۱۳ برای هر ۲۲۳ نفر، در منطقه ۱۴ برای هر ۴۹۷ نفر و در منطقه ۱۵ به ازای هر ۱۷۳۶ نفر یک صندلی سینما وجود دارد. از این آمار نتیجه می‌گیریم سرانه سینمایی در منطقه ۸ از همه مناطق شرقی پایتخت بیشتر و در منطقه ۱۵ از همه مناطق کمتر است. منطقه ۸ با داشتن ۳ سینمای فعال به ظرفیت ۱۲۵۸ صندلی بیشترین و منطقه ۱۵ با دارا بودن ۲ سینما و ۳۸۰ صندلی، کمترین ظرفیت سینمایی مناطق شرقی پایتخت را دارند. تعداد صندلی‌های سینما در مناطق ۴، ۱۳ و ۱۴ به‌ترتیب ۷۸۷، ۱۲۳۳ و ۹۷۰ است.  
در مناطق پهنه شرقی پایتخت جمعاً ۱۲ سینما به ظرفیت ۴۶۲۸ پذیرای مخاطبان هنر هفتم است. با توجه به گستره جمعیتی این پهنه ظرفیت سینمایی این پهنه، یک صندلی برای ۵۹۷ نفر است.  

  • تعطیلی سینماهای شهرداری

از ۱۲ سینمایی که در گستره شرق پایتخت دایرند، ۸ مجموعه مربوط به بخش خصوصی است و ۴ سینما در فرهنگسراها و زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند. سینماهای بخش خصوصی از اوایل تابستان و با مجوز ستاد مقابله با کرونا فعالیتشان را از سر گرفته‌اند، اما سالن‌های سینمایی فرهنگسراهای شراق، هنگام، گلستان و پردیس تئاتر کماکان تعطیل هستند.  

  1. ۸۰ سن قدیمی‌ترین سینمای منطقه ۱۴ سینمای «میلاد» یا «ژاله» سابق است که سال ۱۳۲۰ در ضلع جنوب‌شرقی میدان شهدا و خیابان ۱۷ شهریور افتتاح شد. این سینما با ظرفیت ۵۴۰ صندلی در یک سالن دو طبقه پذیرای مراجعه‌کنندگان است.
  2. ۱۳۹۷ سالی است که درهای «هروی سنتر» به‌عنوان نوسازترین و جوان‌ترین سینما در منطقه ۴ به روی علاقه‌مندان هنر هفتم باز شد. این پردیس در حوالی میدان هروی و طبقه سوم مرکز تجاری «هروی سنتر» جانمایی شده است. این مجموعه که از بهترین پردیس‌های پایتخت است، ۳ سالن نمایش با ظرفیت‌های ۱۹۷، ۸۷ و ۶۵ صندلی دارد و با درجه کیفی مدرن امکان مناسبی برای مخاطبان سینما در شمال شرق تهران فراهم آورده است.
  3. ۹۰۰ صندلی ظرفیت بزرگ‌ترین سینمای شرق پایتخت در منطقه ۱۳ یعنی سینما «ماندانا» است. این سینما سال ۱۳۴۰ در خیابان دماوند، تقاطع ۳۰ متری نارمک ساخته شد و بیش از ۴ دهه، فقط با یک سالن پذیرای مخاطبان بود. اما از سال ۸۷ به دلیل کمبود فضا و تعدد مراجعان ۴ سالن جدید به این مجموعه اضافه شد تا این سینما با داشتن ۵ سالن مجهز و ظرفیت ۹۰۰ صندلی، عنوان بزرگ‌ترین سینمای شرق پایتخت را از آن خود کند.  
     
کد خبر 547080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha