شهرک «وردآورد» در منطقه ۲۱، محله‌ای شهیدپرور است و اهالی آن به شهدای فراوانی که در راه انقلاب و جنگ تحمیلی و دفاع از حرم تقدیم کرده‌اند، افتخار می‌کنند.

همرزم حاج قاسم

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل‌پور: شهیدان «اسداللهی» که ۳ نفر از آنها برادر و یک نفر دیگر پسر عمو بودند، از محبوب‌ترین و سرشناس‌ترین شهدای این محله و منطقه و حتی شهر تهران محسوب می‌شوند. هفته گذشته در مراسمی با حضور «رضا رجب‌زاده»، شهردار منطقه ۲۱، سردار «حسن‌زاده»، فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» (ص) و «فرخشاهی»، فرمانده ناحیه مقاومت «میثم تمار» و جمعی از مسئولان و خانواده شهدا و شهروندان منطقه از دیوارنگاره شهیدان «عبدالله»، «اسدالله»، «مجتبی» و «حسین» اسداللهی و سردار شهید «قاسم سلیمانی» رونمایی شد.

این دیوار نگاره در لاین کندرو کیلومتر ۱۷ بزرگراه «شهید لشکری» (جاده مخصوص)، ابتدای بلوار اصلی وردآورد قرار دارد. دیوار نگاره مزین به تصویر شهیدان، ‌کاری مشترک بین شهرداری منطقه ۲۱، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سپاه محمد رسؤالله(ص) استان تهران است. به همین بهانه پای صحبت‌های پدر سردار شهید حاج حسین اسداللهی نشستیم.  

  • سردار اما سربه زیر بود

حاج «قدرت الله»، پدر سردار شهید حسین اسداللهی است. او درباره شهیدان اسداللهی به همشهری محله می‌گوید: «من ۸ فرزند دارم که ۴ پسر و ۴ دختر هستند. حاج حسین یکی از پسران من است که فروردین امسال به سبب جراحات ناشی از جنگ و جراحت شیمیایی به مقام والای شهادت رسید. شهیدان عبدالله و اسدالله و مجتبی هم برادرزاده‌های من هستند.

عبدالله در عملیات «والفجر»، اسدالله در «فکه» و مجتبی هم در عملیات «مرصاد» به شهادت رسیدند.» پدر شهید اسداللهی درباره ویژگی‌های اخلاقی سردار شهید، به افتادگی و متانت ایشان اشاره می‌کند: «اینکه حاج حسین چه ویژگی‌هایی داشت، بهتر است از مردم سؤال شود تا خودشان برایتان بگویند که با وجود فرماندهی لشکر و رشادت‌هایی که در میدان نبرد داشت، در محله چگونه رفتار می‌کرد. حسین، انسانی متین، سر به زیر و افتاده بود. با اینکه سردار دوران جنگ تحمیلی و از فرماندهان اصلی محور مقاومت در «عراق» و «سوریه» بود، هرگز ذره‌ای غرور و تکبر و خودبزرگ بینی در رفتار و گفتارش ندیدم.

حتی یک‌بار هم به یاد ندارم که با من و مادر و خواهر و برادرانش تندی کرده باشد و هرگز ندیدم یا نشنیدم که رفتارش با مردم خوب نبوده است یا کسی از او گلایه و شکایت داشته باشد. از زن و مرد تا بچه و جوان و سالخورده، همه حاج حسین را دوست داشتند.»

  •  سرباز ولایت و خادم مردم بود

جالب اینکه حتی پدر و مادر حاج حسین هم تا پیش از شهادت ایشان خبر نداشتند که همرزم سردار شهید قاسم سلیمانی بوده است: «شاید باورتان نشود اما تا پیش از شهادتش، من و مادرش خبر نداشتیم که از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است و هرگز حرفی درباره این موضوع نمی‌زد یا از رشادت‌ها و نبردهایش با داعشی‌ها برایمان تعریف نمی‌کرد. زمانی که از عراق و سوریه به خانه می‌آمد، تنها به فکر کمک به مردم و مستضعفان بود.

هرکجا که سیل و زلزله‌ای می‌آمد، نخستین نفری بود که برای کمک به مردم، راهی می‌شد. از شمال و جنوب گرفته تا کردستان می‌توانید از مردم بپرسید که او چه خدماتی انجام داده است. کرد و لر و عرب و فارس همه دوستش دارند. یک‌بار تازه به خانه برگشته بود و قصد داشت که برای کمک به زلزله‌زده‌ها به «سرپل ذهاب» برود که به او گفتم: «پدرجان چند روزی در خانه بمان و استراحت کن.» که در جواب گفت: «بابا حضرت آقا از ما انتظار کار و تلاش دارد نه در خانه ماندن و فیلم و عکس گرفتن. بایدکاری کنیم که حضرت آقا خوشحال و راضی باشند.» در یک جمله، اهل میدان عمل بود و با درجه سرداری خود را سرباز حضرت آقا و خادم مردم و مستضعفان می‌دانست. حاج حسین در قلب مردم جای دارد و همان‌گونه که حضرت آقا فرموده اند: «شهیدان همیشه زنده و حاضر هستند.»» 

  • سردار اما سربه زیر بود

حاج «قدرت الله»، پدر سردار شهید حسین اسداللهی است. او درباره شهیدان اسداللهی به همشهری محله می‌گوید: «من ۸ فرزند دارم که ۴ پسر و ۴ دختر هستند. حاج حسین یکی از پسران من است که فروردین امسال به سبب جراحات ناشی از جنگ و جراحت شیمیایی به مقام والای شهادت رسید. شهیدان عبدالله و اسدالله و مجتبی هم برادرزاده‌های من هستند. عبدالله در عملیات «والفجر»، اسدالله در «فکه» و مجتبی هم در عملیات «مرصاد» به شهادت رسیدند.»

پدر شهید اسداللهی درباره ویژگی‌های اخلاقی سردار شهید، به افتادگی و متانت ایشان اشاره می‌کند: «اینکه حاج حسین چه ویژگی‌هایی داشت، بهتر است از مردم سؤال شود تا خودشان برایتان بگویند که با وجود فرماندهی لشکر و رشادت‌هایی که در میدان نبرد داشت، در محله چگونه رفتار می‌کرد. حسین، انسانی متین، سر به زیر و افتاده بود. با اینکه سردار دوران جنگ تحمیلی و از فرماندهان اصلی محور مقاومت در «عراق» و «سوریه» بود، هرگز ذره‌ای غرور و تکبر و خودبزرگ بینی در رفتار و گفتارش ندیدم. حتی یک‌بار هم به یاد ندارم که با من و مادر و خواهر و برادرانش تندی کرده باشد و هرگز ندیدم یا نشنیدم که رفتارش با مردم خوب نبوده است یا کسی از او گلایه و شکایت داشته باشد. از زن و مرد تا بچه و جوان و سالخورده، همه حاج حسین را دوست داشتند.»

  •  سرباز ولایت و خادم مردم بود

جالب اینکه حتی پدر و مادر حاج حسین هم تا پیش از شهادت ایشان خبر نداشتند که همرزم سردار شهید قاسم سلیمانی بوده است: «شاید باورتان نشود اما تا پیش از شهادتش، من و مادرش خبر نداشتیم که از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است و هرگز حرفی درباره این موضوع نمی‌زد یا از رشادت‌ها و نبردهایش با داعشی‌ها برایمان تعریف نمی‌کرد. زمانی که از عراق و سوریه به خانه می‌آمد، تنها به فکر کمک به مردم و مستضعفان بود. هرکجا که سیل و زلزله‌ای می‌آمد، نخستین نفری بود که برای کمک به مردم، راهی می‌شد. از شمال و جنوب گرفته تا کردستان می‌توانید از مردم بپرسید که او چه خدماتی انجام داده است. کرد و لر و عرب و فارس همه دوستش دارند.

یک‌بار تازه به خانه برگشته بود و قصد داشت که برای کمک به زلزله‌زده‌ها به «سرپل ذهاب» برود که به او گفتم: «پدرجان چند روزی در خانه بمان و استراحت کن.» که در جواب گفت: «بابا حضرت آقا از ما انتظار کار و تلاش دارد نه در خانه ماندن و فیلم و عکس گرفتن. بایدکاری کنیم که حضرت آقا خوشحال و راضی باشند.» در یک جمله، اهل میدان عمل بود و با درجه سرداری خود را سرباز حضرت آقا و خادم مردم و مستضعفان می‌دانست. حاج حسین در قلب مردم جای دارد و همان‌گونه که حضرت آقا فرموده اند: «شهیدان همیشه زنده و حاضر هستند.»» 

  • این کارها خوب است، اما کافی نیست

قدرت‌الله‌اسداللهی بر این باور است که ما هنوز نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید قدردان شهدائمان باشیم و اندیشه و راه آنها را بشناسیم: «کارهایی مانند کشیدن تصویر شهدا روی دیوارها یا نامگذاری کوچه و خیابان‌ها به نام شهدا بسیار خوب است و بی‌شک اثرگذار خواهد بود. شهدا ادامه‌دهنده راه امام حسین(ع) هستند و تأثیری شبیه به حادثه و شهدای کربلا بر روی مردم و جامعه دارند، اما باور دارم ما هنوز نتوانسته‌ایم به خوبی قدردان شهدای‌مان باشیم و مسیر و اندیشه آنها را دنبال کنیم.

شما کشورهای دیگر را که اغلب «مسیحی» هستند، نگاه کنید، برای شهدای خودشان در جنگ‌ها چه یادمان‌ها و نمادهایی ساخته‌اند و چه برنامه‌ها و مراسمی برایشان برگزار می‌کنند. ما هنوز در ظاهر هم نتوانسته‌ایم کار بزرگی برای شهدائمان انجام دهیم. درباره شهدا و شناساندن آنها به نسل جوان باید بسیار کار شود تا کم‌کاری و عقب‌ماندگی که از گذشته وجود دارد، جبران شود.» 

  • درخواست مدیر محله وردآورد/هر شهید محله یک دیوارنگاره شود
روح‌الله‌عظیمی / مدیر محله وردآورد

«روح‌الله‌عظیمی»، مدیر محله وردآورد درباره دیوارنگاره منقش به تصویر شهیدان اسداللهی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به همشهری محله می‌گوید: «وردآورد تاکنون برای انقلاب اسلامی و «مدافعان حرم»، ۷۸ شهید تقدیم کرده است.
 شهیدان اسداللهی ۳ برادر شهید هستند و حاج حسین اسداللهی هم پسر عموی آنها است. تا آنجا که می‌دانم در منطقه ۲۱ تنها خانواده‌ای که ۳ فرزند شهید دارد، خانواده اسداللهی است و در دیگر خانواده‌ها بیش از ۲ شهید نداشته‌ایم.  تقدیم کردن این همه شهید برای خانواده شهدا و مردم وردآورد باعث افتخار است.» 
عظیمی دیوار نگاره منقش به تصویر شهیدان را یک کار خوب و قابل توجه می‌داند و از درخواست و انتظار خانواده شهدا و اهالی وردآورد برای ادامه‌دار بودن چنین کارهایی خبر می‌دهد: «کار بسیار خوبی انجام شد و مردم محله از اجرای دیوارنگاره به‌طور کامل رضایت دارند. موضوعی که اکنون وجود دارد و به دنبال مطرح کردن و پیگیری آن هستیم، درخواست و انتظار خانواده شهدا و اهالی محله برای تداوم این کار است. پیشنهاد آنها این است که تصاویر همه شهدای وردآورد، دیوار نگاره شود. این دیوارنگاره می‌تواند یک نقاشی کوچک سر کوچه‌ای باشد که به نام شهیدان مزین شده است. خواست مردم این است که بقیه دیوارهای محله هم به تصویر شهدا منقش شود و هرکدام از شهیدان یک دیوارنگاره داشته باشند. قرار است این درخواست را از طریق شهرداری پیگیری کنیم و امیدواریم شرایطی فراهم شود که این کار در محله انجام شود.»

کد خبر 586190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha