«مهرناز احمدی» از همسایه‌های کنکوری ما در خیابان طوس است.

کنکور

  همشهری آنلاین_ بهاره خسروی : مهرناز در این روزهای ویژه کرونایی و تعطیلی مراکز آموزشی برای دانش‌آموزان پایه دوازهم مقطع متوسطه و کنکوری‌ها یک گروه آموزش زبان انگلیسی در فضای مجازی راه‌اندازی کرده است. یک گروه رفع اشکال با کلی‌ترفندهای آموزشی که به افزایش سرعت و مهارت تست‌زنی در جلسه کنکور کمک می‌کند. آوازه گروه واتس‌اپی مهرناز میان بسیاری از کنکوری‌ها به‌ویژه در این روزهای داغ برگزاری کنکور پیچده است و هر روز به تعداد اعضای گروه اضافه می‌شود. همسایه ما این کار را زکات علمش می‌داند. هرچند مطمئن است با ارائه نکات کلیدی تست‌زنی تعداد رقیبان کنکوری‌اش افزایش پیدا ‌کند. در این گزارش با «مهرناز احمدی» این دختر فعال دهه هشتادی درباره گروه مجازی و خدمات آن به کنکوری‌ها گفت‌وگو کردیم.  
«مهرناز احمدی» متولد آبان ماه سال ۱۳۸۰ است و خرداد ماه امسال در رشته علوم تجربی فارغ‌التحصیل شده. او این روزها حسابی سرگرم درس خواندن برای کنکور است. اما با تمام دغدغه‌ای که برای یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زندگی‌اش دارد، از انجام کار خیر و کمک به دیگران به اندازه بضاعت و توانش غافل نیست.

مهرناز درباره شروع فعالیت‌های آموزشی‌اش در فضای مجازی می‌گوید: «ازسال ۹۲ تا ۹۷ دوره‌های زبان را در آموزشگاه گذراندم و مدرک دیپلم آموزشگاهی را دریافت کردم. علاوه بر این سال گذشته مدرک معلمی زبان را گرفتم و ۲ ترم در آموزشگاه سابقه تدریس دارم. اما به دلیل تداخل با درس و مدرسه و آماده شدن برای کنکور از تدریس در آموزشگاه صرف‌نظر کردم. از همان پایه هفتم، همیشه برای آموزش و رفع مشکلات درسی دوستانم پیشقدم بودم. چون مهارت و تسلط بیشتری نسبت به هم کلاسی‌هایم به درس زبان داشتم سعی می‌کردم تا در حد توانم با کمک به دوستانم آرامش خاطر آنها فراهم کنم. در دوره دبیرستان همین روال ادامه داشت و اغلب زنگ‌های تفریح و ساعت‌های بیکاری در مدرسه با بچه‌ها زبان کار می‌کردم.»


به گفته مهرناز، امتحان نهایی درس زبان انگلیسی در خرداد ماه امسال یکی از سخت‌ترین امتحانات بود که باعث اعتراض بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها شد. اما مهرناز این درس سخت را با نمره ۲۰ قبول شد. او در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از نکات مورد نیاز امتحان را در گروه برای دوستانم نوشته بودم. جالب اینجا بود که تقریباً همان نکته‌ها در امتحان هم بود. نمره بچه‌ها با توجه آزمون سختی که برگزار شده بود، بد نبود و بیشترشان به تکرار بعضی مباحث در گروه و تشابه آن با سؤال‌های امتحانی اشاره می‌کردند.»

  • زکات علم 

مهرناز معتقد است هر چیزی زکاتی دارد و با راه‌اندازی این گروه زکات علمش را می‌دهد. همچنین تکرار و تمرین بیشتر به او کمک می‌کند تا بیشتر بیاموزد. تعطیلی مدارس به دلیل کرونا بهانه‌ای شد تا پای فعالیت‌های آموزشی مهرناز به فضای مجازی هم باز شود. 

او می‌گوید: «از اسفند ماه که بیماری کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد و مدارس تعطیل شد، کار ما کنکوری سخت شد. هرچند همه چیز مجازی شد و به تعبیری کسی از خانه بیرون نمی‌آمد و فرصتی خوبی برایدرس خواندن فراهم شد، اما برای بچه‌های کنکوری که نیاز به تست‌زنی و رفع اشکال با حضور معلم دارند، کار پیچیده‌تر شد. برای اینکه دوستانم از درس عقب نمانند، در اینستاگرام به همه پیام دادم که تصمیم به راه‌اندازی یک گروه در واتس‌اپ برای آموزش و رفع اشکال درس زبان دارم. خوشبختانه دوستانم استقبال خوبی کردند. ابتدای کار آموزش‌هایم برای بچه‌های پایه دوازهم و برای امتحان نهایی بود. اما به مرور دیدم بچه‌ها نیاز به نکته‌های مهم تست‌زنی در کنکور دارند. برای همه مقدور نیست در آزمون‌های گرانقیمت آموزشگاه‌ها و برندهای کنکوری شرکت کنند یا بسته تست‌زنی و آموزشی بخرند. به همین دلیل به فکر آموزش نکته‌های طلایی تست‌زنی در کنکور افتادم.»
اعضای گروه مهرناز ۵۰ نفر از دوستان و آشنایانش هستند. البته به گفته خودش در این میان کسانی هم برای رفع اشکال درسی به گروه سر می‌زنند و از همسایه ما راهنمایی می‌گیرند که غربیه‌اند. او قصد دارد حتی تا بعد از کنکور هم این گروه را برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان انگلیسی حفظ کند: «بعد از کنکور هم این گروه را به‌صورت تخصصی‌تر برای دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم اداره می‌کنم. آموزش درس‌های تخصصی و مورد نیاز پایه هفتم، هشتم و همه مقاطع متوسطه دوره دوم و تست‌های کنکوری را در برنامه دارم تا فرصت استفاده از امکانات آموزشی برای همه دانش‌آموزان با طبقه‌های مختلف اقتصادی فراهم شود و دانش‌آموزان مستعد بی‌بضاعت هم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.»

  • حس خوب کمک به دیگران 

بسیاری از دوستان و آشنایان مهرناز معتقدند آموزش‌های او در فضای مجازی پرورش رقیبان کنکوری است و با این کار رقابت تنگ‌تر می‌شود، اما مهرناز نظری متفاوت دارد و می‌گوید: «به دندانپزشکی علاقه‌مند بودم و به همین دلیل رشته تجربی را انتخاب کردم. اما علاقه‌ام به زبان انگلیسی و تدریس باعث شد تا امسال برای کنکور فقط در رشته زبان انگلیسی شرکت کنم. من نخستین بار است که کنکور می‌دهم و چند روز دیگر مهم‌ترین امتحان زندگی‌ام را تجربه می‌کنم. می‌دانم بچه‌های کنکوری حسابی در تلاطم هستند. بسیاری من را از آموزش در فضای مجازی در این شرایط ویژه منع می‌کنند و می‌گویند با هرترفند آموزشی که در گروه به بچه‌ها یاد می‌دهم، شانش قبولی خودم را کم می‌کنم، اما کنکور تنها آزمون زندگی نیست تا همه زندگی‌ام را به آن معطوف کنم. همه تلاشم را برای موفقیت انجام می‌دهم، اما همین که می‌توانم با نکته‌های آموزشی که در گروه می‌گذارم، ‌کاری انجام دهم و باعث شادی و خوشحالی دوستان و عزیزانم ‌شوم، حس خوبی می‌گیریم. این حس برایم بهترین پاداش زندگی است که از قبولی در کنکور هم مهم‌تر است.»

کد خبر 537615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha