جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
۰ نفر

عاطفه علیان-  اصفهان- خبرنگار: تابستان که می‌شود تب سینما در اصفهان بالا می‌گیرد. شاید یکی از دلایل مهم آن برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان باشد. اما پرده نقره‌ای چه معمولی باشد و چه پردیس، برای اهالی اصفهان نشاط‌آور است.

رقابت سینماهای اصفهان با تهران

اگرچه نسبت به چند سال گذشته، استان اصفهان با ۳۱ سینما و ۵۸ سالن جایگاه خوبی در کشور پیدا کرده اما همین یک هزار و ۳۴۱ صندلی هم کفاف نیاز سینمایی اصفهانی‌ها را نمی‌دهد.  تمرکز سالن‌های سینما در محور تاریخی چهارباغ عباسی می‌تواند در توسعه اهداف این گذر موثر واقع شود؛ از سوی دیگر مناطقی در استان اصفهان هستند که ساکنانش حتی یک بار هم پای پرده نقره‌ای ننشسته‌اند و این توزیع ناعادلانه سالن‌های سینما همواره دغدغه فرهنگ‌دوستان اصفهانی بوده است. در سال گذشته با افتتاح و بازسازی چندین سالن سینمایی در اصفهان وضعیت سینمایی در این شهر بهبود یافته اما این تعداد هم برای شهری که داعیه‌دار فرهنگ و هنر است کافی نیست و نیاز است با ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در سینماسازی، این صنعت در شهر گنبدهای فیروزه‌ای ارتقا یابد.

  • پردیس سینمایی سیتی‌سنتر؛ پاسخ به محرومیت‌ها

بنیانگذار مجموعه سیتی‌سنتر با اشاره به فقدان سالن‌های سینمایی مجهز در شهر اصفهان به همشهری می‌گوید: با توجه به کمبود سالن‌های استاندارد در شهر اصفهان، تصمیم گرفتم امکاناتی در شهرم ایجاد کنم که اصفهانی‌ها  باشد. احساس غرور می‌کنم که توانستم با تاسیس مجموعه پردیس سینمایی سیتی‌سنتر به شهروندانم خدمت‌ کنم.

«مسعود صرامی» با اشاره به این‌که پردیس سینمایی سیتی‌سنتر یک‌سال است که بهره‌برداری شده و فیلم‌های سینمای ایران، جهان، گروه هنر و تجربه و تئاتر در آن اکران و اجرا می‌شود، ادامه می‌دهد: ۸ سالن پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان از جدیدترین و بهترین تجهیزات سینمای دنیا بهره‌مند است و برای نخستین بار در اصفهان، سالن سینمایی وی‌آی‌پی با امکانات پیشرفته صوتی، تصویری و رفاهی در این مجموعه به بهره‌برداری رسید.  

وی  با یادآوری کمبود امکانات در دوران کودکی خود اظهار می‌کند: فلسفه ساخت مجموعه سیتی‌سنتر، شهرک سلامت و پردیس سینمایی اصفهان، ارائه خدمات به کودکانی است که همچون من در دوران کودکی‌شان از هرگونه خدماتی محروم بوده‌اند. امیدوارم با ساخت و توسعه مراکز مذکور و ارائه امکانات به حسرت کمبود این امکانات در اصفهان پایان داده باشم. به گفته صرامی همگرایی محتویات فیلم‌ها با فضاهای استاندارد اکران رویدادهای سینمایی می‌تواند موجبات رضایت شهروندان را فراهم کند. وی می‌افزاید: مجموعه پردیس سینمایی اصفهان سیتی‌سنتر در سی‌ویکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان و فیلم فجر بهترین خدمت‌رسانی را به شهروندان اصفهانی داشت.

  • مطلوب بودن اوضاع سخت‌افزاری سینماها

معاون هنری و سینماهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به این‌که توسعه سینماها در استان اصفهان روند مثبتی را در پیش گرفته ابراز می‌کند: نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی صندلی‌های سینماها روبه‌رو بودیم. امروز استان اصفهان با ۵۸ سالن در ۳۱ سینما که شامل سینماهای ثابت و سیار و یک هزار و ۳۴۱ صندلی می‌شود جایگاه خوبی در کشور دارد. «محمدعلی جعفری» می‌افزاید: از سال گذشته با افتتاح مجموعه پردیس سینمایی اصفهان سیتی‌سنتر، وضعیت سینمای شهر اصفهان مطلوب‌تر شد.

به گفته وی در شهرستان‌ها هم نسبت به چند سال گذشته وضعیت سینماها هم به صورت ثابت و هم سیار بهبود یافته است. جعفری ادامه می‌دهد: ۵ سالن در شهرستان‌های دهق، مبارکه، نائین، بهارستان و چادگان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.  معاون هنری و سینماهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اعلام حمایت معاونت سینمایی وزارت ارشاد از تجهیز و ساخت سالن‌های سینما در شهرستان‌هایی که فاقد سینما هستند، اظهار می‌کند: اقبال خوبی به سمت توسعه و تجهیز سینماها در شهرستان‌ها بوده است. امیدواریم در استان اصفهان سینماها به استانداردهای جهانی نزدیک شوند.

اصفهان بعد از پایتخت از نظر ظرفیت سینماها رتبه دوم را دارد و مصمم است با سینماسازی در مسیر توسعه فرهنگ و هنر گام بردارد. جعفری با تاکید بر این‌که با تمرکززدایی سالن‌های سینما در مناطق خاص درصدد توسعه سینماهای محله‌ای هستیم، اضافه می‌کند: سینماهای محله‌ای با ظرفیت ۶۰ نفر با هزینه‌های پایین در اولویت ماست. با همکاری شهرداری مناطق اصفهان درصدد هستیم از قابلیت فرهنگسراها استفاده و با سیاست‌گذاری‌ها و حمایت از بخش خصوصی یکی از سالن‌های فرهنگسرا را با تغییر کاربری به سینما تبدیل کنیم.  

  • سینما، دریچه توسعه فرهنگی

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌که سینما یکی از رسانه‌های موثر در توسعه فرهنگی و هنری شهری است در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: یکی از راه‌های توسعه فرهنگی در جامعه توسعه سینماهاست. «فریده روشن» تصریح می‌کند: متاسفانه تعداد سینماها و حتی محتویات به نمایش درآمده پاسخگوی نیاز شهروندان اصفهان نیست. وی می‌افزاید: در ابتدای فعالیت کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای پنجم تاکید بر توسعه سینما در مناطق مختلف شهری بود. امروز در استان اصفهان ۵۸ سالن سینما داریم و با بازسازی پردیس سینمایی ساحل اصفهان و افتتاح سینما بهمن خوراسگان گام موثری در توسعه سخت‌افزاری سینماهای اصفهان برداشته شد.

روشن با اشاره به افتتاح سینما در مناطق ۸ و ۱۱ شهرداری در آینده نزدیک ابراز می‌کند: با تاسیس مجموعه پردیس سینمایی اصفهان سیتی‌سنتر نسبت به چند سال گذشته کلان‌شهر اصفهان از لحاظ تجهیز و ساخت سینما ارتقا پیدا کرده است؛ اما باز هم کافی نیست و باید بسترهای فعالیت هنرمندان سینما، تئاتر شهر و شهروندان در توسعه فرهنگ و هنر فراهم شود.

  • تمرکز سینماها در چهارباغ عباسی؛ تقویت گذر فرهنگی

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به این‌که حوزه هنری با تاسیس موسسه «بهمن سبز» گام موثری در عرصه سینماسازی کشور برداشته است به همشهری می‌گوید: امروز در شهر اصفهان ۳۳ سالن سینما داریم که در آینده نزدیک با افتتاح سالن‌های جدید بر این آمار افزوده خواهد شد. «سید مصطفی حسینی» می‌افزاید: سالن سینمای بهمن در منطقه ۱۵ شهرداری به زودی افتتاح می‌شود و یک سالن سینما در منطقه رهنان که با مشارکت شهرداری منطقه ۱۱ در حال ساخت است در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.  وی با اعلام آن‌که در شهرستان‌های فولادشهر، شاهین شهر، گز، میمه و کاشان در حال تاسیس سالن‌های سینما هستیم، تصریح می‌کند: گذر فرهنگی چهارباغ عباسی مجموعه فرهنگی و هنری ارزشمندی است که مجموعه سینماها در دل این گذر می‌تواند به اهداف فرهنگی و هنری این محور یاری رساند.  

  • سیتی سنتر» در جمع ۱۴ سینمای پر مخاطب کشور

مدیر پردیس سینمایی مجموعه سیتی سنتر با اشاره به این‌که در تیرماه گذشته پردیس سینمایی اصفهان سیتی‌سنتر فعالیت خود را آغاز کرد، به همشهری می‌گوید: در روز افتتاح مجموعه مذکور فروش ۲۰۰ هزار تومانی در گیشه داشتیم که در اولین سالگرد گشایش این پردیس سینمایی، فروش به ۴۰ میلیون تومان رسید. از آن زمان تاکنون با آن‌که هنوز تمام فازهای مجموعه، به بهره‌برداری نرسیده توانستیم در جدول رده‌بندی سینماهای کشور جزو ۱۴ سینمای پرمخاطب قرار بگیریم.

«محمد پناهی» با اعلام آن‌که در آینده نزدیک تمامی فازها به بهره‌برداری خواهد رسید ادامه می‌دهد: پردیس سینمایی سیتی‌سنتر ۸ سالن دارد که هر سالن بر فعالیتی ویژه و تخصصی متمرکز است. سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی یا سالن بزرگ مجموعه با ظرفیت یک‌هزار و ۱۰۰ نفر به همایش‌ها و کنسرت‌ها اختصاص دارد. ۵ سالن هم با کیفیت صدای عالی و تصویر فول‌اچ دی نیاز مخاطبان را برطرف کرده است.

وی می‌افزاید: سالن هنر و تجربه با میزبانی ۵۷ جلسه نقد و بررسی در دوشنبه‌های هر هفته، باعث رونق این بخش از تولیدات سینمایی شده است.  مدیر پردیس سینمایی مجموعه سیتی‌سنتر با اعلام آن‌که در یک سال گذشته این پردیس سینمایی علاوه بر برگزاری همایش‌ها، کنسرت‌ها و اکران فیلم‌های سینمایی دو جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان و فجر را برگزار کرد، اظهار می‌کند: در برگزاری جشنواره فیلم فجر، نسبت به سال‌های گذشته مجموعه پردیس سینمایی اصفهان توانست رکورد را، هم از نظر تعداد فیلم‌های به نمایش درآمده و هم تعداد افرادی که پا به سالن گذاشتند، بشکند.

پناهی با اعلام آن‌که در آینده نزدیک مجموعه در نظر دارد با برگزاری دوره‌های اختصاصی تدوین، گریم و تئاتر بیش از پیش در توسعه فرهنگ و هنر اصفهان بکوشد، تصریح می‌کند: از آن جایی که تا قبل از افتتاح پردیس سینمایی سیتی‌سنتر در اصفهان فضای سینمای خصوصی نداشتیم جریانات هنری و سینمایی همچون انجمن سینمای جوان، برای اکران فیلم‌های خود با دشواری مواجه بودند. در یک سال گذشته با افتتاح این مجموعه هر هفته یک‌شنبه‌ها به مدت دو ساعت بزرگ‌ترین سالن به طور رایگان در اختیار شهروندان اصفهان قرار می‌گیرد.

کد خبر 448460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha