باورش کمی سخت است، در شهری که روز به روز در حال گسترش است و برای‌آبادتر شدنش در هر گوشه‌ای از آن کارگاه عمرانی برپاست، دغدغه اهالی یک محله، روکش آسفالت معابرشان باشد.

زینبیه

همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی:‌  باورش کمی سخت است، در شهری که روز به روز در حال گسترش است و برای‌آبادتر شدنش در هر گوشه‌ای از آن کارگاه عمرانی برپاست، دغدغه اهالی یک محله، روکش آسفالت معابرشان باشد. محله‌ای که نه در حریم شهر است و نه دورافتاده، بلکه در پایتخت جا خوش کرده است. احتمالاً نامش را شنیده‌اید، «شهرک یا کوی زینبیه»، که در انتهایی‌ترین قسمت شرقی منطقه ۱۳ قرار گرفته است. تا یکی ۲ سال پیش عنوان «محله» را با خود یدک می‌کشید و دبیر شورایاری داشت ولی حالا آن را هم ندارد. اهالی این شهرک از پیش پا افتاده‌ترین امکانات شهری بی‌بهره‌اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. تا جایی که جمعی از معتمدان محله از خبرنگار همشهری محله خواستند تا سری به شهرک مهجور افتاده آنها بزند و صدای اعتراض اهالی را به گوش مسئولان شهری برساند. «حسن نوروزیان» معتمد محله و عضو هئیت امنای شهرک زینبیه ما را در تهیه این گزارش یاری کرد.  

حسن نوروزیان / معتمد محله و عضو هیئت امنای شهرک زینبیه

کوی زینبیه، محله‌ای قدیمی است که در گوشه شرقی منطقه ۱۳ واقع شده و شکل‌گیری آن به دهه ۴۰ بر می‌گردد. تقریباً می‌توان گفت قدمتی قریب به ۶۰ سال دارد. از آنجا که این محله بین بزرگراه‌های پرپیچ‌وخم شهیدان باقری، دوران و یاسینی محصور شده، بهترین راه برای رفتن به آنجا، داشتن خودرو شخصی است. متأسفانه برای رفت‌وآمد اهالی وسیله نقلیه عمومی در نظر گرفته نشده است. ورودی اصلی کوی زینبیه از بزرگراه شهید باقری است. جایی که معمولاً اهالی شهرک رفت‌وآمد می‌کنند. برای ورود باید از دژبان جلو در اجازه گرفت، بدون هماهنگی با دژبان ورودی شهرک امکان داخل شدن به محوطه شهرک وجود ندارد.

خیابان‌های شهرک اغلب عریضند و به جز چند مجتمع بلندمرتبه باقی ساختمان‌های مسکونی، آپارتمان‌های ۲ طبقه هستند. نمای رنگ و رو رفته خانه‌ها فرسودگی‌شان را به رخ می‌کشد و آشفتگی ظاهر ساختمان‌ها توی ذوق می‌زند. در کوی زینبیه اجازه عکاسی داده نمی‌شود از این‌رو نمی‌شود کهنگی رخسار این شهرک قدیمی را به تصویر کشید. سرهنگ نوروزیان درباره شهرک می‌گوید: «وسعت این شهرک حدود ۵۹ هکتار است و جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر را در خود جای داده است. البته این شهرک پیش‌تر مساحت بیشتری داشته و بخش وسیعی از آن برای ساخت بازار میوه وتره‌بار پیروزی، باشگاه ورزشی آفتاب و بوستان ورزش به شهرداری منطقه ۱۳ واگذار شده است. » از قرار معلوم این شهرک در دوران حکومت پهلوی متعلق به نیروهای گارد بوده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از آن نیروی زمینی ارتش شده است.  

  •  معابر ناهموار، آسفالت نامناسب 

با نوروزیان گشتی در شهرک می‌زنیم تا از نزدیک وضعیت بزرگ‌ترین معضل اینجا را که نامناسب بودن روکش آسفالت است ببینیم. حق با اوست؛ سطح خیابان‌ها و پیاده‌راه‌ها ناهموار است. چاله‌های زیادی در معابر دیده می‌شود که هر کدامشان کافی است تا ماشینی را روانه تعمیرگاه کند. «کاظم دلاوری» یکی از سکنه شهرک، ما را به سمت گودالی هدایت می‌کند که میان خیابان جا خوش کرده است. فلکه شیرآبی هم از آن بیرون زده که وجودش می‌تواند حادثه ناگواری را رقم بزند. دلاوری می‌گوید: «ازاین چاله و گودال‌ها در خیابان‌های شهرک زیاد دیده می‌شود که می‌توانند هنگام شب حوادث جبران‌ناپذیری را ایجاد کنند. تصور کنید کودکی در هنگام بازی یا دوچرخه‌سواری داخل این گودال‌ها بیفتد، شک نکنید که راهی بیمارستان می‌شود. » نوروزیان در ادامه صحبت‌های دلاوری به نکته مهمی اشاره می‌کند و اینکه از ابتدای ایجاد این شهرک تاکنون آسفالت معابر مرمت نشده است.  

  •  جای خالی حمل‌ونقل عمومی 

اما معضل دیگری که اهالی شهرک با آن مواجهند، سختی رفت‌وآمد به بیرون از شهرک است. در اینجا تاکسی خطی و اتوبوس وجود ندارد و اهالی یا با وسیله نقلیه شخصی یا تاکسی سرویس باید تردد کنند. در حین گشت‌زنی، ایستگاه اتوبوس فرسوده‌ای را می‌بینیم که مشخص نیست چه زمانی ایجاد شده است. از ایستگاه، فقط چهارچوب فلزی آن باقی مانده که به دلیل زنگ‌زدگی حتی امکان نشستن روی نیمکتش هم وجود ندارد. نوروزیان می‌گوید: «ای کاش یکی از اتوبوس‌های شرکت واحد از داخل شهرک عبور کند و در اینجا هم ایستگاهی باشد. نکته دیگر اینکه چون بزرگراه‌های شهید دوران و شهید باقری از کنار شهرک رد می‌شود، اهالی برای عبور از بزرگراه باید از پل عابرپیاده عبور کنند. شهرداری روی بزرگراه شهید دوران اسکلت پل عابرپیاده نصب کرده اما هنوز خبری از نصب پله‌هایش نیست. » 

  •  امکانات عمومی شهرک زینبیه 

با توجه به مشکلات عنوان شده، شهرک زینبیه، یک کلینیک، ۱۲ مدرسه، ۲ مرکز آموزشی، یک ایستگاه آتش‌نشانی و یک جایگاه بنزین دارد. سرای محله هم از سوی شهرداری منطقه ۱۳ برای ساکنان این شهرک ساخته شده که به گفته نوروزیان، این‌سرا در بوستان ورزش ساخته شده و از دسترس اهالی شهرک دور است. برای همین به سختی می‌توانند آنجا تردد کنند. »

  • رسیدگی به شهرک‌ها در حوزه وظایف شهرداری نیست 

مشکلات شهرک زینبیه را با «عباس عالی» شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۳ در میان می‌گذاریم. اینکه اهالی شهرک زینبیه هم از شهروندان این منطقه هستند و حق دارند از خدمات رفاهی و شهری شهرداری بهره ‌بگیرند. عالی درباره این موضوع می‌گوید: «در ضوابط شهرک‌ها آمده که شهرک‌ها چون محصور هستند، از این‌رو هیئت امنا باید عوارض خدماتی که از اهالی می‌گیرند را صرف‌ آبادانی شهرک کنند.

عباس عالی/ شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۳

بنابراین تأمین خدمات رفاهی و شهری شهرک‌ها در حوزه وظایف شهرداری نیست. با این حال برای جمع‌آوری پسماند و ارائه خدمات فضای سبز تسهیلاتی را برای آنها در نظر گرفته‌ایم. » عالی در ادامه صحبت‌هایش به وجود کارواش، آتش‌نشانی، مراکز تجاری و جایگاه سوخت شهرک اشاره می‌کند که با هزینه خود اهالی شهرک ایجاد شده‌اند، او می‌گوید: «اما در مورد آسفالت‌کاری باید متذکر شوم، اهالی شهرک زینبیه از شهرداری انتظار دارند که این کار را مدیریت شهری منطقه ۱۳ برایشان انجام دهد. در صورتی که خیلی از امکانات شهرک را با هزینه خود اهالی فراهم کرده‌اند. تأمین هزینه مرمت آسفالت اینجا با خود هیئت امنای شهرک است. با این حال سال گذشته بعضی از معابر آن را روکش آسفالت کردیم و این کار هزینه‌ای بالغ بر ۲۲۰ میلیون تومان در برداشت. » عالی از کم لطفی هیئت مدیره شهرک گله‌مند است و می‌گوید که سرای محله و زمین چمن را شهرداری منطقه ۱۳ در شهرک ایجاد کرده است و نکته جالب این است که بعد از افتتاح سرای محله، هیئت امنای شهرک عذر کارمندان شهرداری را از سرای محله خواستند.  

کد خبر 513613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha