اگر از مسیر شرق به غرب بزرگراه سردار سلیمانی (رسالت) در محدوده میدان رسالت گذر کرده باشید جایی نرسیده به خیابان هنگام دیوارنگاره چهره سردار شهید قاسم سلیمانی را دیده‌اید.

سردار

همشهری آنلاین_پریسا نوری: این دیوارنگاره نخستین نگاره چهره با تکنیک کاشی شکسته در کشور است که از ماه پیش با هنر دست و عشق گروهی از هنرمندان شهری به زیبایی بر دیوار محدوده میدان رسالت نقش بسته است. با دو نفر از هنرمندان این اثر بی‌نظیر که عضو گروه هنری «هفت رنگ آسمان» هستند، گفت‌وگو کردیم.  

چهره خندان سردار شهید با آن نگاه نافذش در پس زمینه‌ای از غروب خورشید، پرواز پرندگان و پرچم ایران، طرحی است که این روزها بر دیواری نزدیک میدان رسالت دیده می‌شود.

«منصوره خاکی» کارشناس نقاشی و عضو گروه هنری «هفت رنگ آسمان» که بیش از ۱۰ سال در ساخت المان‌ها و نقاشی‌های شهری تجربه دارد و سازه‌های حجمی و نقاشی‌های متنوعی را در نقاط مختلف تهران و برخی شهرها اجرا کرده، درباره طرح دیوارنگاره سردار سلیمانی می‌گوید: «این کار سفارش دفتر شهردار تهران بود که می‌خواستند یک المان خوب از سردار شهید سلیمانی در تهران داشته باشیم و از آنجایی که ما قبلاً در مناطق مختلف شهری المان‌های هنری ساخته و اجرا کرده بودیم اجرای آن به ما پیشنهاد شد. طرح اولیه را هم دفتر شهردار ارائه داد اما چون مقطع کار و ابعادش متفاوت بود، ما طرح را به تناسب تکنیکی که می‌خواستیم اجرا کنیم و زاویه نور و سایه‌ها، کمی تغییر دادیم.»

این هنرمند هم‌محله‌ای درباره زمان اجرای طرح می‌گوید: «کار را اوایل مهرماه و بعد از اینکه طرح به تأیید دفتر شهردار و بنیاد شهید سلیمانی رسید شروع کردیم؛ با یک گروه ۱۰ نفره در کارگاه روزی ۸ ساعت کار کردیم و ۷۰ روز بعد کاشی‌ها نقاشی و آماده شد و در نهایت بعد از پیدا کردن دیوار مناسب ۱۰ روز طول کشید تا کار روی دیوار چسبانده شود.» 

  • فاطمه مسلمی بیدهندی

سلام سردار

متولد: ۱۳۶۲ 
فارغ‌التحصیل هنر و طراح و مجری المان‌های شهری 

  • نخستین تصویرنگاره با تکنیک کاشی شکسته 

دیوارنگاره سردار سلیمانی از لحاظ اجرا و ساختار کم‌نظیر و به گفته تیم طراحی و مجریان، نخستین نگاره چهره با تکنیک کاشی شکسته و بزرگ‌ترین دیوارنگاره‌ای است که تاکنون از سردارسلیمانی اجرا شده است. خاکی در توضیح بیشتر می‌گوید: «تکنیک کاشی شکسته تا امروز در یکسری کارهای انتزاعی و نقاشی‌های سطحی بدون عمق کار شده و این نخستین کار چهره است که با تکنیک کاشی شکسته اجرا شده. این تکنیک به خاطر نوع چیدمان کار سخت و حساسی است و اصلاً قابل مقایسه با متریال‌های دیگر نیست در واقع کنار گذاشتن رنگ‌ها و در نهایت خروجی که می‌خواهیم از سایه‌ها بگیریم در اجرا سخت است و خدا را شکر ما موفق بودیم.» این هنرمند از ابعاد و جزئیات اجرای کار این‌طور می‌گوید: «این کار در ابعاد ۵ در ۷‌متر و وزن ۵۰۰‌کیلوگرم است که بیش از ۲ میلیون قطعه کاشی شکسته با ۴۱ رنگ متفاوت در آن استفاده شده است.» 

  • منصوره خاکی 

سلام سردار

متولد: ۱۳۵۹ 
کارشناس نقاشی و طراح و مجری المان‌های شهری 
 

  • رهگذران و همسایه‌ها خیلی به ما لطف داشتند

سلام سردار

جانمایی اصولی و درست دیوارنگاره‌ها، یکی از نکات مهمی است که به بهتر دیده شدن کار کمک می‌کند. «فاطمه مسلمی بیدهندی» یکی دیگر از اعضای گروه هنری هفت رنگ آسمان که از ۱۰ سال پیش خاکی را در طراحی، اجرا و جانمایی المان‌های شهری و از جمله این اثر هنری همراهی می‌کند، درباره چرایی اجرای این طرح در مجاورت میدان رسالت می‌گوید: «پیدا کردن دیوار مناسب برای نصب و اجرای کار بسیار مهم است.

یکی از دلایلی که اینجا را انتخاب کردیم این است که همجوار با بزرگراهی است که همنام سردار سلیمانی است، دلیل دیگر این است که این کار باید دورنما داشته باشد و خیلی روی ارتفاع نباید نصب می‌شد؛ در نهایت این دیوار با تأیید بنیاد سردار سلیمانی، دفتر شهردار و سازمان زیباسازی تأیید و طرح نصب شد.» مسلمی ادامه می‌دهد: «برای پیدا کردن این دیوار روزها در سطح شهر پرسه زدیم و چند دیوار را انتخاب کردیم و به دفتر شهردار و بنیاد سردار پیشنهاد دادیم که از بین آنها این مکان از هر جهت مناسب تشخیص داده شد، انتخاب دیوار مناسب بیش از آنچه انتظار داشتیم زمان برد؛ برای همین با وجودی که قرار بود رونمایی دیوارنگاره همزمان با سالگرد شهادت سردار انجام شود اما چند روز به تأخیر افتاد.»

این هنرمند از روزهای نصب کاشی‌ها روی دیوار این‌طور می‌گوید: «۱۰ روز برای چسباندن کاشی‌ها بالای دیوار بودیم. بازخورد مردم و ماشین‌های عبوری خیلی متفاوت و جالب بود. خیلی‌ها رد می‌شدند و تشویقمان می‌کردند، برخی هم از ما می‌خواستند دیوارهای محله‌شان را هم نقاشی کنیم و... ناگفته نماند که همسایه‌ها هم خیلی به ما لطف داشتند و هوای ما را داشتند. یکی‌شان برایمان چای می‌آورد، یکی‌شان انبارش ار در اختیارمان گذاشت تا شب‌ها مجبور نباشیم وسایل را تا کارگاه ببریم و... خوشبختانه در آن ۱۰ روز باران و برف نیامد و کار به خوبی انجام شد.»

کد خبر 587917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha