امسال نخستین محرمی را پشت‌سر می‌گذاریم که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار ما نیست؛ شهید والامقام و شجاعی که راه سید وسالار شهیدان کربلا امام حسین(ع) را پیش گرفته بود و در همین مسیر الهی به شهادت رسید.

زینبیه

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی:  شهید سلیمانی محبوب دل یک ملت بود و به‌خصوص در میان محله‌های کارگرنشین و جنوبی تهران ارادتمندان بسیاری داشت. همین موضوع باعث شد تا شهروندان ساکن منطقه18 از مسئولان شهری منطقه بخواهند تا نماد و المانی از شهید سلیمانی در این نقطه از شهر ایجاد کنند تا ارادت قلبی‌شان را به سردار دل‌ها نشان دهند و از طرف دیگر نام و یاد او را زنده نگه دارند. مسئولان شهرداری منطقه18 نیز بااحترام به نظر و درخواست اهالی، نخستین تصویرنگاری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در کوی زینبیه به اجرا گذاشتند که حال و هوای معنوی محرم امسال را با یاد و خاطره این شهید والامقام دوچندان کرد. 


به تازگی اداره زیباسازی شهرداری منطقه18 اجرای یک اثر هنری را در قالب دیوارنگاری با موضوع چهره سردار شهید سلیمانی و ذکر صلوات را برای نخستین بار در این محدوده از شهر تهران اجرا کرده که اقدامی ارزشمند و بی‌نظیر است. «اسماعیل بینایی» از جوانان فعال عرصه فرهنگی و مذهبی که ساکن شهرک ولی‌عصر(عج) است، با قدردانی از مسئولان در خلق آثار هنری ماندگار در این گوشه از شهر می‌گوید: «از زمان شهادت سردار سلیمانی، بسیاری از هم‌محله‌ای‌ها و اهالی کوچه‌مان در خواست داشتند تا به نوعی اثر و نشانی از این شهید در محله‌مان ثبت شود، حتی بارها از سوی تعدادی از کاسبان این درخواست را با مسئولان سامانه‌های137 و 1888 در میان گذاشتیم تا اینکه به خواسته‌مان توجه شد و اکنون تصویری از شهید سردار سلیمانی در کوی زینبیه نقاشی شده که به جز زیبایی و شادابی محله، عطر خوش ایثار و جانفشانی را در فضای محله‌مان پر کرده است.» 

حجت‌الاسلام «داود موسی پور» نویسنده هم‌محله‌ای نیز از اینکه طرح تصویرنگاری شهید سردار قاسم سلیمانی در کوی زینبیه اجرا شده، ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از شهدای مدافع حرم منطقه ما از جمله شهید «هادی طارمی» از یاران نزدیک ایشان بودند و حتی لحظه‌های پایان عمرشان را کنار هم گذراندند. به همین دلیل شهید سلیمانی بین شهروندان منطقه18، چهره محبوب و شناخته شده‌ای بود و هر کسی به نوعی می‌خواهد ارادت خود را به این شهید نشان دهد؛ از نانوایی‌هایی که برای شادی روح شادی شهید سلیمانی خیرات می‌دهند تا مسئولان شهرداری که با اجرای چنین طرح‌های هنری، روح محله را با فضای معنوی، زیبا و دلنشین کرده‌اند.»

حجت‌الاسلام داود موسی پور
  •  استقبال شهروندان از اثر هنری 

«عباس پورراستگو» رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه18 درباره چگونگی اجرای طرح دیوارنگاری شهید سلیمانی و ذکر صلوات می‌گوید: «با توجه به درخواست‌های متعدد اهالی برای به تصویر کشدین چهره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روی دیوارهای منطقه، ضمن بازدید میدانی و بررسی فضاهای موجود قرار شد نخستین طرح دیوارنگاری این شهید بزرگوار در کوی زینبیه در حدفاصل خیابان شهید مسلمی انجام شود.»
وی درباره دلایل انتخاب این محل برای اجرای این پروژه زیباسازی که ماهیت فرهنگی و اجتماعی دارد، می‌گوید: «با اجرای طرح عقب‌نشینی در بازگشایی کوی زینبیه، فضای مناسبی برای اجرای نقاشی دیواری به وجود آمده بود که البته باعث زیبایی و ایجاد جلوه‌های بصری چشمنواز در این محدوده می‌کرد. از طرف دیگر شهید سلیمانی از محبان و ارادتمندان اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت زینب(س) بود و کوی زینبیه می‌توانست بازگوکننده این موضوع باشد.» 
پورراستگو با بیان اینکه اجرای طرح تصویرنگاری از شهید قاسم سلیمانی در سایر محله‌ها نیز در دست پیگیری است و به مرور زمان با شناسایی فضای مناسب اجرا می‌شود، می‌گوید: «شورایاران و معتمدان محله ارتباط خوبی با شهرداری منطقه18 دارند و درپیشبرد چنین طرح‌هایی مشارکت می‌کنند. امیدواریم تا پایان امسال دیوارنگاری‌های باشکوه و تأثیرگذاری در نواحی و محله‌های مختلف به اجرا درآوریم.»

عباس پورراستگو/ رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه18
  • کار برای شهدا لیاقت می‌خواهد 

استاد «مهدی آسمانی» هنرمند نقاش تهرانی، سابقه طولانی در تصویرگری شهدا دارد و اثر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که اکنون در کوی زینبیه چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند، از آثار ماندگار اوست. آسمانی عنوان می‌کند که کار برای شهدا لیاقت می‌خواهد و این افتخار نصیب او شده است. وی درباره مشخصات این اثر هنری می‌گوید: «این نقاشی در ارتفاع 15متری از سطح زمین و در فضایی به مساحت 150مترمربع با استفاده از رنگ اکریلیک در مدت زمان تقریبی 3هفته کشیده شده است.»

مهدی آسمانی / هنرمند نقاش تهرانی
  • هویت‌های فرهنگی بر جداره‌ها نقش می‌بندد

«امیر محمدی» شهردار ناحیه2 می‌گوید: «این‌گونه پروژه‌ها که ارتباط نزدیکی با هویت فرهنگی و ارزش‌های جامعه دارند، ‌مورد استقبال قرار می‌گیرند به‌ویژه به تصویر کشیدن چهره‌هایی همچون شهید سردار سلیمانی که الگوی تمام‌عیار برای نسل‌های مختلف بودند و هستند.»
وی از جداره‌های شهری به‌عنوان روح و کالبد شهر یاد می‌کند و می‌گوید: «وقتی هویت فرهنگی، دینی و اعتقادی بر دیوار شهر نقش می‌بندد، ناخودآگاه باعث افزایش حس آرامش روح و روان شهروندان خواهد شد و این به منزله این است که شهر و محله‌مان پویا و زنده است.»
محمدی به محل اجرای طرح دیوارنگاری در کوی زینبیه اشاره و عنوان می‌کند: «خیابان سوم شرقی در کوی زینبیه در حد فاصل خیابان شهید مسلمی، از معابر پررفت و آمد منطقه است که به دلیل نزدیکی به حوزه علمیه و همچنین فراوانی هیئت‌های مذهبی و عزاداری در آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرف دیگر به دلیل اجرای طرح بازگشایی مسیر کوی زینبیه و عقب‌نشینی املاک معارض، اجرای طرح‌های زیباسازی محیطی و حذف زوائد فیزیکی نازیبا در این محدوده مورد نیاز بود.»

امیر محمدی / شهردار ناحیه2


استاد «مهدی آسمانی» هنرمند نقاش تهرانی، سابقه طولانی در تصویرگری شهدا دارد و اثر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که اکنون در کوی زینبیه چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند، از آثار ماندگار اوست. آسمانی عنوان می‌کند که کار برای شهدا لیاقت می‌خواهد و این افتخار نصیب او شده است. وی درباره مشخصات این اثر هنری می‌گوید: «این نقاشی در ارتفاع 15متری از سطح زمین و در فضایی به مساحت 150مترمربع با استفاده از رنگ اکریلیک در مدت زمان تقریبی 3هفته کشیده شده است.»
 

کد خبر 545194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha